واکنش تازۀ روسیه به اعزام کارشناسان شیمیایی به سوریه

کدخبر: ۱۶۷۷۸۵
روسیه اعزام ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی به سوریه برای تحقیق پیرامون واقعه شیمیایی 15 فروردین ماه در شهرک خان شیخون استان ادلب را «ضروری» خواند در حالیکه کشورهای غربی ضدسوری مخالف این اقدام هستند.

به گزارش ایرنا وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای با رد ادعاهای برخی کشورهای غربی در باره واقعه خان شیخون، خواستار اعزام گروه ناظران بین المللی به این شهر برای تحقیق در باره این حادثه شد.

بیانیه انتشار یافته در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: بار دیگر از تمامی طرف های مربوط به پرونده شیمیایی سوریه دعوت می کنیم، اطلاعات منتشر شده در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه را مطالعه کنند تا شاید به درک آنچه که رخ می دهد، کمک کند.

«همچنان اصرار داریم که گروهی از کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای انجام تحقیقات حرفه ای و بی طرفانه به شهر خان شیخون و پایگاه هوایی الشعیرات که ادعا شده مهمات شیمیایی در آن نگهداری شده اعزام شوند.»

وزارت خارجه روسیه نوشته است: دستیابی به این هدف فقط با رعایت همه اصول و اقدامات پیش بینی شده در سازمان منع تسلیحات شیمیایی ممکن است و مسکو هم از تصمیم احمد اوزومکو دبیرکل این سازمان برای اعزام کارشناسان به سوریه حمایت می کند.

در پایان بیانیه آمده است که اعزام کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به خان شیخون و الشعیرات با اختیارات این سازمان مطابقت می کند.

15 فرودین منابع وابسته به گروههای مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند و همسو با آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرک، دمشق را متهم به ارتکاب این اقدام کردند.

رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.

مقام های روس بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاکید کرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود.

به گزارش ایرنا، ایران و روسیه همراه سوریه نیز از این سازمان در ژنو خواستند، کارشناسان خود را به خان شیخون و پایگاه الشعیرات اعزام کند که در نشست تصمیم گیری با رای مخالف غربی ها رد شد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه نیز اعلام کرد که مسکو اسناد و شواهد انکارناپذیر توطئه آمیز بودن واقعه شیمیایی 15 فروردین ماه در شهرک خان شیخون را در اختیار دارد.

الکساندر لاورنتیف روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: شواهد انکارناپذیری در اختیار داریم که ثابت می کند حادثه خان شیخون یک دسیسه بود.

وی اظهار کرد: حادثه خان شیخون توطئه ای بود که توسط افراد و تشکیلات مخالف برقراری صلح و آرامش در سوریه برنامه ریزی و اجرا شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید