امضای بیانیه ضد ایرانی ریاض / آیا فلسطینی‌ها با عربستان علیه ایران همدست شدند؟

کدخبر: ۱۷۰۵۵۸
آن که در نشست ریاض به بیانیه ضدایرانی نه نگفت همان کسی است که خائن به ملت فلسطین و سرکوبگر مبارزان فلسطینی است.
امضای بیانیه ضد ایرانی ریاض / آیا فلسطینی‌ها با عربستان علیه ایران همدست شدند؟

به گزارش تسنیم، پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و 3 نشستی که رژیم سعودی در ریاض برگزار کرد در پایان نشست سوم که با حضور نمایندگان 55 کشور عربی ــ اسلامی برگزار شده بود، سعودی‌ها بیانیه‌ای را صادر کرده، در آن بیانیه ایران را به برهم زدن امنیت و ثبات منطقه و جهان و حمایت از تروریسم و تندروی متهم کردند. پس از این بیانیه، شایعه‌ای در فضای مجازی دست به دست چرخید و فحوای آن از این قرار بود که فلسطینی‌ها که سال‌ها است ما به آنها کمک می‌کنیم به قطعنامه ضدایرانی رأی مثبت دادند، قطعنامه‌ای که در آن به قطع روابط بر ایران نیز تأکید شده است. در ادامه این شایعه آمده بود: بدتر اینکه عراق نیز به این قطعنامه ضدایرانی رأی مثبت داده است. در بخش نخست به جایگاه نشست برگزارشده و مکری که عربستان در برگزاری این نشست به کار گرفت پرداختیم، در بخش دوم این نوشته به شبهه‌ای که در خصوص فلسطین مطرح شده است می‌پردازیم.

در بخش نخست اشاره شد که عربستان حاضران در نشست ریاض را در عمل انجام‌شده، قرار داد و بیانیه را بر آنها تحمیل کرد. در حقیقت بیانیه ریاض، موضع تحمیلی عربستان در این نشست بود. با وجود پاسخ فوق اما جای این سؤال کماکان باقی است که چرا نماینده فلسطین و عراق پس از اطلاع از بیانیه این نشست همچون لبنانی‌ها در مقابل آن موضعگیری نکردند؟

پاسخ این سؤال در ماهیت کسانی نهفته است که به این نشست دعوت شده‌اند. اگر کمی صبر کنیم و ماهیت نمایندگان فلسطین و عراق در این نشست را بهتر بشناسیم این سؤال پاسخ داده شده است.

نماینده فلسطین در این نشست که بود؟

ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به‌عنوان نماینده فلسطین در این نشست شرکت داشت کسی است که در کرانه باختری قدرت را به دست دارد. دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان به‌دست آمریکایی‌ها تأسیس شده و هم‌اکنون نیز با کمک آنها و اردن در حال اداره امور امنیتی در کرانه باختری است. این دستگاه امنیتی که با اشراف کامل ابومازن اداره می‌شود سرکوبگر اصلی مردم فلسطین در کرانه باختری است. ماجد فرج، رئیس کنونی دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان از آغاز انتفاضه سوم در فلسطین آماری را ارائه کرده که در آنها به دفع عملیات‌های فردی نوجوانان فلسطینی به‌دست دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان اشاره کرده است، لذا این دستگاه امنیتی کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک هدف برای مبارزان فلسطینی است چرا که این دستگاه به سرکوبگر فلسطینیان مقابل صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

ابومازن که در رأس تشکیلات خودگردان قرار گرفته است بیش از 7  سال است که زمان ریاستش به پایان رسیده و هم‌اکنون به‌طور غیرقانونی بر تشکیلات خودگردان ریاست می‌کند. او در حقیقت رئیس غیرقانونی سازمانی است که دستگاه امنیتی‌اش در حال سرکوب ملت فلسطین است. جنبش فتح حامی اصلی ابومازن است. او علاوه بر ریاست تشکیلات خودگردان ریاست ساف و جنبش فتح را نیز عهده‌دار است. در سال 2005 در آخرین انتخابات فلسطین جنبش فتح نتوانست در انتخابات پارلمان پیروز شود و انتخابات را به حماس باخت اما با کارشکنی تلاش کردند جنبش حماس را که پیروز انتخابات بود منزوی کنند و سرانجام با دخالت صهیونیست‌ها جنبش حماس که دولت قانونی فلسطین را تشکیل داده بود به داخل نوار غزه رفت و در آنجا محصور شد، به‌زبان ساده‌تر ابومازن با کمک آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دولت منتخب ملت فلسطین را در غزه محاصره کرد.

گرگ در لباس میش

برای تقریب به ذهن اگر بخواهیم با مثالی ایرانی، نمایندگی ابومازن از فلسطینی‌ها در نشست ریاض را تشبیه کنیم باید بگوییم نمایندگی ابومازن از سوی ملت فلسطین در این نشست مثل این می‌ماند که در ایران بگوییم جبهه مجاهدین خلق یا همان منافقان در جایی به‌نمایندگی از ملت ایران حضور یابند و موضعی اتخاذ کنند که با مواضع جمهوری اسلامی تعارض دارد. بعد آن‌گاه کسانی بگویند ایران مواضعی اتخاذ کرده که با مبانی انقلاب و جمهوری اسلامی متضاد است. ابومازن همان کسی است که از سال 2005 تا کنون ملت فلسطین و دولت قانونی آنها را با کمک آمریکا و صهیونیست‌ها سرکوب کرده است. دستگاه امنیتی سرکوبگر تشکیلات خودگردان تمام اقدامات خود را اعم از سرکوب تظاهرات و دستگیری مبارزان فلسطینی با هماهنگی کامل با دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد.

ابومازن نه‌تنها هیچ‌گاه در موضع ایران قرار نداشته، بلکه همواره در جناح آمریکایی ــ عربی در نقطه مقابل ما قرار داشته است و همواره حمایت ایران از مقاومت را محکوم کرده است. در حقیقت ابومازن، مزدور فلسطینی آمریکایی‌ها است که ابزار مقابله آمریکایی‌ها با مقاومت در فلسطین محسوب می‌شود. او در محاصره نوار غزه نقش اساسی دارد و اخباری که اسناد صدور دستور از سوی وی برای قطع برق نوار غزه را صادر کرده است در رسانه‌های فلسطینی دست به دست می‌شود، به همین دلیل است که جناح آمریکایی عربی برای فریب افکار عمومی در هرجا که قصد مانور تبلیغاتی دارند از او با ظاهر فلسطینی رونمایی می‌کنند.

ایران از چه‌کسانی در فلسطین حمایت می‌کند؟

جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز جوانه زدن انقلاب در سال 1342 هجری شمسی بر مبارزه و مقاومت در فلسطین تأکید داشته است. ایران حامی مقاومت فلسطین است. تمام گروه‌هایی که برای آزادی فلسطین علیه صهیونیست‌ها مقاومت می‌کنند در حوزه حمایتی ایران قرار می‌گیرند، جنبش هایی چون حماس، جهاد اسلامی، شهدای الاقصی، گردان‌های ابوعلی مصطفی و ... . مقام معظم رهبری در سخنان خود در ششمین کنفرانس حمایت از فلسطین که 3 و 4 اسفند ماه 1395 در تهران برگزار شد بر این نکته تأکید کردند که ایران از تمامی کسانی که به مبارزه با اسرائیل اعتقاد داشته و در میدان عمل رویکرد مقاومتی دارند ورای هرگونه تفاوت اعتقادی یا ایدئولوژیک کمک کرده است و هر گروهی که در این عرصه باقی باشد هرچند در مواضع دیگر سیاسی و ایدئولوژیک با ما متفاوت باشند مورد حمایت ایران خواهند بود.

با توجه به این دیدگاه ایران همواره حامی گروه‌های مقاومت بوده است. بزرگترین این گروه‌ها جنبش حماس است، همان جنبشی که سال 2005 در آخرین انتخابات پارلمانی فلسطین، منتخب ملت فلسطین شد، یعنی جمهوری اسلامی ایران حامی کسانی است که منتخبان ملت فلسطین هستند.

بیان آخر

آن که در نشست ریاض به بیانیه ضدایرانی نه نگفت همان کسی است که خائن به ملت فلسطین و سرکوبگر مبارزان فلسطینی است و به‌عنوان یکی از عمال آمریکا در آن نشست حضور یافته است لذا طبیعی است که نه‌تنها به بیانیه ضدایرانی نه نگوید بلکه علیه ایران نیز سخن بر زبان براند. او کسی است که هیچ‌گاه در دایره حمایت ایران قرار نگرفته است. و ایران از کسانی حمایت می‌کند که هم منتخب ملت فلسطین هستند و هم اینکه در عرصه‌های مقاومت دوشادوش ایران گام به جلو برداشته‌اند، کسانی که در جنگ 22روزه 2009، جنگ 8روزه 2012 و جنگ 51روزه 2014 پوزه دشمن صهیونیست را به خاک مالیدند. آنها در حالی با صهیونیست‌ها می‌جنگیدند که ابومازن و سازمان همراهش تلاش می‌کردند مقاومت را در همان روزهای جنگ متوقف و مبارزان فلسطینی را مانع ایجاد صلح در فلسطین معرفی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید