کوارتت «شهرزاد» آثار خیام را اجرا می‌کند

کدخبر: ۱۷۰۸۹۲
هوشیار خیام آهنگساز و نوازنده در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از برگزاری یک کنسرت از آثارش توسط کوارتت «شهرزاد» در اوایل شهریورماه سال جاری خبر داد.

هوشیار خیام آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت هایش توضیح داد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته اواخر مرداد یا اوایل شهریورماه امسال کنسرتی از آثار من توسط کوراتت «شهرزاد» به نوازندگی تینا جامه گرمی، نگار نوراد و دو نوازنده دیگر در تالار وحدت تهران برگزار می شود. این کنسرت در ادامه همکاری های گذشته ام با کوارتت «شهرزاد» است که از سال ها پیش تاکنون انجام گرفته و این بار با شکل اجرایی کامل تر به مخاطبان ارائه می شود.

وی ادامه داد: همکاری من با کوارتت «شهرزاد» به چندین سال پیش بازمی گردد که با نوازندگان آن نیز همکاری مستمری داشتم به طوری که طی این مدت این گروه برخی از آثارم را در کنسرت های گذشته اجرا کردند. به هر حال در کنسرت پیش‌رو که به همت موسسه آفرینش هنر «بارانا» برگزار می شود مجموعه ای از آثار من با سازهای زهی در قالب ترکیبات مختلف تریو، دوئت و کوارتت و در نهایت قطعه «شیشه رنگی» با ارکستر اجرا می شود که من در بخش هایی به عنوان نوازنده پیانو حضور پیدا می کنم.

خیام در پایان با اشاره به حضور یک نوازنده خارجی در ترکیب ارکستر گفت: با مذاکراتی که انجام گرفته یک نوازنده مهمان از کشور اتریش که از نوازندگان ارکستر جوانان اتریش است در این برنامه به عنوان یکی از نوازندگان کوارتت «شهرزاد» حضور خواهد داشت.

هوشیار خیام تحصیلات دانشگاهی خود را همزمان در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و کالج «ترینیتی» لندن ادامه داد. او پس از اخذ مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه هنر به کشور آمریکا رفت و در کالج کنسرواتوار موسیقی سینسیناتی مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد. وی بعدها موفق به اخذ دکترای موسیقی در آهنگسازی و رهبری ارکستر شد و در آن دانشگاه به سمت آسیستان پروفسور به تدریس تئوری موسیقی و آهنگسازی پرداخت.

این هنرمند طی سال های گذشته کنسرت‌های فراوانی برگزار کرد که از آن جمله می‌توان به کنسرت رباعیات خیام و کنسرت سال ۱۳۸۴ فستیوال موسیقی فلورانس ایتالیا به رهبری جول هوفمان اشاره کرد. خیام در سال ۱۳۸۱ با ساختن قطعه «منظره‌های کودکی من» جایزه اول فستیوال بین‌المللی آهنگسازان جوان را نیز دریافت کرد. ضمن اینکه اجرای پیانو کنسرتو گریک در تالار رودکی، اجرای کنسرتو موزارت در تالار وحدت، تک نوازی در تالار فارابی، برگزاری رسیتال پیانو در فرهنگسرای نیاوران، برپایی کنسرت «فیه ما فیه»، انتشار مجموعه «ابرها و تاتاری»، همکاری با حسین علیزاده و محمدرضا درویشی همراه با ارکستر ناسیونال اوکراین و تدریس در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر از جمله فعالیت های دیگر هوشیار خیام در عرصه موسیقی است.

آنسامبل «شهرزاد» نیز از جمله گروه های مطرح موسیقی کشورمان است که از بهار سال ۹۱ تا کنون برنامه ها و قطعاتی مختلفی را ضبط و تولید کرده است. این مجموعه موسیقایی ضمن اجرای برنامه در تالارهای مختلف در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نیز کنسرتی را برگزار کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید