هیجان در تنیس ویمبلدون؛ فدرر و نادال در فینال؟

کدخبر: ۱۷۴۲۵۶
صد و سی و یکمین دوره رقابت‌های تنیس گرنداسلم ویمبلدون (سومین و مهم‌ترین گرنداسلم سالانه این ورزش) با پیروزی آسان اندی ماری بریتانیایی و رافائل نادال اسپانیایی و حذف ناباورانه استانیسلاس واورینکای سوئیسی در بخش مردان و نتایج قابل پیش‌بینی بزرگان در بخش بانوان آغاز شد.
هیجان در تنیس ویمبلدون؛ فدرر و نادال در فینال؟

دیروزدر بخش مردان، اندی ماری، مدافع عنوان قهرمانی در 3 ست با نتایج 6 بریک، 6 بر 4 و 6 بر 2، الکساندر بوبلیک گمنام را شکست داد.رافائل نادال، مرد شماره 2 بخش مردان و فاتح گرنداسلم قبلی هم 3 بر صفر از سد «میلمن» گذشت. او با نتایج 6 بریک، 6 بر 3 و 6 بر 2 به راحتی رقیب گمنامش را حذف کرد.اما اولین شگفتی، حذف استانیسلاس واورینکای سوئیسی، نایب‌قهرمان گرنداسلم رولان‌گاروس بود. او در نهایت ناباوری 3 بریک و با نتایج 6 بر 4، 3 بر 6، 6 بر 4 و 6 بریک مقابل دانیل مدودوف شکست خورد و در همان دور اول از رقابت‌ها کنار رفت.

برخلاف رولان گروس که راجر فدرر در آن غیبت داشت، این بار جمع مدعیان جمع است و همه چهره‌های سرشناس تنیس دنیا خودشان را به این رقابت‌ها رسانده‌اند تا برای رسیدن به عنوان قهرمانی بجنگند. راجر فدرر جذاب‌ترین چهره این تورنمنت است‌؛ تنیس‌باز 35 ساله سوئیسی که دوباره در این فصل متحول شده، ابتدای فصل توانست با شکست دادن نادال، فاتح رقابت‌های اوپن استرالیا شود و بعد هم میامی و ایندیانا ولز را ببرد.

با شروع رقابت‌های تنیس روی زمین‌های خاکی، راجر که تبحر چندان زیادی روی این نوع از زمین‌ها ندارد، ترجیح داد انرژی‌‌اش را ذخیره کند‌؛ او قید حضور در همه تورنمنت‌های خاکی را زد تا با انرژی مضاعفی مهیای رقابت در زمین‌های چمنی و در رأس آنها گرنداسلم ویمبلدون شود. او تا به حال 7 بار فاتح این تورنمنت مهیج شده و حالا به گمان بسیاری از کارشناسان بخت اصلی قهرمانی است چون هم تجربه‌‌اش را دارد و هم اینکه تا حدودی رقبایش ضعیف نشان داده‌اند.

پیش به سوی فینال فدرر- نادال

شرایط البته برای راجر فدرر چندان ساده نخواهد بود‌؛ او که در این تورنمنت برای رسیدن به نوزدهمین عنوان قهرمانی‌‌اش در گرنداسلم‌ها می‌جنگد، قرعه تقریباً دشواری دارد. راجر با نواک جوکوویچ در نیمه پایین جدول همگروه شده و این بدان معنی است که از این دو فقط یک نفر شانس حضور در فینال را دارند. در نیمه بالای جدول هم رافا نادال و اندی ماری حضور دارند که کار برای رافا به ظاهر ساده‌تر است تا برای اندی ماری. البته رافا در سال‌های گذشته نشان داده همواره برای بازی کردن در زمین‌های چمنی مشکل داشته هرچند که او هم با قهرمانی در رولان گروس، آن هم برای دهمین بار انگیزه مضاعفی پیدا کرده تا بار دیگر ویمبلدون را ببرد. در این میان نباید از دو رقیب دیگر هم غافل شد‌؛ یکی اندی ماری مرد شماره یک تنیس دنیا که مدافع عنوان قهرمانی ویمبلدون است و دیگری هم نواک جوکوویچ که به ظاهر در حال پوست‌اندازی است. جوکوویچ که همین دو روز پیش فاتح رقابت‌های استبورن شده، حال و روز خوشی دارد و علاوه بر همکاری با اندره آغاسی، آنچیچ را هم به کادر فنی‌‌اش اضافه کرده تا دوباره غرور از دست رفته‌‌اش را بازیابد.

فدرر: ماری مدعی قهرمانی

راجر فدرر پیش از شروع رقابت‌های گرنداسلم ویمبلدون از اندی ماری به عنوان مدعی قهرمانی نام می‌برد: «اگر اندی از لحاظ بدنی 100 درصد آماده باشد، یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی در این تورنمنت است. به نظرم این موضوع می‌تواند به همین سادگی محقق شود. به نظرم اتفاقی که برای اندی در رقابت‌های کوئین (حذف از دور اول) افتاد، هیچ اهمیتی ندارد چون فکر می‌کنم او یکی از بهترین تنیس‌بازهای ویمبلدون در هفته نخست باشد. البته نگران او نیستم چون می‌تواند مهیا‌تر شود و در هفته دوم ویمبلدون هم بدرخشد. این موضوعی که مطرح کردم، درباره نواک و رافا هم صدق می‌کند. نواک استبورن را برد و رافا هم بعد از روزهایی که در زمین‌های خاکی سپری کرده، فوق‌‌العاده روی فرم است. نظرم درباره همه آنها مثبت است. فکر می‌کنم شکست دادن این تنیس‌بازها خیلی سخت باشد»

نادال: ویمبلدون یکی از اهداف بزرگ من

رافا نادال معضل عمده‌ای در هر 4 دوره قبلی داشته و هر بار توسط یکی از بازیکنانی که رنکینگ‌شان بالای 100 است حذف شده‌؛ او می‌گوید: «بازی در ویمبلدون همیشه سخت است چون خیلی زود می‌توانی از این تورنمنت وداع کنی. البته من قادرم از سد رقبایم در بازی‌های نخست عبور کنم، فکر کنم اعتماد به نفس لازم را به ‌دست ‌آورده‌ام. من از ابتدای این فصل خوب بازی کرده‌ام ولی معنی‌‌اش این نمی‌شود که قرار است همان اتفاقات خوب اینجا هم رخ دهد. با این حال حداقل دستاوردی که برای من داشته‌اند، این بوده که دوباره روی فرم برگشته‌ام. واقعاً زمان‌هایی که روی فرم نبوده‌ام و بازی کرده‌ام، تجربیات بسیار بدی داشتم. تصمیمات سخت و ریسک‌پذیری را گرفتم. البته این را هم بگویم از زمانی که تنیس را شروع کردم، همیشه قهرمانی در ویمبلدون یکی از اهداف بزرگم بوده است. هنوز هم می‌خواهم در این تورنمنت که 5 بار به فینالش رسیده‌ام، خوب بازی کنم».

ماری: امیدوارم از قهرمانی‌ام دفاع کنم

اندی ماری شرایط پیچیده‌ای دارد‌؛ او که نتوانسته انتظارات را برآورده کند تا اینجای سال جدید میلادی هم شرایط بدی را تجربه کرده و در یکی از مهم‌ترین مسابقات چمنی که به میدان رفته، در همان دور اول از گردونه بازی‌ها کنار رفته است. با این حال خبر بدتر برای او و هوادارانش این است که کتفش آسیب دیده و نمی‌تواند خوب تمرین کند. با این حال اندی می‌گوید تلاشش را می‌کند: «امیدوارم بتوانم از عنوان قهرمانی‌ام در ویمبلدون دفاع کنم. خب همان‌طور که می‌دانید، من مصدوم شدم و نتوانستم تمریناتم را به موقع شروع کنم. از این لحاظ کمی تأخیر دارم. تازه همین چند روز پیش تمریناتم را از سر گرفتم. اولین جلسه‌ای هم که داشتم بسیار سبک کار کردم تا ببینم وضع مصدومیتم چطور است ولی در بقیه تمرینات کمی که داشته‌ام، توانستم خوب به توپ ضربه بزنم و مشکل خاصی نبود».

جوکوویچ: هر بازی بهتر از قبل

نواک جوکوویچ خوشحال است‌؛ او دو روز پیش فاتح رقابت‌های چمنی استبورن شده و حالا مهیای بازی در ویمبلدون است: «خوشحالم که تصمیم گرفتم در استبورن رقابت کنم. می‌دانستم که حضور در این تورنمنت می‌تواند به من کمک کند و حالا که قهرمان شده‌ام، می‌گویم بهترین شیوه‌ای بود که می‌توانستم از طریق آن خودم را برای گرنداسلم ویمبلدون مهیا کنم. این روزها سطح بازی‌ام بهتر شده و مسابقه به مسابقه بهتر هم می‌شوم. واقعاً فکر می‌کنم الان در مسیر درستی قرار گرفته‌ام. از این‌ها گذشته، وضعیت روحی‌ام هم الان خوب است که می‌تواند این موضوع در ویمبلدون به من کمک زیادی کند.» «نوله» درباره استخدام ماریو آنچیچ به عنوان مربی جدید هم می‌گوید: «درباره این کار با اندره آغاسی صحبت کردم و او گفته بود به یک همکار نیاز دارد که کنارش باشد. به نظرم آنچیچ گزینه بسیار خوبی است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید