پایان عصراسطوره‌ها در فوتبال انگلیس

کدخبر: ۱۶۹۱۲۶
تعدادی از بازیکنان بزرگ در این فصل لیگ برتر فوتبال انگلیس به پایان راه رسیدند و دیدن آنها در مسابقات حرفه ایی فوتبال امکان پذیر نیست. جان تری کاپیتان کهنه کار چلسی سرآمد آنها خواهد بود.
پایان عصراسطوره‌ها در فوتبال انگلیس

برای خیلی‌ها فصل 2017-2016 شروع داستان‌شان در جزیره بود. آنتونیو کونته این فصل می‌تواند به تنها سومین مربی تاریخ لیگ انگلیس بدل شود که در اولین سال حضورش دوگانه را فتح می‌کند، بعد از کنی دالگلیش در 1986 و کارلو آنچلوتی در 2010.

جردن پیکفورد، دروازه‌بان جوان و 23 ساله‌ ساندرلند، اولین فصل کاملش را در لیگ برتر تجربه کرد و با وجود وضعیت نابسمان تیمش به قدری درخشید که حالا همه بدون شک آینده‌ای درخشان برایش پیش‌بینی می‌کنند. پیکفورد این فصل به فهرست نهایی بهترین بازیکن جوان فصل هم راه پیدا کرد.

اما برای خیلی‌هایِ دیگر فصلِ 2017-2016 پایان خط است. نام‌های بزرگی در پایان این فصل تیم‌هایشان را ترک می‌کنند، تیم‌های که نام خودشان را با آن‌ها بزرگ و برای همیشه در تاریخ جزیره جاودانه کردند.

جان تری در پایان این فصل بعد از 19 سال از چلسی جدا می‌شود. نظرات مختلف و مخالفی درباره‌یِ تری وجود دارند، اما نقشی که او در افتخارات بیش از یک دهه‌یِ اخیر این باشگاه بازی کرده غیر قابل انکار است. آینده‌یِ تری همچنان مشخص نیست، اینکه آیا می‌خواهد به فوتبالش در تیمی دیگر ادامه دهد، تیمی در انگلیس یا آمریکا یا چین، یا اینکه به مربیگری روی بیاورد، یا اصلا فعلا از فوتبال کناره‌گیری کند. اما در هر صورت تری چلسی را با پنج قهرمانی لیگ برتر، پنج قهرمانی در اف‌ای کاپ، سه قهرمانی در جام اتحادیه، یک قهرمانی در یوروپا لیگ و یک قهرمانیِ چمپیونز لیگ ترک می‌کند.

با رفتنِ تری آخرین ارتباط چلسی با دورانِ پیشا-رومن آبراموویچ هم به اتمام خواهد رسید، دورانی که چلسی تیمی جذاب و معولا بین شش تیم بالای جدول بود، اما فاصله‌یِ زیادی با قهرمانی داشت. نکته‌ای باید بهش اشاره کرد اینجاست که با تمام خرجی که چلسیِ آبراموویچ برای رشد بازیکنان آکادمی‌اش کرده، تری همچنان آخرین محصولِ خود باشگاه است که بیش از 30 بازی برایِ تیم اول انجام داده.

دیگر ستاره‌ای که ناقوس‌ها برایش به صدا درآمده‌اند وین رونی است، کاپیتان منچستر یونایتد که برایِ ماه‌ها (سال‌ها؟) به پایان رسیدن دورانش مشخص بود. رونی مدت‌هاست با فرمی که از او یکی از جذاب‌ترین فوتبالیست‌هایِ اروپا را ساخته بود فاصله گرفته و حالا سال به سالِ 31 ساله‌اش در حرکاتش دیده می‌شود. اگر مصدومیت‌هایِ مقطع پایان فصل یونایتد نبود شاید اصلا این تعداد بازی هم در ماه‌هایِ اخیر به رونی نمی‌رسید. اما قرار گرفتنِ او در ترکیبِ اصلی توسط ژوزه مورینیو باز هم نشان داد رونی چقدر با فرم خوبش فاصله گرفته. با این وجود حقوق هفتگی 300 هزار پوندی و قراردادی که هنوز یک سال از آن مانده شاید باعث شود رونی یک بار دیگر، برایِ آخرین بار، "برای پس گرفتن جایش در ترکیب اصلی بجنگد.

اما کهنه‌سوار دیگری که ممکن است این تابستان اولدترافورد را ترک کند مایکل کریک است، هافبکی که 11 سال برای یونایتد بازی کرده. البته مورینیو که گویا از نمایش‌هایِ کریک در این فصل راضی بوده شاید تصمیم بگیرد یک قرارداد یک ساله‌یِ جدید به او پیشنهاد کند، میلی که در مورد رونی چندان دیده نمی‌شود و همین امر ممکن است فضایِ رختکن را برایشان اندکی عجیب کند.

در سوی دیگر منچستر اما سه‌شنبه شب پیش پابلو زابالتا بعد از 9 سال خدمت با پیراهنِ سیتی با هوادارانِ سیتیزن‌ها خداحافظی پرشوری کرد. همبازی‌هایِ زابالتا او را رویِ دست بلند کردند و خود باشگاه بلیط مادام‌العمرِ بازی‌هایِ سیتی را به مدافع آرژانتینی‌اش داد، هدیه‌ای که پیش از دورانِ شیخ منصور مجازاتی عجیب و زجربار به حساب می‌آمد.

دیگر چهره‌یِ سرشناسی که ممکن است این تابستان سیتی را ترک کند یایا توره است، بازیکنی که نقشی بسیار کلیدی در رشد سیتی در سال‌هایِ اخیر داشته، رشدی که این تیم را به جایگاهی رساند که پیش از آن به هیچ وجه قابل تصور نبود. با اینکه احتمال رفتن توره زیاد است اما پپ گواردیولا ممکن است از او بخواهد تا برای یک فصل دیگر هم در استادیوم اتحاد باقی بماند.

لیورپول هم دیگر تیمی است که این تابستان یکی از کهنه‌سوارانش را از دست خواهد داد، البته شاید، و این آرزوی بسیاری از هواداران قرمزهایِ آنفیلد در چند سال اخیر بوده. لوکاس لیوا که 10 سال فوتبالش را در مرسی ساید سپری کرد در آستانه‌یِ ترک باشگاه قرار گرفته، بازیکنی که البته در این یک دهه تنها یک قهرمانی در فینالِ جام اتحادیه‌یِ 2012 را تجربه کرد.

در نقطه‌ مقابل لوکاس جان اوشی است. مدافعِ سابق یونایتد که با تیمش پنج بار فاتح لیگ برتر شد هنوز از سرنوشتش و اینکه آیا ساندرلند قراردادش را تمدید خواهد کرد یا نه خبر ندارد. شی گیون، دروازه‌بان اسطوره‌ایِ نیوکاسل هم که این فصل جای خودش را به صورت کامل در ترکیب استوک از دست داد و لی گرنت را درونِ دروازه‌یِ تیمش دید هم شرایطی مشابه با اوشی دارد. پل رابینسون دیگر دروازه‌بان کهنه‌کار جزیره که این فصل فقط سه بار برای برنلی بازی کرد هم به احتمال زیاد در تابستان با لیگ برتر خداحافظی خواهد کرد. برنلی در ضمن جویی بارتون را هم دارد که به خاطر محرومیت طولانی‌ مدتش بابت قمار و شرط‌بندی شاید دیگر راه برگشتی برایش وجود نداشته باشد.

و البته بزرگ‌ترین نامی که ممکن است در این تابستان جزیره را ترک کند مردی است که هفته‌یِ پیش در شمال لندن شاهد صندلی‌هایِ خالی بود و با اینکه تیمش را به فرمی قابل قبول بازگردانده همچنان مخالفین و منتقدین زیادی دارد، مردی که حتی پیش از اینکه تری برایِ اولین بار با پیراهن چلسی به زمین برود رهبریِ آرسنال را به عهده داشت. آرسن ونگر بدون شک اسطوره‌ای‌ترین شمایل را بینِ تمام شخصیت‌هایِ حال حاضر لیگ برتر دارد و ترک جزیره توسط او می‌تواند پایان دورانی را رقم بزند که دیگر هرگز تکرار نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید