صاحبان کارت ملی های اعتباری تا سال 1389 جهت دریافت کارت هوشمند مراجعه کنند

کدخبر: ۱۷۴۷۵۳
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تمام افرادی که اعتبار کارت ملی آنان (نمونه قدیم) تا سال 1389 است از فردا به تدریج برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سیف الله ابوترابی روز شنبه در نشست خبری افزود: اعتبار کارت های ملی نمونه قدیم که از سال 1380 تا 1389 است تاپایان سال 1396 به اتمام می رسد و از آغاز سال 97 این کارت ها فاقد اعتبار خواهد بود اما کارت ملی نمونه قدیم بعداز این تاریخ (1389) همچنان دارای اعتبار است.

ابو ترابی ادامه داد؛ تمام افرادی که اعتبار کارت ملی آنها تاپایان سال 96 است می توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به ادارات پست و ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.

وی گفت: مراجعه کنندگان برای دریافت کارت هوشمند ملی حداکثر 31 هزار تومان باید پرداخت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تصریح کرد: از این رقم 11 هزار تومان بابت هزینه صدور کارت و تحویل آن است و 20 هزار تومان هم به خزانه دولت واریز می شود.

وی تاکید کرد: دریافت هزینه بیشتر خلاف است و مردم می توانند موارد خلاف را به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.

ابوترابی ادامه داد: افراد برای دریافت کارت ملی می توانند، ثبت نام کنند؛ ضمن اینکه برای تمام افراد بالاتر از 15سال کارت هوشمند ملی صادر می شود.

وی اظهار کرد: این افراد برای دریافت کارت هوشمند ملی می توانند از طریق سامانه www.ncr.ir به طور رایگان پیش ثبت نام کنند و یا با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر پستی مرحله پیش ثبت نام را انجام دهند که این دفاتر هزینه ای را برای پیش ثبت نام از آنها دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در مرحله ثبت نام از فرد اثر انگشت و عکس زنده (لایو) گرفته می شود، شناسنامه متقاضی اسکن خواهد شد و نام فرد، جزء افراد متقاضی دریافت کارت هوشمند ملی ثبت می شود.

**کارت هوشمند ملی حداکثر تا یک ماه صادر می شود

سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: برای رفع مشکلاتی در زمینه صدور کارت هوشمند ملی تمهیدات خاصی اندیشیده شده تا برای افراد متقاضی از15 روز تا حداکثر یک ماه این کارت صادر شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا که آیا در حال حاضر افرادی که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند ،کسی در صف انتظار دریافت کارت باقی مانده است ؟ گفت : تمام افرادی که تا کنون ثبت نام کرده اند کارت های خود را دریافت کرده اند و اگر تعداد معدودی هم مدتی طول کشیده و هنوز کارت های خود را دریافت نکرده اند،به این دلیل است درکنترل مدارک آنها اشکالی بوده که مدارک برگشت داده می شود و موجب طولانی شدن دریافت کارت آنها شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص کاربردهای کارت هوشمند ملی نیز تصریح کرد:در حال حاضر کاربرد این کارت برای احراز هویت است ،اما درصدد هستیم که کاربردهای دیگر این کارت را افزایش دهیم .

وی در پاسخ به اینکه برای ارتقا کیفیت عکس های افراد در کارت هوشمند ملی چه تدابیری دارید ؟هم ،گفت : به دلیل اینکه عکس مورد نظر در کارت هوشمند ملی عکس زنده است و هیچ تغییری در چهره بر روی آن انجام نمی شود، مقداری کیفیت آن پایین است که با به کارگیری نرم افزار هایی، پیش بینی شده است که از عکس با کیفیت بهتر استفاده شود و همچنین کارکنان مراکز پست و دفاتر پیشخوان هم برای گرفتن عکس با کیفیت بالاتر آموزش لازم را ببینند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 دستگاه با ظرفیت تولید 2تا دو نیم میلیون کارت در ماه آماده ارائه خدمت به متقاضیان هستند.

** بیش از 24 میلیون کارت هوشمند ملی صادر شده است

ابوترابی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 24 میلیون کارت هوشمند ملی برای ایرانیان صادر شده است و با توجه به اینکه 40میلیون نفر دیگر در جامعه هدف ما برای گرفتن این کارت هستند در مجموع برای حدود 65 میلیون نفر از این نوع کارت صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کارت اولی ها شامل افراد بالای 15 سال تمام هستند، گفت : هر سال یک میلیون و200 تا یک میلیون و 400 نفر کارت اولی داریم.

**کارت های صادر شده فقط 6ماه نگهداری می شود ،افراد برای دریافت آن اقدام کنند

وی تاکید کرد: کارت های صادر شده برای متقاضیان فقط 6ماه در مراکزی که درخواست داده شده نگهداری می شود و بعداز این زمان این کارت ها باطل خواهد شود و این افراد دوباره باید برای دریافت کارت اقدام کنند.

ابو ترابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه هدف برای دریافت کارت هوشمند ملی، تمام کسانی هستند که کارت ملی نمونه قدیم آنها فاقد اعتبار باشد و یا اینکه از کارت اولی ها باشند که البته این موضوع شامل ایرانیان خارج از کشور نمی شود ،چراکه در حال حاضر برای آنها کارت هوشمند ملی صادر نمی شود ،بلکه آنها همان کارت ملی نمونه قدیم را دریافت می کنند.

**برای معلولان و جانبازان ایستگاه سیار داریم

وی تاکید کرد: معلولان و جانبازان که برای مراجعه حضوری و گرفتن عکس زنده برای دریافت کارت هوشمند ملی مشکل دارند، ایستگاه سیار در سرتاسر کشور به محل زندگی و نگهداری آنها فرستاده می شود و این موضوع را به تمام ادارات سرتاسر کشور هم ابلاغ کرده ایم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید