تاکتیک فراکسیون امید برای مقابله با حذف مطهری

کدخبر: ۱۷۰۰۰۸
روزنامه شرق ، آمنه شیرافکن: کار کمیته تعامل نیمه‌کاره ماند. در میانه گفت‌وگوها یکباره خبر آمد که طیف نزدیک به علی لاریجانی، در حال رایزنی با فراکسیون اصولگرایان است و زمزمه‌هایی از تلاش برای جایگزینی حاجی‌بابایی با مطهری در صندلی نایب‌رئیسی سر زبان‌ها افتاد.

در دقیقه ٩٠ تعیین تکلیف هیئت‌رئیسه مجلس یکباره فرمان از اعتدال، به سمت تک‌روی چرخید و حالا قدر مسلم آنکه زعمای دو فراکسیون چندان با نتایج به‌وقوع‌پیوسته از دیروز تا به امروز، موافق نباشند. از یکسو محمدرضا عارف در سخنانش از پیگیری‌ها تا پایان کار برای توافق خبر داده و از دیگر سو، کاظم جلالی در این زمینه مبسوط سخن گفته و به‌صراحت تأکید کرده نمایندگان نزدیک به لاریحانی دنبال حذف علی مطهری نیستند و این دروغ‌ها اخلاقی نیست.     

... در عین حال، خبرهای دیگر از اردوگاه اصلاح‌طلبان مجلس نیز نشان از آن دارد که گویا کار از کار گذشته و نشست نزدیکان لاریجانی با طیف اصولگرایان – نزدیک به جبهه پایداری- به توافق شش نفر به شش نفر در نیروهای هیئت‌رئیسه رسیده است. در عین حال، جلالی گفته تا آخرین روز در پی مذاکره و توافق‌اند و علی لاریجانی نیز از هیئت‌رئیسه کنونی رضایت کامل دارد. 

پروانه سلحشوری، از حاضران در نشست روز گذشته فراکسیون امیدی‌ها است، او از توافق نهایی بر گزینه ریاست مسعود پزشکیان خبر داده و به «شرق» می‌گوید: «بنا بر تعامل بود. به عنوان عضو کمیته تعامل، همواره تلاش اصلاح‌طلبان این بوده که با حفظ وضع موجود بر هم‌گرایی خود با دیگر جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس تأکید کنند؛ اما متأسفانه بازی جدیدی شروع شد و وانمود کردند ما سهم‌خواهی می‌کنیم و گفته‌ایم ١٢ کرسی را می‌خواهیم. اصولگرایان نمی‌توانند شروع این بازی را کتمان کنند. آنها بودند که از ابتدا بر طبل جدایی کوبیدند و حالا تلاش دارند با برخی مواضع‌، توپ را در زمین ما بیندازند».

کمیته تعامل در هفته‌های گذشته نشست‌هایی پیاپی‌ با فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی داشت. نتیجه این تعامل‌ها، توافق بر حفظ هیئت‌رئیسه کنونی بود تا اینکه زمزمه‌های تازه تمام نقشه‌ها را نقش بر آب کرد. توافق بر نام علی مطهری حالا از سوی همه اصلاح‌طلبان به‌طور هم‌زمان در دستور کار است. على شکورى‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامى، نیز به امتداد گفته: «مطهری زبان گویای مردم در مجلس ‌است. در عین حال، مطهری هیچ گاه خود را اصلاح‌طلب معرفی نکرد؛ اما رفتار او به‌گونه‌ای است که احترام اصلاح‌طلبان را برانگیخته و او را نماینده واقعی مردم در نظر می‌گیرند».

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز به ایلنا گفته: «خط قرمز فراکسیون امید در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس، حفظ مطهری و پزشکیان است. سیاست ما از ابتدای مجلس تعامل و همکاری و شعار ما گفت‌وگوی ملی در پارلمان است».

او نیز البته به شکل‌گیری کمیته‌ تعامل اشاره داشته و از رایزنی با فراکسیون‌های مختلف خبر داده: «اگر به تفاهم برسیم، به آن تفاهم پایبند خواهیم بود و اگر نه، در مجمع عمومی فراکسیون تصمیم‌گیری خواهیم کرد که با چه شکل در هیئت‌رئیسه حضور پیدا کنیم. اگر به چنین تفاهمی برسیم، مجمع عمومی هم این تفاهم را می‌پذیرد».

نشست غروب روز گذشته فراکسیون امیدی‌ها در نهایت ختم به توافق بر ریاست مسعود پزشکیان شد. بهرام پارسایی در همین زمینه می‌گوید: «جلسه فراکسیون امید با بیش از ۹۰ نفر تشکیل شد. پس از تفاهم فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون مستقلین، قرار شد درصورتی‌که کف مطالبات فراکسیون امید مبنی بر حفظ وضع موجود محقق نشود، فراکسیون امید برای هر ۱۲ رکن هیئت‌رئیسه نامزد معرفی کند».

در عین حال بازی در کمپ اصولگرایان ادامه دارد. آنها نشست غروب روز گذشته را به سه‌شنبه موکول کرده‌ و مواضع میانه‌تری اتخاذ کرده‌اند. نمونه‌اش سخنان کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌ها در «خانه ملت». او تأکید کرده: «ادعای کذب تلاش برای حذف مطهری از هیئت‌رئیسه، نشان از ترویج دروغ بین سیاسیون است. امیدواریم با تلاش‌ها و مذاکرات هر سه فراکسیون به یک مدل تفاهمی دست یابند؛ بنابراین فضاسازی‌ها باید در جهت ایجاد یک تفاهم باشد».

نامزد فراکسیون زنان برای حضور در هیئت‌رئیسه

رئیس مرکز پژوهش‌ها همچنین به مذاکره پیرامون حضور یک زن و نماینده‌ای از اهل تسنن در هیئت‌رئیسه اشاره دارد و اینکه گویا دوستان فراکسیون امید پیشنهاد داده‌اند که رئیس و نواب ثابت باشند، بعد از آن یک خانم از فراکسیون زنان یک نفر نیز از فراکسیون اهل تسنن در ترکیب هیئت‌رئیسه تعیین شود. طیبه سیاوشی، نایب‌رئیس فراکسیون زنان نیز تأکید کرده که کاندیدای ما برای حضور یک زن در هیئت‌رئیسه، فریده اولادقباد است و امیدواریم در کشمکش‌های پیش‌آمده بر سر هیئت‌رئیسه، اهمیت حضور زنان در این جایگاه فراموش نشود. بااین‌حال نمایندگان منتقد رفتارهای فراکسیون مستقلان تأکید دارند که آنها توافق و تعامل را بر هم زده‌اند و بر عهد خود نمانده‌اند.

هیئت‌رئیسه بنا بود امروز انتخاب شود. به یک‌باره تصمیم‌ها عوض شد تا چهارشنبه صحن علنی مجلس شاهد برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه باشد. شرایط این روزها غبارآلود است و گویا تعامل‌ها به سوی جدال پیش رفته، اما پیداست که خرد از سوی طیف‌های سیاسی حاضر در مجلس به سمت و سوی هم‌گرایی و حفظ هیئت‌رئیسه کنونی پیش می‌رود. اگر مسئله این‌طور نباشد آن‌طور که پروانه سلحشوری به «شرق» گفته «اصلاح‌طلبان از تفکر خود حمایت کرده و تمام‌قد برای معرفی هر ١٢ نامزد مستقل خود خواهند کوشید».

او که خود در کمیته تعامل حاضر بوده از برخی واکنش‌ها و ناراستی‌ها در جناح اصولگرا گله دارد و می‌گوید: «گفته‌اند که ما زیاده‌خواهی کرده‌ایم. این در حالی است که نمی‌گویند ماجرای حاجی‌بابایی و برخی توافق‌های دیگر را چه کسانی کلید زدند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک