عرضه جدیدترین نسل پهپادها

کدخبر: ۱۷۱۲۵۳
محققان دانشگاه ای.تی.اچ زوریخ سوییس (ETH Zurich) موفق به طراحی و ساخت پهپادی به نام "ولیرو" (Voliro) شدند که پایه‌های پروازی آن به آن اجازه می‌دهد تا وقتی در هوا معلق است، به هر جهت دلخواه حرکت کند.
عرضه جدیدترین نسل پهپادها

پهپادها آخرین محدودیتشان را برای حرکت در آسمان پشت سر گذاشتند و دیگر مجبور نیستند فقط به صورت موازی با سطح زمین یا به صورت عمودی حرکت کنند.

نمونه اولیه هگزاکوپتر "ولیرو" با 6 پایه پروازی با قابلیت حرکت 360 درجه است که موجب 12 درجه آزادی حرکت آن در هوا می‌شود. دیدن چگونگی پرواز این هگزاکوپتر مسحورکننده است.

هفته گذشته یک پهپاد مکعب شکل معرفی شد که علاوه بر توانایی‌های قابل توجهی که داشت، وقتی یک توپ کوچک را به هوا پرتاب می‌کردند، قادر بود حرکت توپ را در هوا محاسبه کرده و با کیسه‌ای که رویش تعبیه شده بود، توپ را میان زمین و هوا بگیرد.

"ولیرو" هنوز چنین قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای ندارد، اما بخاطر نحوه حرکتش در هوا منحصر به فرد است.

ساخت "ولیرو" توسط یک گروه 11 نفره در دانشگاه زوریخ 9 ماه به طول انجامیده است که البته این نمونه اولیه آن است. این پهپاد می‌تواند 360 درجه در هوا بچرخد و این بدان معنی است که می‌تواند حرکتی ثابت و پایدار در هر جهت دلخواه داشته باشد.

این گونه از پهپادها را نمی‌توان به صورت دستی هدایت کرد، اگر هم بشود بسیار سخت است، چرا که احتمالا نیاز به انگشت شست اضافه خواهیم داشت! هدایت هگزاکوپترها و مخصوصا کوادکوپترها به کمک نرم‌افزارهایی که به صورت جداگانه به هر کدام از پایه‌های پهپاد برنامه می‌دهند، انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید