نشریه سوئیسی تاگس آنسایگر بررسی کرد

آیا عربستان با یک « ابر قدرت اسلامی» در می افتد؟

کدخبر: ۱۷۱۸۴۱
اخیرا در اقدامی بی سابقه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. مصر، بحرین و یمن نیز به این دو پیوستند، همانند دولت مستقر در شرق لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده و ژنرال خلیفه حفتر، متحد نزدیک امارات و مصر ریاست آن را بر عهده دارد.
آیا عربستان با یک « ابر قدرت اسلامی» در می افتد؟

به گزارش انتخاب، تاگس آنسایگر چاپ سوئیس نوشت: تنها دو هفته پیش بود که جهان عرب در جریان دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ریاض خود را در مبارزه با افراط گرایان به رهبری عربستان سعودی متحد و یکپارچه نشان داد؛ حداقل، در ظاهر. 

در حال حاضر شکاف ها و اختلافاتی که در آن زمان پنهان بودند، اکنون آشکار شده اند: اخیرا در اقدامی بی سابقه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. مصر، بحرین و یمن نیز به این دو پیوستند، همانند دولت مستقر در شرق لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده و ژنرال خلیفه حفتر، متحد نزدیک امارات و مصر ریاست آن را بر عهده دارد.

گفته می شود امیر این کشور سخنان مثبتی را در مورد حماس و حزب الله نیز ابراز کرده است

وزارت امور خارجه در دوحه این اقدامات را "غیر قابل توجیه" خواند. "تبلیغات بی اعتبار کردن" قطر "بر اساس دروغ و اظهارات کاملاً کذب" بنا شده است. عامل اصلی این بحران سخنانی است که ادعا می شود امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی طی یک مراسم نظامی اظهار کرده، دوحه این اظهارات را جعلی و دروغین خوانده و نتیجه حمله هکرها به رسانه های دولتی می داند.

بر این اساس، خبرگزاری رسمی قطر به نقل از امیر این کشور نوشته بود ایران یک "ابرقدرت اسلامی" است که نمی توان آن را نادیده گرفت؛ در افتادن با این کشور اقدامی عاقلانه نیست. 

ملک سلمان و شاهزاده محمد، پسر با نفوذ وی نشست ترامپ در عربستان سعودی را به عنوان اتحادی علیه ایران جلوه دادند - ترامپ نیز با میل و رغبت این صحنه سازی را پذیرفت. او همانند سعودی ها و جیمز ماتیس، وزیر دفاع خود، ایران را مشکل و عامل جنجال برانگیز اصلی در منطقه می داند. دوحه اما بر این عقیده نیست. این کشور که بین عربستان سعودی و ایران در خلیج فارس واقع شده، با ایران در مالکیت بزرگ ترین میدان گازی جهان مشترک بوده و در نتیجه باید تعادل در روابط خود با تهران را حفظ کند.

دیپلمات های غربی رابطه با ایران را علت اصلی این اقدامات تنبیهی می دانند. یک دیپلمات می گوید: "اگر طرفین خواستار کاستن از تنش ها بودند، می توانستند توضیح و بهانه قطری ها را بپذیرند." با وجود تلاش های میانجی گرانه شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، ریاض افراطی ترین گزینه را برگزید. دیپلمات های اروپایی از "ایران هراسی" در هنگام توصیف نگرش ریاض نسبت به رقیب خود صحبت می کنند. برخی نیز معتقدند وقوع جنگ بین دو قدرت برتر یعنی ایران و عربستان چندان بعید نیست.

اکنون، امکان دارد شورای همکاری خلیج فارس (GCC) از هم فرو بپاشد؛ کویت و عمان هنوز هم برای آشتی تلاش می کنند. حتی در دبی، یکی از هفت امیر نشین تشکیل دهنده امارات متحده عربی، روابط تنگاتنگ تجاری با ایران حفظ می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید