علت عضویت هند در شانگهای چیست؟

کدخبر: ۱۷۱۹۸۵
کارشناس سیاسی قرقیز گفت: هند دارای منافع بزرگ و ژئوپلیتیک در آسیای مرکزی و اوراسیا است که برای این کشور سازمان شانگهای یک ابزار برای مقابله با چین، روسیه و دیگر کشورهای منطقه است.

به گزارش فارس ، «ادیل عثمان‌بتاف» کارشناس مسائل بین‌المللی قرقیزستان با اشاره به نتایج نشست سران سازمان شانگهای که در هفته گذشته در شهر «آستانه» قزاقستان برگزار شد، اظهار داشت: پیوستن هند و پاکستان به سازمان شانگهای تحول بزرگی بود و این نشان از تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه دارد.

وی ادامه داد: تنها 2 سال پس از نشست سران شانگهای در شهر «اوفا» روسیه که در آن علاقمندی هند و پاکستان برای عضویت در سازمان شانگهای اعلام شد، پروسه‌ پیوستن این 2 کشور طی شد.

این کارشناس تصریح کرد: در مرحله اول چنین تحولاتی از ایجاد شرایط جدید برای ادامه بازی‌های ژئوپلیتیکی خبر می‌دهند و در مرحله دوم پیوستن «دهلی‌نو» و «اسلام‌آباد» یک حادثه تاریخی است.

وی افزود: در نتیجه در حال حاضر در ساختار اصلی سازمان همکاری شانگهای 8 کشور به عنوان عضو دائم و 20 کشور به عنوان ناظر قرار دارند.

عثمان‌بتاف گفت: در حال حاضر سازمان شانگهای 60 درصد اوراسیا و 3 میلیارد جمعیت جهان را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: تعامل هند و پاکستان در قالب سازمان شانگهای جالب‌ترین پروسه برای کارشناسان منطقه است زیرا بین این کشورها اختلافات جدی وجود دارد.

عثمان‌بتاف تصریح کرد: بین هند و پاکستان مسائل جدی در زمینه‌های مرزی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی وجود دارد و علاوه بر این کشورهای مذکور اختلافات قابل توجهی با دیگر اعضای سازمان شانگهای دارند.

کارشناس مسائل بین‌المللی قرقیزستان اظهار داشت: متخصصان منطقه منتظر اقدامات اولیه رؤسای سازمان شانگهای نسبت به چالش‌های جدید مربوط به روابط هند و پاکستان هستند.

وی گفت: روسیه بر پیوستن هند به سازمان شانگهای اصرار می‌کرد و چین از پاکستان حمایت کرد.

عثمان‌بتاف ادامه داد: کشورهای ناظر مانند ایران، بلاروس، افغانستان و مغولستان بادقت اقدامات آتی هند و پاکستان را بررسی می‌کنند.

کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: روسیه بر عضویت کامل ایران هم اصرار می‌کند تا در قالب این سازمان «تهران» برخی مسائل اقتصادی و سیاسی خود را حل کند.

عثمان‌بتاف گفت: با عضویت در شانگهای ایران باز هم به بازارهای کشورهای اوراسیا از جمله محصولات انرژی و دیگر کالاها دسترسی پیدا می‎کند و این عامل برخی مسائل اقتصادی این کشور را حل می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: همچنین بلاروس به عنوان کشور ناظر در سازمان شانگهای همواره علاقمند به عضویت کامل بود اما به دلیل موقعیت جغرافیایی خود هنوز موفق نشده است.

کارشناس مسائل بین‌المللی قرقیزستان با اشاره به اینکه هند در شانگهای اهداف شخصی خود را دنبال می‌کند، اظهار داشت: دهلی نو علاقمند به مقابله با چین برای دریافت مقام کشور اول منطقه در همه عرصه‌ها است.

عثمان‌بتاف افزود: همچنین هند دارای منافع بزرگی در عرضه ژئوپلیتیکی در آسیای مرکزی و در اوراسیا است که برای این کشور سازمان شانگهای یک ابزار برای مقابله با چین، روسیه و دیگر کشورهای منطقه می‌باشد.

کارشناس مسائل بین‌المللی قرقیزستان با اشاره به اینکه در داخل سازمان شانگهای اختلافات زیاد در زمینه توسعه اقتصاد، سیاسی و غیره وجود دارد، اظهار داشت: در صورت که کشورهای عضو شانگهای در همه زمینه با هم به توافق برسند در آن زمان این سازمان جهانی خواهد شد.

وی ادامه داد: چین، هند و دیگر کشورهای قوی منطقه از ساختار شانگهای برای دفاع از منافع خود در دیگر سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد استفاده می‌کنند که به این شکل اظهارات و ابتکارات آنها قوی‌تر می‌شود.  

عثمان‌بتاف گفت: سال 2017 برای سازمان شانگهای سال کلیدی خواهد بود و تعامل هند و پاکستان در این بخش بسیار معنادار است.

وی افزود: باید دانست که 4 کشور از 8 عضو سازمان شانگهای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هستند.

عثمان‌بتاف تصریح کرد: با مرور زمان سازمان شانگهای به یک بازیگر مرکزی و پل ارتباطی در اوراسیا تبدیل می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید