ترامپ آمریکا را در باشگاه یک نفره‌ها قرار داد

کدخبر: ۱۷۴۸۳۳
تارنمای خبری 'سی ان ان' در تفسیری پیرامون نشست گروه 20 درهامبورگ آلمان و انزوای آمریکا در این نشست، نوشت: هرچند دقیقا نشست گروه 19 نبود اما رفتاری که دونالد ترامپ در سیاست خارجی در پیش گرفته است، آمریکا را در باشگاه یک نفره ها قرار داد.

به گزارش ایرنا، سی ان ان در این تفسیر به قلم 'استفان کالینسون' (Stephen Collinson) نوشت: دقیقا نشست گروه 19 نبود، اما رئیس جمهوری دونالد ترامپ در مواجهه با مسائل مهمی همچون 'تغییر آب و هوایی' و 'تجارت آزاد' که با انسجام جهانی همراه است، برخوردی شدید و تهاجمی داشته، نقش رهبری جهانی آمریکا را به انزوا کشانده و این کشور را به باشگاه یک نفره ها فرستاد.

نویسنده این تحلیل در ادامه می افزاید: تنها بودن آمریکا در نشست گروه20، نشستی که در آن اقتصادهای قدرتمند جهان حضور دارند و زمانی آمریکا بر آن سلطه داشت، دقیقا برابر با آن چیزی بود که ترامپ آن را دنبال می کند؛ ملی گرایی و سیاست خارجی 'آمریکا اول' است.

سی ان ان در ادامه نوشت: در حالیکه ترامپ سوار بر هواپیمای 'ایرفورس وان' آلمان را به قصد واشنگتن و کاخ سفید ترک می کرد، برخی از رهبران گروه 20 را بر این باور باقی گذاشت که بیمی که از ترامپ در صحنه جهانی بعنوان یک قدرت نفاق افکن می رفت، اکنون به حقیقت پیوسته است.

اما اکنون بسیاری از متحدان آمریکا آموخته اند که با رئیس جمهوری 'دم دمی مزاج' آمریکا که مایل به تغییر غرب بنا بر تصورات ناسیونالیست خود است، مخالف سیاست های چندجانبه بین المللی است و واهمه ای از به هم پاشیدن اتحادیه اروپا ندارد، سر کنند.

تارنمای این شبکه خبری نوشت: آمریکای 'عقب گرد' کرده که مدت ها به عنوان یکی از بازیگران مهم در صحنه سیاست جهانی ایفای نقش می کرد، اکنون باعث شده تا دیگر کشورها بخصوص آلمان تحت رهبری سیاستمداری کارکشته همچون انگلا مرکل بیرق 'رهبری سنتی' غرب را به دست گیرد.

**خبری از کنفرانس مطبوعاتی نبود

تارنمای سی ان ان در ادامه نوشت: در پایان نشست روز شنبه (روز گذشته) هامبورگ خبری از کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهوری آمریکا نبود، ترامپ انجام این کار را به دیگر رهبران جهان همچون مرکل صدر اعظم آلمان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه واگذارد تا در زمینه توسعه صحبت کنند، بدون آنکه نقطه نظری از سوی آمریکا در آن وجود داشته باشد.

این تارنمای خبری افزود: اما، به کنفرانس خبری رئیس جمهوری آمریکا برای آنکه روشن سازد سفر دوم خارجی وی تا چه اندازه نقش آمریکا را در جهان و از زمان در دست گرفتن قدرت طی شش ماه گذشته تغییر داده است؛ نیازی نبود.

**سربرآوردن دوباره روسیه

سی ان ان در بخش دیگری از تحلیل انتقادی خود از سفر دوم خارجی رئیس جمهوری آمریکا نوشت: یکی از لحظات بسیار مهم سفر دوم دونالد ترامپ، دیدار بیش از دو ساعته وی با ولادیمیر پوتین بود که در آن اتهامات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 (آمریکا) مطرح شد، اما اظهارات متناقضی از هریک از دو طرف دراین درباره شنیده می شد.

بنابراین گزارش، پوتین روز گذشته (شنبه) دراین باره به خبرنگاران گفته بود: سوالات بسیاری دراین خصوص پرسیده شد که تا آنجایی که توانستم به آنها پاسخ دادم، اما باید از خود وی (ترامپ) بپرسید که نظرش دراین زمینه چیست.

این تارنمای خبری درادامه نوشت: از دید بسیاری از منتقدان رئیس جمهوری آمریکا، این دیدار بعنوان نشانه ای است که روسیه برای اتهام تلاش برای شکست دادن هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری، بهایی پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا از برلین، اجلاس سران گروه 20 در 'هامبورگ' آلمان عصر روز گذشته (شنبه) برابر با 17 تیرماه در حالی به پایان رسید که بیانیه پایانی این اجلاس هر چند برای نزدیک کردن دیدگاهها و رسیدن به متنی رضایت بخش طرف‌ها تلاش کرده است؛ اما نشان می دهد که اختلافات اساسی بین قدرت های بزرگ جهان در مورد سیاست های جهانی همچنان باقی ماند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و میزبان اجلاس دو روزه گروه 20 از اینکه تمام اعضای گروه 20 بجز 'آمریکا' تاکید کرده اند که توافق آب و هوایی پاریس غیرقابل بازگشت است، ابراز رضایت کرد. مرکل در ارتباط با مذاکرات خود با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که در مورد برخی موضوعات به نتایج خوبی رسیده اند اما در برخی امور مانند تجارت دشواری هایی همچنان باقی است.

صدر اعظم آلمان همچنین خاطرنشان کرد که سازش به دست آمده بر سر تجارت پس از 'مذاکرات دشوار' توسط آمریکا به دست آمده است.

مرکل در کنفرانس پایانی این اجلاس گفت: بیانیه پایانی به روشنی نشان دهنده این است که در ارتباط با توافق آب و هوایی آمریکا چه می خواهد و سایر کشورها خواهان چه هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید