خطرسازی آمریکا وکره شمالی برای روسیه وچین

کدخبر: ۱۷۴۱۶۲
در ادامه صف آرائی های نظامی در شبه جزیره کره، پیونگ یانگ امروز (سه شنبه) سیزدهمین پرتاب موشکی خود را از آغاز سال 2017 انجام داد که با توجه به واکنش فوری رئیس جمهوری آمریکا، روسیه و چین بیشتر در تنگنای افزایش تهدیدهای این روند تقابلی قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا، منابع نظامی کره جنوبی اعلام کردند که پرتاب موشکی کره شمالی از نزدیک نواحی مرزی چین ساعت 9:40 صبح (به وقت محلی) از منطقه «بانیونگ» در شمال استان «پیون گان» به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) انجام شده است.

انجام این آزمایش چند روز پس از دیدار رئیسان جمهوری کره جنوبی و آمریکا صورت می گیرد که طرفین بر افزایش فشارها به منظور کاهش فعالیت های تسلیحاتی و اتمی کره شمالی تاکید کرده بودند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز در یک واکنش توئیتری فوری با هدف قرار دادن پکن، اعلام کرده است: بعید است کره جنوبی و ژاپن بتوانند بیش از این وضع را تحمل کنند. شاید لازم باشد که «چین یکبار و برای همیشه به این وضعیت مزخرف» پایان دهد.

** تنگناهای های روسیه و چین در بحران کهنه کره:

روسیه در مرزهای آسیایی خود نزدیک شبه جزیره کره و چین هم به عنوان کشور هم مرز هر روز بیشتر در حال تجربه تشدید تنش ها هستند. با توجه به گسترش حضور نظامی دریایی، هوایی و زمینی آمریکا در منطقه و همپیمانی این کشور با کره جنوبی و ژاپن علیه کره شمالی، این کشور سریال آزمایش های موشکی را ادامه می دهد و همزمان واشنگتن دستورهای بیشتری برای افزایش شمار نظامیان و جنگ افزارها در منطقه به ویژه ناوهای هواپیما بر داده است.

این روند تقابلی از سال 2008 که مذاکرات شش جانبه حل بحران کره متوقف شد، به شدت افزایش یافته است و در حالیکه کره شمالی و آمریکا به صورت متقابل هم را متهم به کارشکنی و به شکست کشاندن گفت وگوها می کنند، شرایط امنیتی و نظامی برای روسیه و چین بسیار سخت تر دیده می شود.

اکنون پکن و مسکو شاهدند، افزون بر سابقه حضور پرشمار نظامیان آمریکا نزدیک مرزهای خود، سامانه موشکی تاد این کشور هم با دستور دولت ترامپ در کره جنوبی در حال استقرار است، در حالیکه برد راداری و حتی در مواردی تغییر کاربری های آن می تواند مناطقی فراتر از خاک کره شمالی را هم پوشش دهد.

** هشدارهای مسکو و پکن به واشنگتن و پیونگ یانگ:

روسیه و آمریکا از آغاز بحران در شبه جزیره کره با توجه به پیامدهای خطرناک تشدید تنش علیه امنیت و مرزهای خود، بارها از کره شمالی خواسته اند به تعهدات و قطعنامه های سازمان ملل احترام گذارد و همچنین آمریکا را از بهانه جویی ها و بزرگنمایی تهدیدها با هدف مشروعیت بخشی به حضور بیشتر نظامی در منطقه که می تواند علیه منافع مسکو و پکن هدف گیری شده بود، بر حذر داشته اند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین که برای انجام دیدار رسمی در مسکو بسر می برد دیروز (دوشنبه) اعلام کرد: استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی آمریکایی تاد در کره جنوبی به منافع روسیه و چین ضربه زده و موازنه قوا در منطقه را برهم می زند.

وی در مصاحبه با روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا مورد تشنج در شبه جزیره کره و استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکایی تاد در کره جنوبی هم گفت: طرف چینی از خط غیر هسته‌ای شدن، تأمین صلح و ثبات در شبه جزیره کره پیروی کرده و اصرار دارد بحران صرفا با گفت وگو و مذاکره حل و فصل شود.

شی جین پینگ با بیان اینکه طرف چینی رویکرد خود را برای حل بحران شبه جزیره کره پیشنهاد کرده است، افزود: این رویکرد از جمله توقف همزمان فعالیت های موشکی – هسته‌ای کره شمالی و رزمایش‌های مشترک بزرگ آمریکا و کره جنوبی را پیش بینی می‌کند.

رئیس جمهوری چین گفت: طرف روس نیز حمایت صریح خود را از مواضع چین در این مورد اعلام کرده و امید است، طرفین بحران شبه جزیره کره به تلاش های پکن و مسکو برای آشتی و پیشرفت روند مذاکره واکنش نشان دهند، تعهدات را برعهده گیرند و رعایت کنند و همچنین حسن اراده توافق با یکدیگر به نمایش گذارند.

شی جین پینگ تاکید کرد: استقراراجزای سامانه پدافند موشکی آمریکا در کره جنوبی به منافع امنیت راهبردی کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین لطمه جدی می زند. این امر توازن راهبردی منطقه را نقض کرده و به هیچ وجه به غیر هسته‌ای شدن شبه جزیره کره به ویژه حفظ ثبات و صلح منطقه ای کمک نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هم چندی پیش برنامه های کره شمالی برای دستیابی به موقعیت اتمی و همچنین و اکنش های نظامی آمریکا به این اقدام های پیونگ یانگ را غیرقابل قبول خواند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته که پوتین تاکید کرده است، واکنش نامتناسب آمریکا به تهدید کره شمالی با استقرار سامانه پدافند موشکی خود در کره جنوبی را نمی پذیرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: نباید از اقدام های کره شمالی به عنوان بهانه گسترش نامتناسب نیروی نظامی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام استفاده کرد و منظور تدارکات نظامی آمریکا است که گام های نامتناسبی با ریسک ناشی از اقدام های کره شمالی بر می دارد.

وی ادامه داد: مسکو در این زمینه نیاز به تعهدهای حقوقی دارد که سامانه موشکی آمریکا علیه روسیه هدف گیری نمی شود.

بنا به اعلام لاوروف، پوتین خاطر نشان کرده که آمریکا همانند برنامه استقرار سامانه موشکی در شرق اروپا، به مسکو اعلام می کند، این جنگ افزار (تاد) علیه روسیه هدف گیری نشده است، ولی ما ارزیابی دیگری داریم و اگر تهدیدی نیست، باید تعهدهای حقوقی لازم داده شود.

** افق تار:

روند تحولات در شبه جزیره کره و نقشه حضور نظامی خارجی آمریکا نشان می دهد، استقرار نیروهای این کشور در چندین پایگاه در کره جنوبی با پیشرفته ترین جنگ افزارها، بخش مهم راهبرد آمادگی جنگی واشنگتن در جهان می باشد که اقیانوس آرام، دریای چین، استقرار نظامیان آمریکایی در ژاپن، آب های ساحلی و بین المللی نزدیک این کشور، شرق اروپا و جمهوری های بالتیکی شوروی سابق را در بر می گیرد.

با توجه به سخت تر شدن رویکردهای آمریکا علیه کره شمالی در دولت ترامپ، انتظار نمی رود تنش بین دو کره در آینده ای نزدیک حل شود یا حداقل کاهش یابد، زیرا دیگر توجیه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمرنگ می شود، بنا بر این یکی از نتایج ادامه این وضعیت می تواند حفظ و حتی افزایش فشارهای نظامی بر مسکو و پکن دو رقیب سنتی واشنگتن باشد.

همزمان روسیه و چین در چارچوب رفع این خطرها و کاهش فشارها، تلاش های بسیاری می کنند تا با همگرایی بیشتر و پیشنهاد نقشه راه حل سیاسی بحران شبه جزیره کره به وضعیت پرتنش رویارویی نظامی کنونی پایان دهند یا حداقل از التهاب آن بکاهند، ولی نه تنها پاسخ امیدوار کننده ای از آمریکا و کره شمالی نشنیده اند، بلکه این دو کشور اقدام های خود را افزایش داده اند که می تواند با گسترده تر شدن دامنه های تقابل، پکن و مسکو را هم در تنگنای بیشتری قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید