ساخت مرکز فن‌آوری هسته‌ای روسیه در ویتنام

کدخبر: ۱۷۴۳۸۳
بنا بر تفاهم‌نامه مشترکی که میان روسیه و ویتنام به امضا رسیده است، قرار است یک مرکز علوم و فن‌آوری هسته‌ای در ویتنام ساخته شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، یک تفاهم‌نامه مشترک میان شرکت هسته‌ای دولت روسیه (روس اتم) و وزارت علوم و فن‌آوری ویتنام برای ساخت یک مرکز علوم و فن‌آوری هسته‌ای در ویتنام از سوی دو طرف به امضا رسیده است.

پیش‌تر در سال 2011 نیز یک قرارداد میان دولتی برای ساخت این مرکز به امضای دو کشور رسیده بود.

این تفاهم‌نامه در 29 ژوئن توسط الکسی لیخاچوف، مدیرکل شرکت روس اتم و تران دای تان، معاون وزیر علوم و فن‌آوری ویتنام به امضا رسید. در این مراسم ولادیمیر پوتین و تی دان کوانگ، رئیس‌جمهور دو کشور نیز حضور داشتند.

بنا بر این تفاهم‌نامه روسیه و ویتنام قصد دارند تا همکاری خود را در بخش هسته‌ای توسعه داده و پس از تصویب این تفاهم‌نامه در پارلمان ویتنام، کار ساخت مرکز علوم و فن‌آوری هسته‌ای آغاز شود و این تفاهم‌نامه همچنین مشورت در مورد شرایط تامین بودجه ساخت این مرکز را فراهم می‌کند.

به علاوه قرار است دو طرف طرحی را برای همکاری بیشتر در توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای ویتنام ایجاد کنند.

قرار است در این مرکز هسته‌ای، تجهیزات ساخت روسیه از جمله راکتور تحقیقاتی، یک سیلکوترون چند منظوره (دستگاه شتاب دهنده‌ای که در آن ذرات باردار بعد از خروج از منبع توسط میدان‌های الکترونیکی شتاب می‌گیرند) و همین‌طور آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، یک مجموعه مهندسی و تجهیزات و زیرساخت‌های تامین ایمنی این مراکز ساخته شود.

از این مرکز قرار است برای آموزش کارکنان و مهندسان هسته‌ای ویتنام استفاده شود.

روسیه و ویتنام در نوامبر 2011 یک قرارداد میان دولتی را به امضا رساندند که بنا بر آن قرار شد ساخت یک مرکز علوم و فن‌آوری هسته‌ای در دانشگاه پلی تکنیک هانویی آغاز شد، بنا بر مفاد این قرارداد روسیه یک وام 500 میلیون دلاری برای ساخت این مرکز را فراهم می‌کند.

در اکتبر 2010، دو طرف قراردادی را برای ساخت نخستین راکتور هسته‌ای ویتنام به امضا رساندند. راکتور "نین توان" قرار شد توسط شرکت اتم استوری اکسپورت (زیرمجموعه روس اتم) در جنوب ایالت "نین توان" ساخته شود؛ این راکتور از نوع راکتور VVER با ظرفیت تولید 1200 مگاوات برق بود. اگرچه سال گذشته پارلمان ویتنام توقف پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای این کشور را به تصویب رساند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • رسانه‌های جهان کارنامه رئیس جمهوری ایران را بررسی کردند

      اقتصاد نیوز: رسانه‌های جهان در باب بخشی از میراث ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان در عرصه سیاست خارجه تحلیل هایی را…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی