پاسخ اورژانس به انتقاد قربانیان اسیدپاشی پارک فداییان اسلام

کدخبر: ۱۷۱۸۲۵
معاونت عملیات اورژانس تهران به ادعای برخی از حادثه‌دیدگان اسیدپاشی تهران مبنی بر برخورد نامناسب و امکانات ناکافی اورژانس پاسخ داد.

اسماعیل فراهانی در گفت و گو با ایسنا، در مورد صحبت‌های بعضی از حادثه‌دیدگان اسیدپاشی پارک فدائیان اسلام تهران مبنی بر اینکه اورژانس هنگام حضور در صحنه آب به همراه نداشت تا بدن مجروحان را با آن بشوید گفت: معمولا وقتی مردم با اورژانس تماس می‌گیرند، اپراتورها بر اساس نوع حادثه اقدامات اولیه‌ای را به آنها می‌گویند تا زمان رسیدن ماموران اورژانس آن کارها را انجام دهند.در زمان اسیدپاشی هم یکی از این اقدامات که گفته می‌شود این است که با آب، محل اسید پاشیده شده مجروح را بشویند.

وی در مورد اینکه چرا خود اورژانس آب با خود نداشته عنوان کرد: وقتی اورژانس می‌رسد دیگر این کارها را انجام نمی‌دهد بلکه باید اقدامات تخصصی‌تری صورت بگیرد. به عنوان مثال وقتی کسی جراحتی پیدا کند، پرستاران می‌گویند تا زمان رسیدن اورژانس با یک دستمال تمیز سطح جراحت را بپوشانند ولی آیا وقتی اورژانس هم می‌رسد باید دستمال تمیز داشته باشد یا اینکه با تجهیزات استریل اقدامات درمانی را انجام دهد؟ در زمان اسیدپاشی هم همین‌طور است. یعنی پزشکان اورژانس دیگر از آب استفاده نمی‌کنند بلکه با سرم شست و شو این کار را انجام می‌دهند.

معاونت عملیات اورژانس تهران در مورد صحبت‌های یکی دیگر از حادثه‌دیدگان که معتقد بود ماموران اورژانس رعایت حال بیماران را نمی‌کردند و خودرو دائما در طول مسیر تکان‌های شدیدی داشت عنوان کرد: باید ببینیم در این مورد به صورت خاص دقیقا چه اتفاقی افتاده است. معمولا بیماران هنگام اعزام،‌ از سرعت‌گیرهای شهری و تکان‌هایی که به دنبال آن ایجاد می‌شود گلایه دارند.

وی اضافه کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که آمبولانس‌ها در شرایط ویژه بیماران را انتقال می‌دهند و خواست خود راننده نیست که بیمار ناراحت شود اما مسئله‌ای که اولویت دارد وضعیت خود بیمار است. اگر زمانی وضعیت او وخیم باشد، ماموران اورژانس باید تمام تلاششان را بکنند که هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی برسند تا علائم حیاتی بیمار حفظ شود و قبل از وخیم‌تر شدن، او را به بیمارستان برسانند. گاهی اوقات ممکن است شرایط بیمار تا حدودی مساعد باشد و در آن زمان ماموران سعی می‌کنند که با آرامش بیشتری به مراکز درمانی بروند تا در طول مسیر بیمار،  کمتر اذیت شود. در آموزش‌ها و توصیه‌هایی که به همکارانمان می‌شود،‌تاکید بر این است که ابتدا حیات بیمار حفظ شود و این مسئله در اولویت قرار دارد.

فراهانی گفت: اورژانس این آمادگی را دارد که اگر نکته‌ای قابل رسیدگی باشد آن را بررسی کند. از همین رو واحد کنترل کیفیت و روش‌های اورژانس آماده دریافت این انتقادها است و خوشبختانه با توجه به اینکه اطلاعات تمام ماموریت‌ها در اورژانس ثبت می‌شود،‌ می‌توان هر کدام که نیاز بود را پیگیری کرد. اگر نیاز به تذکر باشد این کار صورت می‌گیرد و یا اگر نیاز به اصلاح باشد قطعا پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش یک فرد در پارک فدائیان اسلام تهران،‌ اقدام به اسیدپاشی کرد که به دنبال آن 16 نفر دچار جراحت شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید