این گونه از وبا جلوگیری کنید!

کدخبر: ۱۷۰۷۴۲
فصول گرم سال فرارسیده و ضرورت رعایت بهداشت را برای حفظ سلامت افزایش داده است؛ وبا از جمله بیماری هایی است که به طور خاص در این فصول شیوع پیدا می کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، تولید و تجمع باکتری 'ویبریو کلرا' در روده انسان، نوعی بیماری اسهالیحاد را به نام وبا ایجاد می کند که در اکثر موارد باعث از دست رفتن سریع آب و املاح بدن می شود و در صورت درمان نشدن، باعث شوک و سرانجام مرگ می شود.

این بیماری دو نوع اصلی وبای 'کلاسیک' و ' التور' دارد. در ایران وبای نوع التور، شبه وبا نامیده می شود که نوع خطرناک آن است. زیرا بروز نکردن علائم در زمان واگیردار بودن، مهمترین عامل گسترش و تداوم آلودگی آن به شمار می رود.

اولین شکایت بیمار احساس پری و غرغر شکم است که این مرحله از بیماری همراه با اسهال آبکی و بدون بو است. استفراغ بدون حالت تهوع قبلی و عطش فراوان نیز از علائم بیماری است که به تدریج شدید می شود.

دکتر زهرا احمدی نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: وبا در مناطقی بیشتر مشاهده می شود که اصول و نکات بهداشتی رعایت نشود و به همین دلیل مردم در مناطق مختلف طی فصل گرم سال در معرض ابتلا به وبا هستند.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما شرایط رشد و نمو میکروب وبا فراهم تر است، اظهار کرد: مسافرت ها و رفت و آمد به خارج از منازل از جمله بوستان ها و رستوران ها در فصل گرم سال بیشتر شده و به همین دلیل مردم در معرض بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

احمدی نژاد، مهمترین راه پیشگیری از این بیماری را پرهیز از مصرف آب آشامیدنی غیربهداشتی و شستن مرتب دستان با صابون اعلام کرد و گفت: با رعایت این موارد به خصوص در مسافرت ها می توان از ابتلا به وبا تا حد زیادی در امان بود.

این متخصص بیماریهای عفونی اعلام کرد که وبا در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان که شرایط بهداشتی و دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی کمتر دارند، شیوع بیشتری دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از مردم تقاضا کرد که از مصرف میوجات و سبزیجات نشسته بشدت خودداری کنند و همچنین در اماکن عمومی مانند رستوران ها، سالاد و سبزیجات استفاده نکنند.

احمدی نژاد ادامه داد که از مصرف غذاهایی که در شرایط غیراستاندارد نگهداری می شود هم پرهیز کنند تا به بیماری های گوارشی و اسهال های عفونی از جمله وبا مبتلا نشوید.

وی ادامه داد:میکروب بیماری وبا با پخت غذا از بین می رود و بنابراین غذاهایی که پس از پخت استفاده می شوند، غذاهای سالمی هستند و امکان آلوده شدن از این طریق وجود ندارد.

** مهمترین علامت وبا

وی با اشاره به اینکه اسهال مهمترین علامت ابتلا به وبا است، اظهار کرد: مردم چنانچه مبتلا به علائمی مانند اسهال شدید و آبیکی شدند در اسرع وقت به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کنند تا نسبت به تشخیص و اقدامات درمانی آنان انجام گیرد.

این متخصص بیماری های عفونی اعلام کرد: کاهش شدید آب و املاح بدن و نارسایی کلیه از مهمترین عوارض بیماری وبا است .

احمدی نژاد با اشاره به اینکه این بیماری به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود، گفت: الزاما هر کسی که وبا می گیرد به اشکال شدید یا کشنده آن مبتلا نمی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بسیاری از موارد ممکن است به شکل ساده مانند تهوع و استفراغ، درد شکم و اسهال خفیف تا متوسط باشد که با درمان ساده و علامتی، فرد بیمار مداوا می شود.

وی با اشاره به اینکه در اشکال شدید بیماری، اسهال به شکل آبیکی و بسیار شدید است، گفت: اگر جلوی دفع آب گرفته نشود فرد ممکن است ظرف چند ساعت دچار کمبود شدید آب شده و حتی به مرگ بیمار منجر شود.

متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: برخلاف بسیاری از بیماری های عفونی در اغلب موارد مریض مبتلا به وبا، ممکن است تب دار نباشد که عدم وجود تب، ردکننده تشخیص وبا نیست.

وی بااشاره به اینکه وبا جز بیماریهای مسری است و مدفوع فرد مبتلا به وبا می توانند سبب آلودگی منطقه شود، گفت: در اماکن روستاهایی که ممکن است فاضلاب به آب آشامیدنی راه داشته باشد، افراد به شدت در معرض خطر وبا هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید