خشکسالی 47 درصد روستا های خراسان جنوبی را خالی از سکنه کرد

کدخبر: ۱۷۴۴۰۸
مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی از مهاجرت 47 درصد سکنه روستاهای خراسان جنوبی از 19 سال پیش تاکنون خبر داد و گفت: آب شرب حدود 400 روستا در این منطقه با تانکر توزیع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی به وضعیت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در این استان اشاره و اظهار کرد: استان خراسان جنوبی یکی از شرقی‌ترین استان‌های کشور است که با 4 شهرستان سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه با افغانستان مرز مشترک دارد و حدود یک نهم جمعیت کشور در این استان زندگی می‌کنند.

وی به پراکندگی جمعیت در این استان اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه پراکندگی جمعیت باعث افزایش هزینه‌ها در ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد شده است. همچنین بروز خشکسالی در این منطقه از 18 سال پیش تا کنون باعث شد زیرساخت‌های کشاورزی و دامداری از بین برود به طوری که سه هزار و 700 روستای موجود در استان خراسان جنوبی طی 19 سال گذشته به هزار و 700 روستا کاهش یافته است. بر همین اساس 47 درصد روستاها خالی از سکنه شده‌اند.

سلم آبادی یادآور شد: متاسفانه با توجه به خشکسالی‌های اخیر آب شرب حدود 436 روستا با تانکر توزیع می‌شود البته باید توجه داشته باشیم که علی‌رغم فقر اقتصادی در این منطقه، مردم از فرهنگ سرآمد و غنی برخوردار هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون حدود 6 هزار نفر جمعیت زیر 6 سال در خراسان جنوبی دچار سوء تغذیه هستند که حدود سه هزار و 500 سهمیه غذایی از سوی کمیته امداد به این کودکان تعلق می‌گیرد و حدود دو هزار و 500 نفر پشت نوبت دریافت سبد غذایی هستند. البته این سهمیه از سوی دانشگاه علوم‌ پزشکی خراسان اعلام شده است.

وی ادامه داد: به منظور رفع سوء تغذیه مادران باردار و شیرده 61 نفر از مددجویان کمیته امداد سهمیه غذایی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند که البته شاخص‌های سوء تغذیه این افراد از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است. هم اکنون هزار نفر از زنان باردار و شیرده در استان خراسان جنوبی از سوء تغذیه رنج می‌برند که فقط 61 نفر از آنان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

سلم‌آبادی تصریح کرد: 27 هزار نفر از بیماران صعب‌العلاج در سراسر کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند که حدود دو هزار نفر از آنان در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند به طوری که 8 درصد بیماران صعب‌العلاج کشور در این منطقه سکونت دارند.

وی بروز اکثر بیماری‌های مردم استان خراسان جنوبی را ناشی از سوء تغذیه دانست و گفت:‌ با توجه به آمارهای ارائه شده در سوء تغذیه کودکان و مادران باردار و شیرده شاخص‌های امنیت غذایی کاملا مشهود است، در حالی که اگر به امنیت غذایی جمعیت این منطقه توجه شود بیماری‌هایی از قبیل کم‌خونی زنان، لاغری و کم‌وزنی نوزادان بروز پیدا نمی‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک