کولر آبی سلولزی چه تفاوتی با کولر آبی پوشالی دارد؟

کدخبر: ۱۷۳۳۸۴
کولر آبی را می توان اختراعی خاص شرایط جوی ایران به حساب آورد که در طول دوران حیات خود تغییرات زیادی را تجربه نکرده است. در سال های اخیر مدل جدیدی از کولرهای آبی رایج شده که به کولر سلولزی شهرت داشته و در مقابل کولرهای آبی قدیمی یعنی کولر پوشالی قرار می گیرد.
کولر آبی سلولزی چه تفاوتی با کولر آبی پوشالی دارد؟

در ادامه می توانید با خواندن متن زیر به تفاوت های کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی پی ببرید.

کولر آبی پوشالی

کولرهای آبی با توان های مختلف در بازار ایران موجود هستند. معمولا انواع ۵، ۷ و ۱۲ هزار این کولرها که به دلیل کاربرد فراوان در ایران، به صورت کاملا داخلی تولید می شوند، طرفداران بیشتری در میان مردم دارند. اعدادی که توان کولرهای آبی را اعلام می کنند، به ما نشان می دهند که آن کولر در زمانی معین، قدرت مکش و دمش چه میزان هوایی را دارد.

هرچه توان موتور کولر آبی بالاتر برود، یعنی قدرت مکیدن هوای بیشتری هم دارد و درنتیجه می تواند سرمای بیشتر و پرقدرت تری هم به داخل منزل بدمد. با این حساب شما باید هنگام خرید کولرهای آبی، به گرمای منطقه ای که زندگی می کنید و متراژ منزلتان توجه داشته باشید تا با انتخاب کولری با قدرت مناسب، خنکی مطلوبی هم به فضای خانه تان در فصل تابستان بدهید. کولرهای آبی پوشالی یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین انواع کولر مصرفی در میان مردم هستند.

متخصصان توصیه می کنند برای بالا بردن راندمان این کولرها، هر سال پوشال هایشان را عوض کنید و آنها را در مجاورت آفتاب مستقیم یا در فضاهای بسته که امکان رد و بدل شدن هوا به خوبی وجود ندارد، قرار ندهید. از معایب کولرهای پوشالی می توان به امکان جذب گردوخاک محیط به پوشال ها و انتقال آنها به فضای خانه اشاره کرد.

 مهم ترین برتری کولرهای آبی نسبت به انواع گازی هم قیمت پایین تر و هزینه و نیاز بسیار کمتر برای تعمیر احتمالی آنهاست. فراموش نکنید که کانال کشی مناسب در هوادهی و سرمادهی کولرهای آبی نقش بسیار پررنگی دارد. ضمن اینکه هزینه برق مصرفی با روشن کردن کولرهای آبی که دارای برچسب انرژی B به بالا هستند، بسیار کمتر از هزینه برق مصرفی ناشی از روشن کردن کولرهای گازی است.

کولر آبی سلولزی

تقریبا تمام ویژگی های کولرهای آبی سلولزی مانند کولرهای آبی پوشالی است. با این تفاوت که در این کولرها به جای پوشال از پدهای سلولزی متراکم استفاده شده است. مزیت پدهای سلولزی به پوشال ها هم این است که نیاز به تعویض سالیانه ندارند و می توان حدود 4 سال از هر پد برای یک دستگاه کولر استفاده کرد. مزیت دیگر این پدها آن است که به دلیل تراکم بالا، اجازه ورود گردوغبار و ذرات ریز را به درون پروانه موتور و درنهایت هم محیط خانه نمی دهند.

 از این رو متخصصان استفاده از کولرهایی با پد سلولزی را به جای کولرهای پوشالی به افرادی که در مناطق آلوده آب و هوایی (مانند شهرهای غربی کشور که با پدیده ریزگردها مواجه هستند) زندگی می کنند، پیشنهاد می دهند.

ضمن اینکه جنس و تراکم این پدها باعث می شود آب بیشتری جذب آنها شود بنابراین کولرهای دارای پد سلولزی می توانند سرمایی بیشتر و یکنواخت تر نسبت به کولرهای پوشالی به فضای خانه بدمند. البته باید بدانید که پدهای سلولزی از پوشال کمی گران تر هستند و همه جا نمی توان به راحتی آنها را پیدا کرد.

کولرهای آبی سلولزی بستگی به برند و توان آن بین 1 تا 1.5 میلیون تومان در بازار قابل خریداری هستند و خرید آنها نسبت به کولرهای پوشالی مقرون به صرفه‌تر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید