12 راهکار برای تقویت ذهن و حافظه

کدخبر: ۱۷۴۵۱۰
برای باهوش‌تر شدن به مدرک دکترا نیاز نیست اما به زمان نیاز است. اما از آنجا که همیشه وقت کم است، راه‌هایی برای تقویت ذهن در بحبوحه فعالیت‌های فشرده روزانه پیشنهاد می‌کنیم.
12 راهکار برای تقویت ذهن و حافظه

فرادید با این مقدمه به 12 راهکار زیر برای تقویت ذهن اشاره کرد:

۱. تمرین آموزش لغات

روش‌های دشوار دوران کودکی برای یادگیری لغات خارجی را فراموش کنید. به لطف فنّاوری اپلیکیشن The Waisuite Language لحظات کوتاه از بیکاری شما را تشخیص می‌دهد. (مثلاً فاصله بین ارسال ایمیل یا زمانی که منتظر پاسخ پیام هستید) و کلمه جدیدی بر روی صفحه موبایلتان ظاهر می‌شود. بررسی‌های دانشگاه MIT نشان داد کاربران این برنامه روزانه چهار کلمه جدید آموختند.

۲. از پادکست استفاده کنید

فایل‌های صوتی روی گوشی‌ها و تبلت‌ها فرهنگ مدرن را تسخیر کرده‌اند. مدت فایل‌های پادکست از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت متفاوت است. تقریباً در هر زمینه و موضوعی فایل پادکست وجود دارد: درس‌های تاریخ، آشپزی، کمدی، داستان‌های واقعی جرم و جنایت، تفسیرهای سیاسی، مشاوره و ایده‌های تجاری، سینما و تئاتر و هر چیز دیگری که به ذهنتان برسد. بهترین مزیت این است که می‌توانید در اوقات فراغت خود به آنها گوش کنید. در مسیر رفت‌وآمد یا هنگام شستن ظرف‌ها. سریع‌ترین و راه‌ترین راه برای گوش دادن به این فایل‌ها دانلود یک اپلیکیشن پادکست است.

۳. زبان جدید بیاموزید

آموختن زبان دوم (یا سوم یا چهارم) هم سرگرم‌کننده و هم مفید است. به علاوه تمرین خوبی برای سلول‌های مغزی است. بسیاری از ما تصمیم به این کارداریم اما عملی نمی‌شود. آموختن زبان جدید لزوماً نباید دشوار و وقت‌گیر باشد. اپلیکیشن Duolingo زبان‌آموزی را به یک بازی ویدئویی تبدیل کرده است. این برنامه زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، ژاپنی، روسی و غیره را آموزش می‌دهد. درس‌های روزانه این برنامه بسیار کوتاه است؛ به‌ طوری‌ که در اتوبوس یا مترو می‌توانید آنها را تمرین کنید.

۴. در تبلت خود فیلم مستند تماشا کنید

بهترین راه برای آموختن و دریافت اطلاعات درباره موضوع مورد علاقه‌تان تماشای یک مستند جامع است اما اغلب وقت کافی برای تماشای مستندهای طولانی را نداریم. باز هم به لطف فنّاوری این مشکل حل‌ شده است. در حین انجام کارهای سخت یا خسته‌کننده مانند شستن لباس‌ها یا دویدن روی تردمیل نگاهی به مستندهای موردعلاقه‌تان بیندازید.

۵. به کتاب‌های صوتی گوش کنید

اگر کوهی از کتاب‌های خوانده‌ نشده دارید که از تعدادشان کم نمی‌شود، بهتر است روش جدیدی در پیش بگیرید. کتاب‌های صوتی بهترین جایگزین برای دوستداران کتاب است. همزمان با انجام کارهای روزمره، کتاب‌هایتان را نیز تمام می‌کنید.

۶. نواختن موسیقی

چه از بچگی پیانو می‌نواختید و چه تا به‌ حال به هیچ سازی دست نزده‌اید، یادگیری نواختن یک ساز شما را باهوش‌تر می‌کند. مطالعات نشان داده با آموختن موسیقی علاوه بر شناخت نُت‌ها و آکوردها در دیگر زمینه‌ها مانند ریاضیات هم پیشرفت می‌کنید و هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست!

۷. در بحث‌های آنلاین شرکت کنید

ممکن است این پیشنهاد در نگاه اول جالب و مفید به نظر نرسد اما در رسانه‌هایی که بحث‌ها عمدتاً شامل توهین و برچسب‌زنی هستند، وب‌سایت‌هایی وجود دارند که فعالان در آنجا هوشمند و مؤدب هستند. خواندن نظرات دیگران شما را از پارادایم فکری خودتان فراتر می‌برد و مجبور می‌شوید به پاسخی موجه و منطقی فکر کنید و دانشتان را درباره آن موضوع بالا ببرید.

۸. مدیتیشن کنید

برای این که ذهن خود را از اطلاعات مفید پر کنید، ابتدا باید آن را خالی کنید. خوشبختانه امروزه مدیتیشن و تمرین‌های تمرکز حواس همه‌ جا برگزار می‌شود. مدیتیشن علاوه بر کاهش استرس و افزایش سلامت، یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام‌ شده افرادی که مدیتیشن می‌کنند، در مناطق مسئول یادگیری، شناخت، حافظه و احساسات فعالیت مغزی بیشتری داشتند.

۹. خاطره بنویسید

نوشتن افکار و احساسات درونی تنها مختص دختران نوجوان نیست. نوشتن اتفاقات روزمره، لیست مسائلی که برای آنها شاکرید یا تخلیه افکار سبب بهبود توانایی‌های شناختی می‌شود. نوشتن، افکار به‌ هم‌ ریخته را به شکل منظم متبلور می‌کند و می‌توانید موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته را با ذهن باز بررسی کرده و در آینده انتخاب‌های بهتری داشته باشید.

۱۰. پیاده‌روی کنید

این یک قانون است: ورزش شما را باهوش‌تر می‌کند. تحقیقات نشان داده ورزش و فعالیت‌های مفید برای قلب، توانایی‌های ذهنی را به‌ اندازه مطلوبی افزایش می‌دهد. این مسئله ربطی به سن یا جنسیت ندارد. فقط باید به‌ طور مداوم ورزش کنید. لازم نیست وقت و هزینه زیادی صرف کنید. یک پیاده‌روی ساده هم حالتان را بهتر کرده و چشمه‌های یادگیری و خلاقیت را جوشان می‌کند.

۱۱. شوخ‌طبع باشید

افراد شوخ‌طبع افراد باهوشی هستند. بر اساس مطالعات انجام‌ شده در  زمینهٔ "رفتار سازمانی"، تبادل سخنان و تیکه‌های شوخ‌طبعان با دوستان یا همکاران خلاقیت گوینده و شونده را بالا می‌برد. شوخ‌طبعی مهارت تفکر انتزاعی را تقویت می‌کند. نکته مهم این است که تمسخر مخرب اجتناب کنیم.

۱۲. بیشتر از این که حرف بزنید، گوش کنید

افراد به‌ طور متوسط روزانه با سه نفر دیدار می‌کنند. یعنی در طول عمر خود با بیش از ۸۰ هزار نفر تعامل دارند. این افراد فرصت‌های زیادی برای یادگیری در اختیارتان قرار می‌دهند. هر کس در زمینه‌ای تخصص دارد. اگر به‌ قصد یادگیری با آنها وارد گفت‌وگو شوید، مطالب غیر منتظره‌ای می‌آموزید. هر چه کمتر حرف بزنید، بیشتر یاد می‌گیرید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید