می توان از مرگ سالانه یک میلیون نوجوان جلوگیری کرد

کدخبر: ۱۶۸۹۵۱
سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی گزارشی اعلام کرد در سراسر جهان روزانه بیش از سه هزار نوجوان یعنی حدود 1.2 میلیون در سال به یکی از دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از آسوشیتدپرس، این گزارش نشان می‌دهد در سال 2015 میلادی، 855 هزار نوجوان 10 تا 19 ساله در مناطق کم درآمد و با درآمد متوسط آفریقا و جنوب شرق آسیا جان خود را از دست دادند. مهمترین علل مرگ این نوجوانان، تصادفات رانندگی، عفونت‌های تنفسی تحتانی و خودکشی گزارش شده است.

این مطالعه گسترده نشان می‌دهد قسمت اعظم مرگ و میر نوجوانان با ارتقای سلامت، آموزش مناسب و خدمات حمایت اجتماعی قابل پیشگیری است.

اختلالات روحی روانی، مصرف مواد مخدر و سوء تغذیه از جمله مهمترین دلایل مرگ و میر نوجوانان است که با خدمات اجتماعی بهینه قابل پیشگیری هستند.

در این مطالعه اشاره است که نوجوانان برای چندین دهه از برنامه‌های ملی بهداشت بی بهره بوده‌اند. حتی سرمایه‌گذاری های بسیار کوچک با تمرکز بر نوجوانان، نه تنها منجر به تربیت بزرگسالانی سالم و توانمند می‌شود که در آینده در تمام جنبه‌های اجتمایی مشارکت مثبت دارند؛ بلکه با تربیت نسلی سالم و کارآمد، جوامعی درخشان و موفق خواهیم داشت.

این مطالعه به بررسی علل مرگ و میر نوجوانان 10 تا 19 ساله پرداخته و نشان می‌دهد تصادفات رانندگی مهمترین دلیل مرگ و میر، به ویژه در پسران 15 تا 19 ساله است.

دختران 10 تا 14 ساله مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند و آلودگی هوا در محیط‌های داخلی مهمترین علت عفونت‌های تنفسی دختران در این سنین است. بارداری دختران در سنین 15 تا 19 سالگی نیز یکی از دلایل مرگ و میر نوجوانان در این سنین گزارش شده است.

خودکشی و خود آزاری سومین علت مرگ و میر نوجوانان است و در سال 2015 میلادی حدود 67 هزار نوجوان بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. در این میان به ازدواج نوجوانان در سنین پایین، موضوع کار و نوجوانان سرپرست خانواده و درگیری در بی بندو باری های اخلاقی در سنین نوجوانی نیز به عنوان علل مرگ و میر نوجوانان اشاره شده است.

والدین، خانواده و جامعه بیشترین پتانسیل را برای تاثیر گذاری در سلامت جسمی و روحی نوجوانان دارند و بهبود سیستم های بهداشتی برای حفظ سلامت نسل آینده ضروری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید