هشدار چین به دوترته

کدخبر: ۱۶۹۳۵۳
پس از آنکه رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد چین به وی هشدار داده اگر دست به اکتشافات نفتی در دریای چین جنوبی بزند با جنگ روبرو خواهد شد، وزیر امور خارجه فیلیپین در توضیح بیشتر این اظهارات تاکید کرد، مذاکرات اخیر میان رهبران پکن و مانیل صریح و دوستانه بوده و هیچ تهدید تحکمی وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، آلن پیتر کایتانو، وزیر امور خارجه فیلیپین بدون افشای جزئیات بیشتر از نشست میان رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور کشورش و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش گفت: دو رهبر روابطی دارند که می‌توانند در آن صریحا درباره جلوگیری از درگیری‌های دریایی صحبت ‌کنند.

دوترته روز جمعه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی گفت: رئیس‌جمهور چین به من هشدار داد که اگر دست به اکتشافات نفتی در بستر دریای چین جنوبی که متعلق به هر دوی ماست بزنم با جنگ روبرو خواهیم شد.

این در حالی است که چین هنوز نسبت به افشاگری‌های دوترته درخصوص محتوای این نشست واکنشی نشان نداده است.

کایتانو گفت: مذاکرات بسیار صریح بوده است. در این مذاکرات اعتماد و احترام متقابل وجود داشت. محتوای این نشست به هیچ وجه اینگونه نبود که دو کشور یکدیگر را به جنگ تهدید کند بلکه محتوای این نشست بدین گونه بود که چطور به ثبات در منطقه دست یابیم و از درگیری جلوگیری کنیم.

رئیس‌جمهور فیلیپین در داخل کشورش به خاطر امتناع در تحت فشار گذاشتن چین برای پیروی از حکم دادگاه بین‌المللی حکمیت در لاهه که به نفع مانیل رای داده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

دادگاه بین‌المللی حکمیت در حکم خود همچنین اعلام کرده که فیلیپین کاملا حق دارد از منابع نفتی و گازی موجود در دریای چین جنوبی بهره برداری کند.

ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز بر بخش‌هایی از دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد.

کایتانو گفت: حرف‌های من اظهارات رئیس‌جمهور را نقض نمی‌کند. من تفسیر خودم را مطرح می‌کنم به نظر من در این نشست هیچ تحکم، زورگویی و تهدیدی وجود نداشته است. مضمون اصلی این بوده است که اگر مذاکره نکنیم تهدید جنگ وجود دارد.

این اظهارات وزیر امور خارجه فیلیپین پس از آن مطرح شد که آنتونیو کارپیو، قاضی دادگاه عالی فیلیپین روز شنبه از دولت مانیل خواست تا شکایت دیگری را درخصوص تهدید چین در دادگاه بین‌المللی حکمیت و همچنین سازمان ملل تنظیم کند.

وی گفت: ناکامی در انجام این شکایت بدان معناست که دوترته با هدف تضمین وام‌ها و سرمایه گذاری‌های چینی‌ها ما را می‌فروشد و استقلال و حاکمیت ما را ضایع می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید