آرایش سیاسی اصولگرایان پس از انتخابات / وفور کاندیدا برای 1400

کدخبر: ۱۷۰۷۸۴
روزنامه قانون داوود حشمتی : سرانجام هیچ کدام از استراتژی‌های اصولگرایان به نتیجه نرسید.نه در انتخابات ریاست جمهوری و نه در انتخابات هیات رییسه. آن‌ها که برای فروکشیدن یکی از نواب رییس(به‌خصوص علی مطهری) خیز برداشته بودند امروز نتیجه‌ای که دیدند،همان بود که در29 اردیبهشت با آن روبه رو شدند.امروز رای علی مطهری و پزشکیان افزایش چشمگیری داشت.تا آنجا که حتی نقوی حسینی از سرپیچی افراد فراکسیون خودشان گلایه کرده ودرتوییترش نوشت:«درصحن مجلس و در جریان انتخابات هیات رییسه، متاسفانه لابی گری موثرتراز رفتار فراکسیونی بود».
آرایش سیاسی اصولگرایان پس از انتخابات / وفور کاندیدا برای 1400

اصولگرایان همچنان، در اشتباه ارزیابی از وضعیت خود به سر می‌برند. آنان هنوز متوجه نشده اند که هرچقدر بیشتر روی مواضع‌شان پافشاری کنند با پاسخ تندتر صندوق‌های رای روبه رو خواهند شد.صندوق های رای که تلاش می‌کنند رفتارهای آن‌ها را تغییر دهند.

برای همین است که هیچ کدام از راهبردهایشان پاسخگوی این شرایط نیست. نه آن‌ها که قالیباف از عملکردها و برخوردشان کپی‌‌کاری کرده بود و نه آن کپی‌ها که جمنا انجام داد،برای‌شان خوش‌یمن نبود.اصولگرایان انتخابات ریاست‌جمهوری را به بدترین شکل ممکن واگذار کردند. شاید اگر این استراتژی‌های غلط نبود،حسن روحانی با رای حداقلی، دوردوم ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز می‌کرد. نه در شرایطی که رای همه جناح اصولگرا، نتوانست به گرد پای رای او نیز برسد.همین وضعیت در مورد رای دو نایب رییس مجلس هم تکرار شد.این اتفاق را در انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد بودیم. اگر همه آن‌ها که پشت در ماندند و و رای‌شان اخذ نشد می‌توانستند رای بدهند، در آن صورت شاهد یک رکود تازه برای روحانی بودیم.

همان رکوردی که او در همایش تجلیل از فعالان ستادهایش به آن اشاره کرد و گفت:«رای بالا که ترس ندارد. حالا 27 میلیون یا 28 میلیون. چه فرقی می‌کرد». روحانی بر روی سه چهار میلیونی که نتوانستند رای بدهند تاکید درستی دارد که البته ضعفش به وزارت کشورخود او نیز باز می‌گردد. اما در طرف اصولگرا چه خبر است؟ در مجلس شاهد اتحاد لاریجانی و دولت هستیم. لیست امید حتی کاندیدایی را در مقابل لاریجانی قرار نداد، تا او به راحتی رییس مجلس باقی بماند ونشانه‌ای باشد از این ائتلاف.ائتلافی که ثمره آن در رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم بیشتر دیده خواهد شد.اما وضعیت اصوگرایان در حوزه راس این جریان به چه صورت خواهد بود؟ اصولگرایان با رییسی چکار خواهند کرد؟

آغاز مشکل اصولگرایان با رئیسی

جمنا آمده بود تا همه را به نفع قالیباف کنار بزند،اما موفق نشد. پایداری انتقام سال 92 را گرفت و از ابتدا مستقیم به سراغ رئیسی رفت. به تعبیر خودشان «پاشنه در خانه رئیسی را در آوردند» واو را وارد عرصه انتخابات کردند. تداخل دو نیرو به وجود آمد.جمنا و رئیسی اگرچه در انتخابات در کنار هم ماندند اما دور نیست که ببینیم دچار مشکلات اساسی با یکدیگر شوند. رئیسی در روز اعلام کاندیداتوری و روزثبت‌نام اعلام کرد که به صورت مستقل وارد شده است.

جمنا همه کاندیداهایی که ادعا داشتند را کنار زد و وادارشان کرد به نفع پنج نفر اصلی خارج شوند. اما حالا با یک مشکل اصلی روبه رو هستند. ابراهیم رئیسی توانسته 15 میلیون رای کسب کند. با او چه می‌خواهند بکنند؟ واین تازه اول راه است. مشکل اصولگرایان و رئیسی تازه آغاز شده است. اگر محسن رضایی با سه میلیون رای، سه بار درانتخابات شرکت کرد، یا قالیباف با پنج،شش میلیون رای، سه بار در انتخابات حاضر شد،سعید جلیلی هم می‌خواست با اتکا به چهارمیلیون رای در انتخابات وارد شود.امروز آن‌ها مانده‌اند با رئیسی که 15میلیون رای را به سبدش ریختند چکار کنند؟

مساله اصلی در مورد رئیسی نیز این است که آن‌ها می‌دانند رئیسی تنها نیست. طیف وسیعی از نزدیکان پایداری واحمدی‌نژاد به او نزدیک هستند. طیفی که در مسائل سیاسی و اجتماعی آن‌قدر بسته فکر می‌کند که از سوی مردم مشخصا طرد می شوند.برای همین است که اصولگرایان از آقای رئیسی ناراحت هستند.

آن‌ها آمده بودند تا این انتخابات را به قول خودشان با «بازی با مشت بسته» به پیروزی برسانند. تصور می‌کردند می‌توانند با وارد کردن رئیسی به عنوان فردی که در میان مردم شناخته شده نیست، فضایی را ایجاد کنند که دولتی‌ها و اصلاحات نتوانند علیه او مسائلی را مطرح کنند.

این بازی اصولگرایان را پایداری واحمدی‌نژادی‌های نزدیک به رئیسی خراب کردند.

در خلال تبلیغات انتخاباتی، دو فرد مهم به‌عمد و مشخصا با درخواست رئیسی سکوت اختیار کرده بودند تا به قول معروف، به دست مخالفان بهانه ندهند. از قم آیت‌ا... مصباح یزدی برخلاف تمام انتخابات‌های اخیر، سکوت کرد و از مشهد آیت ا... علم‌الهدی.هردوآن‌ها نیز کسانی بودند که به آقای رئیسی نزدیک بودند. علم‌الهدی پدر همسرش بود و آیت‌ا... مصباح پدرمعنوی مهم ترین حامیانش. این را آیت‌ا... علم‌الهدی رسما نیز اعلام کرد.

آنجا که در گفت‌وگو با تسنیم گفت:«این آقایان هم اگر از الان می‌خواهند بنده را سوژه عملیات روانی کنند تا از جریانی حمایت کنم یا خیر، کور خوانده‌اند». آن‌ها سکوت کردند تا مخالفان‌شان نتوانند به خاطر نقد به آن‌ها به سبد رای رئیسی حمله کنند. خود آقای رئیسی هم با تتلو نشست تا نشان دهد آن‌قدر اهل آزادی است که نه فقط موسیقی معمولی، بلکه موسیقی زیرزمینی را هم به رسمیت می شناسند. اما هیچ کدام از این‌ها کارگر نیفتاد. هنوز تا انتخابات بعدی 4 سال فرصت است.

اما اصولگرایان با یک مشکل بزرگ مواجه هستند. اینکه با تعداد بی شمار کاندیداهای‌شان که حالا نیز، یکی به آن‌ها اضافه شده است چکار کنند؟ آیا زاکانی همچنان قصد دارد از شورای نگهبان ردصلاحیت بگیرد؟ جلیلی که از همین حالا، دولت در سایه تشکیل داده آیا دست از انتخابات شسته؟ قالیباف که ژست جوانمردانه گرفت چطور، در آینده باز هم کاندیدا می شود یا اعلام بازنشستگی خواهد کرد؟ اما از همه مهم تر علی لاریجانی است که همین امروز در مجلس نشان دادند حاضر نیستند به او رای دهند و تعداد آرای باطله امروز 65 رای بود تا پایداری، خط خود را مشخص کند.

ضرغامی، حاجی‌بابایی و مهرداد بذرپاش در آینده کاندیدا خواهند شد یا نه؟ اما همه این‌ها به یک طرف. با رئیسی چه خواهند کرد؟ تمام این افراد ابتدا باید رئیسی را قانع کنند که دیگر وارد انتخابات نشود که با رفتارهای این روزهای ایشان بسیار بعید است قصد داشته باشد کنار برود. همین، موضوع را برای اصولگرایان سخت خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید