فراکسیون «مخفی» آقای رئیس / تاکتیک لاریجانی برای نگه داشتن مطهری در هیات رئیسه

کدخبر: ۱۷۰۵۸۹
ناصر ایمانی معتقد است که علی مطهری و مسعود پزشکیان به دلیل رای بخشی از فراکسیون مستقلین که مورد حمایت لاریجانی است، توانستند جایگاه خود را در هیات رئیسه حفظ کنند.
فراکسیون «مخفی» آقای رئیس / تاکتیک لاریجانی برای نگه داشتن مطهری در هیات رئیسه

این تحلیلگر اصولگرا در گفتگو با خبرنگار سیاسی «انتخاب» اظهار داشت: جبهه پایداری انقدر تاثیرگذار نیستند که بخواهند با فراکسیون امید مقابله کنند. بنابراین اینکه می گویند جبههه پایداری قصد جلوگیری از نائب رئیسی مطهری را داشته، برای این است که تقابل زشت و زیبا ایجاد کنند. در واقع، درست این است که بگوییم مجموع فراکسیون ولایی با نائب رئیسی مطهرید مخالف بود، اینکه بگوییم فقط پایداری مخالف بوده، حرف غلطی است.

وی در تشریح علت رای آوری مطهری و پزشکیان گفت: در حقیقت، بخشی از فراکسیون مستقلین به مطهری رای دادند، آن هم باوجود توافق قبلی با فراکسیون ولایی. یعنی توافق شده بود که مطهری و پزشکیان نائب رئیس نشود. خب معلوم است که قاعدتا بخشی از فراکسیون مستقلین بدون هماهنگی یا هماهنگی پشت پرده به مطهری و پزشکیان رای دادند.

بخشی از فراکسیون مستقلین که برای لاریجانی است، طی هماهنگی پشت پرده به مطهری و پزشکیان رای دادند / قرار بود فراکسیون ولایی و مستقلین به این دو نفر رای ندهند / فراکسیون مستقلین رفتار پیچیده ای دارد / لاریجانی و طیفش نیم نگاهی به 1400 دارند

ایمانی با بیان اینکه فراکسیون مستقلین متعلق به لاریجانی است، اضافه کرد: رای آوری مطهری و پزشکیان را به دو صورت می توان تفسیر کرد. حالت خوشبینانه این است که بخشی از فراکسیون مستقلین بدون اینکه در نظر بگیرند مجموع فراکسیون شان با فراکسیون ولایی هماهنگند، به مطهری و پزشکیان رای دادند. بدبینانه این است که با فراکسیون امید توافق کردند و پنهانی گفتند به این رای بدهید.

وی اضافه کرد: به هرحال، فراکسیون مستقلین به صورت پیچیده ای رفتار می کند، هنوز تکلیف خود را مشخص نکرده، از طرفی میخواهد سری در جبهه اصولگرا در اورد و خود را اصلاح طلب نمیداند، از طرف دیگر، به طور علنی مانند 94 یا پنهانی توافق هایی با جناح اصلاح طلب میکنند. نه میخواهند هزینه این طرف بودن را بپردازند و نه ان طرف بودن را. دوستان مستقلین باید تصمیم گیری کنند، نمی شود ادم هم بخواهد هزینه نپردازد و هم منافع دو طرف را بدست آورد.

ایمانی در توضیح کاهش رای لاریجانی نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: کاهش رای لاریجانی توسط پایداری ها نبود. پایداری ها اگر  سال گذشته رای ندادند، امسال هم قاعدتا رای ندادند. کاهش رای از سوی فراکسیون امید سازماندهی شده بود، چراکه الان احساس قدرت می کنند و می خواهند لاریجانی قدرت سابق را نداشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد ائتلاف لاریجانی و روحانی گفت: ائتلاف لاریجانی و روحانی فعلا پایدار می ماند، اما نه تا آخر دولت. در واقع دولت دوم در هر دوره ای، هیمنه اولیه خود را ندارد، چراکه دیگر مطمئن است 4 سال بیشتر بر سر کار نخواهد بود. ممکن است یکی از گزینه های ریاست جمهوری در 1400 لاریجانی باشد. لاریجانی و طیفش طوری حرکت می کنند که به 1400 هم نیم نگاهی دارند. اگر قبل از انتخابات با روحانی همراهی کردند، برای این بود که می دانستند انتخاب می شود. اما الان دیگر زمانش است که اختلاف ها شروع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید