آشنایی با قدرت فوتبالی جهان در قرن ۲۱

کدخبر: ۱۷۴۶۹۲
تیم فوتبال اسپانیا در قرن ۲۱ بیشترین افتخارات را در رده‌های سنی مختلف کسب کرده است.
آشنایی با قدرت فوتبالی جهان در قرن ۲۱

قرن ۲۱ دوران طلایی برای فوتبال اسپانیا است. در تاریخ فدراسیون فوتبال اسپانیا تاکنون چنین لحظات درخشانی دیده نشده است. از سال ۲۰۰۰ تا به امروز لاروخا در رده‌های مختلف سنی ۱۶ عنوان کسب کرده و پرافتخارترین تیم قاره اروپا در سطح جهانی محسوب می‌شود. فرانسه با ۱۱ قهرمانی و آلمان با ۷ قهرمانی با فاصله زیادی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فوتبال اسپانیا سالم است چون جزو کشورهایی به حساب می‌آید که روی فوتبال پایه کار می‌کند و به همین خاطر توانسته است بازیکنان خوبی را در رده‌های مختلف به تیم اسپانیا بدهد. این موضوع باعث شده تیم‌های فوتبال این کشور افتخارات زیادی را کسب کنند.

با وجود ناکامی تیم زیر ۲۱ سال در فینال یورو، فوتبال این کشور توانست در این قرن، ۱۶ جام را بالای سر ببرد، یعنی ۶۲.۵ درصد همه جام‌های ممکن به این کشور رسیده است. در روشی که فدراسیون اسپانیا بهره برد لاروخا توانست این عناوین را تنها در ۱۷ سال به دست آورد. آخرین عنوان لاروخا به ماه ژوئن برمی‌گردد که تیم زیر ۱۷ سال اسپانیا فاتح یورو شد.

اسپانیا در رتبه نخست فتح عناوین قراردارد و به نظر می‌رسد که رقیبی در این زمینه ندارد. پس از فرانسه و آلمان، ایتالیا با فاصله زیاد با چهار عنوان در رتبه چهارم قرار دارد. هلند و پرتغال نیز به این تعداد جام دست یافتند.

تا سال ۲۰۰۸ تیم ملی بزرگسالان لاروخا هیچ عنوانی کسب نکرده بود و تنها عنوانش به یورو ۶۴ برمی‌گردد. درخشش لاروخا از سال ۲۰۰۸ شروع شده است و یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخ اسپانیا به حساب می‌آید. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، یک سال پیش از شروع یورو اتریش – سوئیس، اسپانیا دو قهرمانی در اروپا با تیم زیر ۱۷ سال (۲۰۰۷ و ۲۰۰۱) و چهار قهرمانی با تیم زیر ۱۹ سال (۲۰۰۷، ۲۰۰۶، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۲) به دست آورد. از این تاریخ به بعد نه تنها به افتخارات تیم بزرگسالان افزوده شد بلکه در رده‌های مختلف نیز این اتفاق افتاد. تیم ملی در یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴ قهرمان شد. تیم زیر ۱۷ سال (۲۰۱۷ و ۲۰۰۸)، زیر ۱۹ سال (۲۰۱۵ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۱) و زیر ۲۱ سال ( ۲۰۱۳ و ۲۰۱۱) در این سال‌ها جام‌های قهرمانی را بالای سر بردند.

برنامه موفقیت‌آمیز فدراسیون اسپانیا باعث شد که دیگر کشورها از روی آن کپی‌برداری کنند. فدراسیون آلمان نمونه برجسته آن است که توانست از این طریق موفقیت‌هایی به دست آورد. ژرمن‌ها فاتح جام جهانی ۲۰۱۲ شدند و اخیرا عنوان قهرمانی را در جام کنفدراسیون‌ها به دست آوردند (آلمان با تیم دوم خود در این بازی‌ها شرکت کرد). آن‌ها همچنین در رده‌های پایین‌تر به افتخاراتی دست یافتند. تیم‌های زیر ۲۱ سال (۲۰۱۷ و ۲۰۰۹) و زیر ۱۹ سال (۲۰۱۴ و ۲۰۰۸) قهرمان یورو شدند. این پیشرفت نشان می‌دهد که آلمان بزرگ‌ترین رقیب اسپانیا در سال‌های آینده خواهد بود. با این حال تیم ملی بزرگسالان آلمان تاکنون نتوانسته است در یک بازی رسمی در قرن حاضر لاروخا را شکست دهد.

انگلیس دیگر کشوری است که توجه خود را روی جوانان معطوف کرده است. این تیم از بازیکنان جوان بهره می‌برد تا تیم بزرگسالان را بهتر کند. انگلیس در سال‌های اخیر در یورو و جام جهانی نتایج ضعیفی کسب کرده است. فدراسیون این کشور برای بهتر شدن این وضعیت تمرکز خود را روی تیم‌های پایه گذاشته است و به نظر می‌رسد که در این امر موفق بوده است. در آخرین دهه تیم زیر ۱۷ سال توانست در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۰ قهرمان یورو شود. همچنین تیم زیر ۲۰ سال فاتح جام جهانی شد. این سه عنوان تنها قهرمانی‌های انگلیس در قرن ۲۱ است. این بازیکنان قرار است دوباره قدرت بریتانیا را به همه جهان نشان دهند و مانند اسپانیا و آلمان افتخارات را به خود اختصاص دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید