استفاده از اصطلاحات فوتبالی برای پارلمان انگلیس

کدخبر: ۱۷۱۷۰۱
«من فکر می‌کنم که عنوان بهترین گل‌به‌خودی فصل باید به ترزا می برسد!» کنایه گری لینه‌کر در مورد نتایج انتخابات پارلمانی انگلستان، علاقه همیشگی او به حزب کارگر را دوباره عیان کرده است.
استفاده از اصطلاحات فوتبالی برای پارلمان انگلیس

 مجری برنامه فوتبالی محبوب Match of the day دراین چند سال بارها در تعارض با تصمیم‌های کلیدی حزب محافظه‌کار بوده و حالا هیچ تلاشی برای پنهان‌کردن خوشحالی‌اش از ناامیدی انتخاباتی این حزب ندارد. ستاره تیم ملی انگلیس در یوروی96 البته تنها چهره‌ای نیست که بین ناکامی نخست‌وزیر ترزامی و فوتبال، رابطه‌ای مستقیم برقرار کرده است. چند روز بعد از پایان رسمی انتخابات، اهالی فوتبال در بریتانیا برای توصیف آنچه در این بازی سیاسی فراموش‌نشدنی سپری شد، از خاطره‌ها و روایت‌های فوتبالی استفاده می‌کنند. شکست ترزا، همه نشانه‌های آشنای یک شکست فوتبالی را دارد؛ درست مثل نتیجه مطلوب جناح رقیب که برخاسته از جنبش کارگری با تمایلات چپ است.

 در انگلستان، سرنوشت انتخاباتی حزب کارگر را با قهرمانی لسترسیتی مقایسه می‌کنند چراکه تا چند ماه قبل این ماجرا کاملا غیرقابل پیش‌بینی و باورنکردنی بود. نظرسنجی‌ها حکایت از برتری مطلق محافظه‌کارها داشتند اما هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شدیم، کامیابی حزب کارگر باورپذیرتر شد.

به جز قهرمانی لستر، نتیجه انتخابات پارلمانی به یکی از اولین قهرمانی‌های منچستریونایتد با الکس فرگوسن هم ربط داده می‌شود. در سال1995 آلن هانسن در استودیوی بی‌بی‌سی مدعی شد که یونایتد هیچ شانسی برای قهرمانی ندارد چراکه اساسا با یک ترکیب جوان نمی‌شود هیچ چیز را برد. تیم بسیار جوان فرگی اما جام قهرمانی را به دست آورد. در انتخابات2017، بیشتر جوان‌ها علاقه‌مند به حزب کارگر بودند و ثابت کردند که بدون جوان‌ها نمی‌شود هیچ چیز را برد.

چرا از عبارت گل به‌خودی بیشتر از هر عبارت دیگری برای ترزا می استفاده می‌شود؟ پاسخ این سوال کاملا ساده است. این انتخابات اساسا به درخواست خودش انجام می‌شد. او می‌توانست تا انتخابات بعدی 3سال صبر کند اما قصد خرد کردن رقیبش را داشت و این دورخیز، ابدا با نتیجه مثبتی برای او همراه نشد. او دست به یک قمار بزرگ زد تا اکثریت پارلمانی‌اش، با پارلمان معلق عوض شود. تصویر صورت او روی بدن استیون جرارد در لحظه سر خوردن در بازی بزرگ با چلسی، ده‌ها هزاربار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. استیوی جی قبل از لحظه سر خوردن معروفش، بیشترین شانس ممکن را برای بالا بردن جام قهرمانی فوتبال جزیره داشت اما ظرف چند دقیقه، همه چیز را به دست خودش تباه کرد. ترزامی حتی به کنایه با ریچارد دان مقایسه می‌شود. بازیکنی که با 10گل به خودی، اشتباهی‌ترین مهره تاریخ فوتبال جزیره است. جرمی کوربین به عنوان رهبر حزب رقیب، درست روبه‌روی او ایستاده تا در فتوشاپ‌ها، تصویرسازی‌ها و ویدیوهای کوتاه در قامت ستاره‌های تاریخی لیگ برتر قرار بگیرد. در لحظه‌های ویژه؛ مثل آگرو و گل قهرمانی‌اش برای منچسترسیتی، مثل وین رونی و قیچی فانتزی‌اش در داربی منچستر و مثل جیمی واردی، در لحظه ممکن کردن غیرممکن!

ترزا می شیفته هری پاتر است و حالا برای نجات آینده سیاسی، تنها به یکی از وردهای جادوگری مخصوص هری نیاز دارد. حتی اگر سیاسی‌ها او را فراموش کنند، فوتبالی‌ها شکستش را از یاد نمی‌برند و از حالا منتظر هر بهانه کوچکی در زمین فوتبال برای مقایسه با ناکامی ترزا هستند. تصویر او قبل از برگزاری انتخابات، چیزی شبیه چهره جرارد در دور افتخار بعد از پیروزی مهم تیمش روبه‌روی منچسترسیتی بود؛ خوشحال، مغرور و در اوج. جرارد برای سقوط به زمان زیادی نیاز داشت. ترزامی نیز به سرعت سقوط کرد. او بعد از بر باد دادن آرزوی محافظه‌کارها، این روزها بیشتر از آرسن ونگر و پپ گواردیولا تحت فشار است!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید