تفاهم فراکسیونی / سیگنال های ابقای هیات رئیسه مجلس

کدخبر: ۱۷۰۳۵۰
روزنامه اعتماد - زینت صفری : بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید می‌گوید در این روزها که لابی انتخابات هیات رییسه گرم است برخی افراد دولتی بدون هیچ دلیلی به مجلس رفت و آمد کرده و در مذاکرات خودشان را نشان می‌دهند. او از این بابت گله‌مند است و می‌گوید انتظار ما این است که روند سال گذشته و دخالت این عناصر دولتی در مناسبات درونی مجلس تکرار نشود. پارسایی درباره روند ائتلاف با مستقلین هم می‌گوید ما پیام‌های متناقضی از آنها دریافت کردیم. برخی از این آقایان خودشان به مطهری گفته‌اند ما اگرچه ٦-٦ با فراکسیون ولایی بسته‌ایم اما پشت پرده به شما رای می‌دهیم. متن گفت‌وگوی «اعتماد» با بهرام پارسایی را در ادامه می‌خوانید:
تفاهم فراکسیونی / سیگنال های ابقای هیات رئیسه مجلس

در چند روز گذشته خبر دخالت برخی دولتی‌ها در انتخابات هیات رییسه مجلس به نفع جریان مقابل فراکسیون امید منتشر شده است. چقدر این اخبار صحیح هستند؟

ما سال گذشته دخالت بعضی دولتی‌ها را در انتخابات داخلی مجلس شاهد بودیم. اما امثال با موضع‌گیری‌های بسیار خوبی که دکتر روحانی داشت و مسیر بسیار خوبی که تعیین کردند و رای بسیار عالی و چشمگیری که مردم به آنها دادند با اینکه ما توان اخذ سه یا چهار میلیون ارا را نداشتیم و حتی حاضر نشدیم از مردم به این دلیل عذرخواهی هم بکنیم) انتظارمان از کابینه دولت روحانی این است که آن روند سال گذشته را ادامه ندهند و بگذارند مجلس خودش تصمیم بگیرد. مجلس از نمایندگان ملت تشکیل شده و خودشان این فهم و درک و شعور را برای انتخاب دارند. به اضافه اینکه شناخت بهتری هم از صحن و روابط داخلی مجلس دارند. دخالت در کارهای مجلس به نفع هیچ کس نیست و قطعا افرادی که دخالت کنند نتیجه آن را خواهند دید.

چه کسانی از دولت دخالت می‌کنند؟

اجازه بدهید نام نبرم. اما گزارشاتی که به ما رسیده است افرادی هستند که طی این چند روز چندین بار به مجلس آمده‌اند بدون اینکه هیچ دلیل دیگری داشته باشد؛ در شرف همین انتخابات هیات رییسه رفت‌و‌آمد کرده‌اند. در مذاکراتی که بوده است خودشان را نشان داده‌اند. کاش حداقل خودشان را نشان ندهند و می‌توانستند طوری اقدام کنند که به این صراحت نباشد.

فراکسیون امید اعتراض یا اقدامی کرده است ؟

ما چون می‌دانیم خود دکتر روحانی و تیم اصلی دولت با این مساله موافق نیستند و اگر اطلاع داشته باشند اجازه نمی‌دهند و موافق این دخالت‌ها نیستند با دولت مشکلی نداریم. افرادی که دخالت کنند فراکسیون امید در خود صحن جواب آنها را می‌دهد.

زمزمه دیگری که الان شنیده می‌شود مذاکره برخی افراد فراکسیون امید خارج از چارچوب کمیته تعامل و در واقع بدون اطلاع فراکسیون است. این چقدر جدی است؟

نمایندگان فراکسیون امید مشخص هستند و اگر قرار بر مذاکره باشد به صورت تیمی در مذاکرات حاضر می‌شوند و نه انفرادی. من هنوز چیزی درباره صحت و سقم این موضوع نمی‌دانم اما کار تشکیلاتی ما این است که چهار نفر آقایان حضرتی، وکیلی، حسین‌زاده و تابش را معرفی کردیم تا به صورت تیمی اگر نیاز به مذاکره با جایی باشد شرکت می‌کنند. ما به صورت فردی وارد مذاکره نمی‌شویم. ممکن است در داخل صحن مجلس دوستانی به صورت انفرادی گفت‌وگو‌هایی داشته باشند اما نظر آنها موضع فراکسیون نیست.

تا امروز پالسی از جانب فراکسیون مستقلین برای مذاکره مجدد دریافت نکردید؟

ما هیچ‌وقت دریچه تعامل و مذاکره را نبستیم. با اینکه آنها رفتند و ٦-٦ با فراکسیون ولایی بستند اما ما این دریچه مذاکره را نبستیم. چون خواهان حفظ آرامش در مجلس هستیم و نمی‌خواهیم شکاف و دودستگی در مجلس ایجاد شود. ولی قطعا به این هم تن نخواهیم داد که گروهی بخواهند فراکسیون امید را حذف کنند. فراکسیون امید بزرگ‌ترین فراکسیون است و بیشترین حامیان را در جامعه و افکار عمومی دارد. هیچ کس نمی‌تواند حتی فکر حذف کردنش را هم به سرش راه دهد. ما خواهان تعامل هستیم. در صورتی که حفظ وضعیت موجود که حرف روز اول ما هم بود انجام شود ما همراه هستیم و حرفی هم نداریم.

خوب از جانب آنها پیام مثبتی در این راستا دریافت کردید؟

آنقدر در این مدت پیام‌های ضد و نقیض به گوش ما رسیده است که نمی‌دانیم کدام پیام واقعا حقیقی و عملی است و کدام نیست. البته به صورت انفرادی از فراکسیون مستقلین پیام‌هایی دریافت کردیم.

از بدنه فراکسیون یا هیات رییسه آن؟

یک نفر از هیات رییسه مثل آقای جعفرزاده و بدنه آنها که اصلا موافق این ائتلاف ٦-٦ نیستند و دایما آن را انکار می‌کنند. به هر حال در عرصه سیاسی وقتی تصمیمی گرفته می‌شود یا غلط است که باید با پذیرش اشتباه آن را عوض کرد یا به آن پایبند باشند و دیگران را متهم نکنند. ما ازاین نگران هستیم که وقتی می‌گوییم بعضی می‌خواهند مطهری را حذف کنند فورا موضع‌گیری می‌کنند که نیت ما این نیست. در صورتی که آقای مطهری خودش در جلسه صد نفری مجمع عمومی فراکسیون بیان کرد که آقایان گفته‌اند ٦-٦ بسته‌ایم ولی پشت پرده هم به شما رای می‌دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید