ظریف وارد اسلو شد

کدخبر: ۱۷۱۶۵۵
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در مجمع اسلو 2017 و رایزنی با مقامات نروژ دقایقی قبل وارد اسلو شد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در اجلاس «اسلو فروم» 2017 (مجمع اسلو) و رایزنی با مقامات نروژ در رأس هیأتی وارد اسلو پایتخت نروژ شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن شرکت در این نشست به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه از سفر ظریف به نروژ خبر داده بود.

وزیر خارجه کشورمان قرار است امروز با وزیر خارجه اندونزی، نروژ و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند و فردا (سه شنبه) در این اجلاس به ایراد سخنرانی بپردازد.

رایزنی با برخی مقامات نروژ از جمله وزیر خارجه، رئیس پارلمان و رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان از دیگر برنامه‌های حضور ظریف در اسلو است.

اجلاس‌های سالانه اسلو فروم محلی برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر درخصوص موضوعات و بحران‌های منطقه‌ای است.

اسلو فروم یا مجمع اسلو (Oslo Forum) در سال 2003 در ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجیگران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع تنها 17 کشور شرکت داشتند، اما در حال حاضر نمایندگانی بالغ بر 100 کشور جهان هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می‌کنند. این مجمع طی دو روز کاری برگزار می‌شود.

از اهداف عمده اجلاس سالانه اسلو فروم، تسهیل تبادل صریح نقطه نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می‌کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه‌حل‌هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند.

همچنین برگزاری این مجمع در واقع تمرین و تلاشی به منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع مطرح در هر رویداد در نظر گرفته شده معمولاً خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سؤالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتاً رویکردهایی جدید و یا غیر متعارف را برای کنترل منازعات و چالش‌ها پیشنهاد و ارائه می‌کند.

 

معمولاً این مجمع گروهی متشکل از میانجیگران برجسته و دیگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت‌وگو و مفاهمه هستند، گردهم جمع می‌کند. مباحت و گفت‌وگوهای مشارکت کنندگان و مدعوین ، معطوف به مسائل مربوط به منازعات مسلحانه می‌شود. شرکت کنندگان نیز معمولاً از بین مقامات ارشد کشورها، شخصیت‌های عمده سازمان ملل، سازمان‌های بین الدولی و منطقه‌ای، به همراه نمایندگان رسمی کشورها، سازمان‌های خصوصی، نمایندگان طرف‌های درگیر، گزارشگران و خبرنگاران جنگی، تحلیلگران مسائل مختلف مربوط به منازعات مسلحانه، روشنفکران و کارشناسان مختلف برگزار خواهد شد.

تاکنون در اسلو فروم شخصیت‌هایی همچون: کوفی عنان، جیمی کارتر، کاترین اشتون و برخی از روسای جمهور سابق کشورهای جهان همچون خاتمی، اوبو سانچو، سانتوس و تنی چند دیگر از روسای جمهور به انضمام شخصیت‌هایی همچون خاویر سولانا، جری آدامز و دیگر مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی شرکت کرده‌اند. در سال‌های اخیر علاوه بر نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان، نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان دولت آن کشور در این مجمع شرکت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه نروژ و مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه میزبانی این مجمع را برعهده دارند. مجمع به عنوان یک رویداد سالانه جهانی و معمولاً در ماه ژوئن در اسلو برگزار می‌شود. مجمع اسلو به منظور رسیدگی به مجادلات و چالش‌های کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز هر دو سال یک بار اجلاس‌هایی در آفریقا و آسیا برگزار می‌کند. مشارکت در مجمع اسلو منحصراً از طریق دعوتنامه بوده و تمامی مباحث مطروحه در آن بر اساس قوانین حاکم بر «چتم هاوس» صورت پذیرفته و قابل انتشار در رسانه‌های گروهی دنیا نیست.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل، وزرای خارجه فنلاند، اندونزی، کرواسی، اردن، سودان و ... از جمله دعوت شدگان به نشست امسال هستند. صلح سازی در عصر جدید ژئوپلتیک عنوان نشست امسال است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در مجمع اسلو شرکت کرده بود. ظریف 24 خرداد ماه 1395 نیز سفری سه روزه به نروژ داشت و ضمن رایزنی‌های دوجانبه با بورگه برنده همتای نروژی با دیگر مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان و نخست‌وزیران پیشین نروژ ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

وزیر خارجه ایران در حاشیه اسلو فروم 2016 با مقامات شرکت‌کننده در این نشست از جمله جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و در خصوص برجام به رایزنی پرداخت.

«بورگه برنده» وزیر امور خارجه نروژ تاکنون دو بار به ایران سفر کرده است. وی آبان ماه 93 برای اولین بار سفری به تهران داشت و با ظریف و دیگر مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و برای دومین بار در تاریخ 27 مرداد ماه سال گذشته (1395) سفری یک روزه به تهران داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید