بیش از ۱۲ هزار جسد به پزشکی قانونی می روند

کدخبر: ۱۷۴۱۱۸
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش 80 درصدی ورود پرونده‌ها به کمیسیون‌های پزشکی قانونی در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود قادی پاشا در سی و چهارمین همایش فصلی مدیران سازمان پزشکی قانونی که به میزبانی استان تهران در سالن شهید بهشتی پزشکی قانونی برگزار شد، گفت: حجم کار در پزشکی قانونی استان تهران بسیار بالاست و این استان در 18 مرکز و یک مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی خدمات را به مردم ارائه می کند و بر اساس آمارها 15 درصد از کل معاینات پزشکی قانونی در استان تهران انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 299 هزار و 465 معاینه بالینی در مراکز پزشکی قانونی استان تهران انجام شد، گفت: این آمار نسبت به سال قبلترش پنج درصد رشد داشته است.

وی افزود: تعداد اجساد معاینه شده در پزشکی قانونی استان طی سال گذشته با 19 درصد رشد به 12 هزار و 259 مورد رسید. همچنین 7100 پرونده در کمیسیون پزشکی قانونی استان بررسی شد که متأسفانه تنها در بخش ورودی پرونده با رشد 80 درصدی مواجه بودیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد: آمار آزمایشگاه‌ها در سال گذشته 72 هزار و 705 مورد بود که 4066 مورد آن در بخش سرولوژی، 2502 مورد در بخش‌ DNA و 4945 مورد در بخش پاتولوژی انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به آمار بیشترین معاینات پزشکی قانون استان افزود: در سال گذشته نزاع با 99 هزار و 817 مراجعه بیشترین حجم معاینات را در بر گرفت که نسبت به سال قبل از آن کاهش 1.3 درصدی داشت و بر حسب جمعیت در این بخش استان تهران رتبه 12 کشور را دارا است.

قادی پاشا ادامه داد: بعد از نزاع مصدومان حوادث رانندگی با 41 هزار و 384 و رشد 11.8 درصدی نسبت به سال قبل از آن و سلاح سرد با 136 مورد و رشد 1.6 درصدی در رتبه‌های بعدی بیشترین مراجعات استان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش متوفیات نیز مرگ ناشی از تصادفات با 1156 و کاهش 4.7 درصدی نسبت به سال قبل از آن، مرگ ناشی از مواد مخدر با 775 مورد و رشد 6.3 درصدی، مرگ مشکوک به خودکشی با 706 مورد و رشد 48.3 درصدی نسبت به سال قبل از آن و قتل با 237 مورد بیشترین معاینات اجساد بوده‌اند.

وی تعداد پرونده های به نتیجه رسیده کمیسیون‌ها در سال گذشته را نیز 5965  مورد عنوان کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه به حوادث مهم سال گذشته که اجساد آن در پزشکی قانونی استان تهران شناسایی شد اشاره کرد و گفت: در حادثه حله عراق و تصادف قطار سمنان با تلاش شبانه روزی همکاران من و در کمترین زمان با بالاترین دقت تمام اجساد و قطعات یافت شده تعیین هویت شدند که این کار با بیش از 550 نمونه و بیش از 46 هزار بار کار تطبیق به نتیجه رسید . در حادثه پلاسکو نیز اجساد و تمامی قطعات کشف شده شناسایی و مورد تعیین هویت قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات پزشکی قانونی استان تهران در سال گذشته گفت: راه اندازیی مرکز بهارستان، راه اندازی واحد جنوب، اخذ مجوز آموزشی برای مرکز کهریزک از سوی وزارت بهداشت، برگزاری دوره های آموزشی، آموزش رزیدنت ها، شروع نمونه گیری از 3800 مجرم برای بانک ژنتیک و .... از جمله اقدامات پزشکی قانونی در سال گذشته است.

وی به مشکلات این اداره کل نیز اشاره و تصریح کرد: کمبود شدید پزشک و کارمند، کمبود شدید فضای فیزیکی به ویژه در کمیسیون ها، کمبود اعتبارات و مواد مصرفی و نداشتن اعتبار برای نگهداری مرکز کهریزک از جمله مشکلات این اداره کل است که امیدواریم با همکاری دستگاه های استان و ستاد سازمان برطرف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید