حمایت اتحادیه عرب از میانجیگری کویت در بحران قطر

کدخبر: ۱۷۱۸۰۱
دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که این سازمان از اقدامات امیرکویت برای حل بحران بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر حمایت می کند و او را نماینده همه کشورهای عربی در این زمینه میداند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «احمد ابو الغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که تحرکات و اقدامات «صباح احمد جابر الصباح»، امیر کویت برای حل بحران ایجاد شده بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تأیید می کند.

بر اساس بیانیه ایی که اتحادیه عرب منتشر کرده است ابو الغیط روز دوشنبه به صورت تلفنی با صباح خالد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه کویت گفتگو کرد و آخرین تحولات تلاش های امیر کویت برای پایان دادن به بحران پیش آمده را مورد بررسی قرار داد.

دبیرکل اتحادیه عرب به وزیر خارجه کویت ابلاغ کرده که تلاش های امیر این کشور برای حل بحران پیش آمده به نمایندگی از همه کشورهای عربی است و فقط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نمایندگی نمی کند.

ابوالغیط ابرای امیدواری کرده است که این تلاش ها موفقیت آمیز باشد و کشورهای عربی که طرف های این بحران هستند بر زمینه مشترکی برای پایان دادن به اختلاف هایشان به توافق برسند تا منافع همه بر اساس اصول عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، فعال سازی سازوکار گفتگو، احترام به تصمیمات سیاسی کشورها، تعهد به پیمان اتحادیه عرب و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی محقق شود.

روز ۵ ژوئن عربستان، امارات، بحرین و مصر ضمن اعلام قطع روابط خود با قطر، دوحه را به حمایت از تروریسم و تلاش برای برهم زدن امنیت منطقه متهم کردند. بعد از آن شماری از کشورهای عربی و اسلامی دیگر نیز روابط خود را با قطر قطع کرده و برخی مانند اردن سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش دادند.

قطع روابط کشورهای عربی با قطر با اقدامات اجرایی دیگری از جمله مسدود کردن مرزهای دریایی، هوایی و زمینی مشترک با این کشور همراه شد و دوحه از اقدام کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس انتقاد و ابراز تأسف کرد. از همان روزهای آغازین ایجاد شدن بحران امیر کویت به عنوان میانجی برای حل این بحران به عربستان، امارات و قطر سفر کرد که تا کنون نتیجه بخش نبوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید