مذاکرات جهت خرید قسمت های وقفی اوین آغاز خواهد شد

کدخبر: ۱۷۰۳۶۴
رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه شهرداری تهران، زندان اوین را نخواست، گفت: در راستای اجرای طرح تبدیل زندان به فضای سبز، در حال مذاکره با سایر گزینه‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، زندان ۴۰ هکتاری اوین یکی از مهم ترین و قدیمی ترین زندان های کشور است که قرار شده برحسب یک طرح قدیمی، جای خود را به فضای سبز داده و تبدیل به بوستان شود.اواخر اسفند ۹۴بود که اصغر جهانگیر از مذاکرات با شهرداری تهران پیراموان تبدیل زندان اوین به فضای عمومی خبر داد و اعلام کرد:این مذاکرات در سال ۹۵هم ادامه خواهد داشت. چند ماه بعد و در تیر ماه سال گذشته و در جریان سفر استانی رئیس قوه قضائیه به استان تهران، شهردار تهران در رابطه با تبدیل زندان اوین به بوستان، گفت: در این زمینه با رئیس سازمان زندان‌ها صحبت کردیم و قرار شد جلسه اجرایی این کار هم برگزار شود.امیدواریم در دوره مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه زندان اوین تبدیل به یک پارک عمومی برای شهروندان تهرانی شود.

قالیباف تصریح کرد: تبدیل زندان اوین به پارک جزو تصمیماتی است که برکات زیادی برای مردم، شهرداری و دستگاه قضایی دارد. البته موافقت رئیس قوه قضائیه را گرفته‌ایم که بحث مکتوب شدن و ابلاغ آن هر چه زودتر طی شود و از این طریق مشکلات دستگاه قضایی و شهرداری نیز برطرف شود.

 

نقل های متعدد مسئولان قضائی و شهری در مورد فروش زندان اوین ادامه داشت و حتی چندین جلسه با حضور کارشناسان برگزارشد و کار به قیمت گذاری هم رسید. اما اواخر سال گذشته بود که رئیس سازمان زندان ها اعلام کرد: در ابتدای اجرای این تصمیم سازمان زندانها وشهرداری تهران ،کارشناسانی مشخص شدند اما بعدا کارشناس شهرداری تهران به دلیل اخذ پست دیگری در پست جدید مستقر شد و مذاکرات متوقف شد.

این اعلام توقف واکنش هایی را از سوی شهرداری تهران در پی داشت بطوریکه چندی پیش ناصر امانی معاون شهردار تهران در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: برای آنکه زندان اوین را تملک کنیم جلسات بسیاری با مسئولین سازمان زندان ها برگزار و نظر شهرداری به سازمان زندان ها اعلام شده است که درصورت موافقت، آماده انجام آن هستیم

اسناد زندان اوین مشکل داشت

وی افزود: بخش هایی از زمین هایی که زندان اوین در آن واقع شده  دارای مشکل اسناد مالکیت قطعی است و از سازمان زندانها درخواست کردیم  ابتدا این مشکلات را رفع کنند.

 

امانی ادامه داد: همچنین درنشست های برگزار شده به مسئولین سازمان زندانها اعلام شد که شهرداری منابع مالی لازم برای خرید مجموعه اوین به صورت نقدی را در اختیار ندارد ولی حاضر است پس از رفع مشکل اسناد زمین زندان و با تفاهم از طریق تهاتر و با استفاده از دارایی های غیر نقدی شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن ملک یا املاک معوض با سازمان زندانها تهاترکنیم.

معاون شهردار تهران به قیمت پیشنهادی مسئولین سازمان زندانها برای مجموعه اوین اشاره کرد و گفت: قیمت باید کارشناسی و مورد توافق طرفین باشد ضمن اینکه شهردار تهران نیز دستور همکاری کامل و مساعدت در این موضوع را صادر کرده است و ما از این اقدام انصراف نداده و همچنان آماده همکاری و توافق هستیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: در صورت موافقت سازمانی زندان ها با پیشنهاد شهرداری، زمین این زندان پس از تملک به فضای سبز و مجموعه فرهنگی- تفریحی تبدیل خواهد شد.

بخش هایی از زندان و زمین های اطراف اوین وقفی است

 مصطفی محبی مدیر کل زندان های استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اظهارات امانی و اینکه آیا اسناد مالکیت زندان اوین،مشکل دارد،گفت: بخشهایی از زندان اوین و زمین های اطراف این زندان وقفی هستند.

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت جابه جایی و فروش زندان اوین،گفت: یکی از گزینه های خریدار زندان اوین، شهرداری تهران بود.اما علیرغم پیگیری های سازمان زندان ها، شهرداری تهران دیگر تمایلی به ادامه مذاکرات نداشت.

 

در حال مذاکره با سایر گزینه ها هستیم

رئیس سازمان زندان هابا بیان اینکه نمایندگان سازمان زندان ها تقاضای جلساتی را داشتند،تصریح کرد: علیرغم این درخواست ها تنها جلسات مقدماتی برگزار شد و با توجه به این عدم تمایل شهرداری و عدم پیگیری از سوی آنها ، سازمان زندان ها در حال مذاکره با سایر گزینه ها است،البته هنوز توافقی با گزینه های در حال مذاکره حاصل نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مشکل در اسناد زندان اوین، علت عدم تمایل شهرداری است؟ گفت: سند زندان مشکلی ندارد. در رابطه با زندان اوین هم بخش های وقفی و هم قسمت های غیر وقفی داریم.

رئیس سازمان زندان ها تصریح کرد: بخشی از زندان اوین را که می خواهیم بفروشیم، جزء بخش آزاد محسوب می شود.

اگر چه شهرداری تهران جلسات متعددی را پیرامون خرید زندان اوین برگزار کرد و کارشناسان خود را به پای میز مذاکره فرستاد، اما علت اصلی عدم تمایل این نهاد به خرید زندان اوین، مشکلاتی در رابطه با اسناد مالکیت زمین زندان اوین بود به طوری که کارشناسان شهرداری تهران بارها درخواست رفع مشکل اسناد زندان را به مسئولان سازمان زندان ها مطرح کردند.

حالا پس از گذشت دو سال از آغاز این مذاکرات، سازمان زندان ها این مذاکرات را با سایر نهادهای دولتی که متولی افزایش فضای سبز برای شهروندان نیستند را آغاز کرده است. باید منتظر ماند و دید آیا سازمان زندان‌ها به طرح تبدیل زندان اوین به فضای سبز کمک می‌کند و یا باز هم این مذاکرات بی‌نتیجه، رها می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید