اعتراف روزنامه صهیونیستی به قدرت موشکی ایران

کدخبر: ۱۷۲۶۲۵
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» با اشاره به حمله یکشنبه اخیر ایران به مقر داعش در دیرالزور نوشت: وقتی ایران موشک های زمین به زمین از این فاصله شلیک می کند جایگاه یک قدرت بزرگ نظامی در سطح منطقه و حتی در سطح جهان برای خود به تصویر می کشد.
اعتراف روزنامه صهیونیستی به قدرت موشکی ایران

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی العهد لبنان، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: این حمله از افزایش دخالت های ایران در سوریه حکایت دارد و بر فرض اصابت این موشک ها به هدف از مسافت بیش از 600 کیلومتری روشن می سازد که ایران در کنار استفاده از حزب الله، گزینه های دیگری برای برخورد با اسرائیل در اختیار دارد. 

به باور نویسنده این مطلب، هدف اصلی ایران از حمله اخیر این بود که بعد از عملیات تبلیغاتی و خرابکارانه اخیر داعش در ایران، وجهه نظام را بهبود بخشد چون عملیات هفته گذشته احساسات مردم ایران را تحریک کرد و این تفکر را که نظام و سپاه پاسداران از هرگونه آسیبی به دور هستند زیر سوال برد. 

به نوشته یدیعوت آحارونوت، ایران عملیات اخیر را در دو مرحله پیش برد: شناسایی حامیان پشت پرده حمله تهران و ضربه زدن به داعش با موشک های زمین به زمین با هدف کشتن عناصر داعش در مقر اصلی آنها. 

این روزنامه افزود: ایران خواست تا همه بدانند که داعشی ها در امان نیستند و دست ایران به آنها می رسد. این حمله به داعش در دیرالزور همچنین به نظام سوریه و روس ها کمک کرد. 

به نوشته این روزنامه عبری زبان، حمله موشکی ایران علاوه بر ضربه زدن به داعش، باعث تقویت متحدان می شود. اصل این کار یعنی وارد کردن ضربه دقیق با موشک از فاصله 600 تا 700 کیلومتری یک عرض اندام و قدرت نمایی برای ایران به شمار می آید و هیبت و قدرت بازدارندگی در سطح یک ابرقدرت به ایران می دهد چراکه تا کنون فقط ایالات متحده و روسیه موشک های دوربردی در این سطح در جنگ های خاورمیانه شلیک کرده اند. 

این روزنامه صهیونیستی حمله موشکی اخیر ایران به مقر داعش در سوریه را هشداری نه فقط به اسرائیل بلکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا دانست.

یدیعوت آحارونوت افزود: شاید بتوان گفت ایران از این فرصت استفاده کرده و برای امتحان سطح دقت موشک های دوربرد خود، انواع مختلفی از موشک های بالستیک نیز شلیک کرده باشد. برای همین جا دارد این رویداد نگرانی و توجه اسرائیل به خود جلب کند چون کسی که قادر به شلیک موشک از کرمانشاه واقع در غرب ایران و کردستان در شمال ایران به سمت اهدافی در شرق و شمال شرق سوریه است توانایی آن را دارد که جولان و مناطق دیگری در اسرائیل را هدف قرار دهد. 

این روزنامه نتیجه گرفت: این آخرین حرف ایرانی ها نخواهد بود؛ آنها از چند سال پیش اعلام کرده اند که موشک های شهاب 3 با برد 1400 کیلومتر در اختیار دارند. برد برخی موشک های آنها حتی به بالای 2 هزار کیلومتر نیز می رسد اما این موشک ها «نقطه زن» نیستند. گفته می شود ایرانی ها موشک های هدایت شونده ساخت داخل نیز دارند اما آنها تا کنون این مساله را مخفی کرده اند. همه این مسائل باید فکر اسرائیل را حتی در سطح دیپلماتیک به خود مشغول سازد. 

به نوشته یدیعوت آحارونوت باید این حمله را هشداری به کشورهای عربی خلیج (فارس) دانست که محور کشورهای سنی معتدل وابسته به آمریکا را تشکیل می دهند. چاه های نفت و تاسیسات نظامی این کشورها در فاصله 400 کیلومتری خاک ایران قرار دارد و امکان حمله به آنها وجود دارد. همچنین ایالات متحده نیز که در قطر و بحرین پایگاه های هوایی و دریایی اش در معرض شلیک موشک های ایران است باید نسبت به وقوع چنین اتفاقی نگران باشد. با این حساب این حمله ایران معنا و مفهوم فرا منطقه ای و جهانی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید