مطالبه خانه‌تکانی در کابینه از رئیس جمهوری

کدخبر: ۱۷۴۹۳۹
مجلس این روزها به‌دنبال رایزنی با دولت برای انتخاب وزرای کابینه جدید حسن روحانی است. هرچند که هر سه فراکسیون مجلس (فراکسیون امید، فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون مستقلین) معتقدند این تلاش بیشتر از سوی آنها برای تعامل با دولت صورت گرفته است و رئیس‌جمهوری تاکنون پاسخی به درخواست آنها برای بررسی انتخاب وزرا نداده است.
مطالبه خانه‌تکانی در کابینه از رئیس جمهوری

از سوی دیگر دولتمردان بر این نظرند که حسن روحانی به تنهایی در مورد انتخاب وزرا تصمیم‌گیری می‌کند و در حال بررسی پیشنهادها و قطعی کردن اعضای کابینه است. با این حال از هفته‌ها پیش فراکسیون امید برای دیدار با رئیس‌جمهوری درخواست ملاقات کرده است تا در این دیدار گزارشی از عملکرد وزرای فعلی و شاخص‌ها و مولفه‌های مد نظر اعضای این فراکسیون برای انتخاب کابینه دوازدهم را در اختیار رئیس‌جمهوری بگذارند. درخواستی که البته هنوز از سوی دولت پاسخی به آن داده نشده است.

در همین راستا بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس روز گذشته از تشکیل جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید با اکثریت اعضا به‌منظور بررسی نحوه تعامل با دولت درباره کابینه دوازدهم خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که در جلسه روز مقرر شد تا کارگروهی برای بررسی نظرات همه اعضای فراکسیون امید تشکیل شده و جمع‌بندی نظرات و انتقال آن به دولت را بر عهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه اعضای فراکسیون در این جلسه نظرات خود را عنوان کردند، افزود: همه اعضای فراکسیون امید اتفاق نظر داشتند که انتخاب کابینه حق رئیس‌جمهوری است؛ فراکسیون امید نیز به‌عنوان تشکلی که در انتخابات تمامی اعضایش با دولت یازدهم همراهی کردند، خواستار موفقیت دولت هستند. پارسایی همچنین درباره ترکیب کار‌گروه فراکسیون امید برای تعامل با دولت درباره کابینه جدید، گفت: این کارگروه متشکل از محمد‌علی وکیلی، حضرتی، حسین‌زاده و محمد‌رضا تابش و بهرام پارسایی است.

درکنار فراکسیون امید، فراکسیون نمایندگان ولایی نیز که به‌تازگی از فراکسیون ولایت جدا شده است به‌دنبال رایزنی با دولت برای انتخاب وزرا است. در همین ارتباط حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تشکیل کمیته‌های مختلف و توانمند در فراکسیون متبوعش برای بررسی کابینه خبرداد و در عین حال گفت که در موضوع رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم فراکسیون با دولت تعامل خواهد کرد. همزمان حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نیز تصریح کرد: تا به امروز هیچ نشست و گفت‌وگویی پیرامون وزرای احتمالی با مجلس صورت نگرفته و هیچ گونه رایزنی دولت با مجلس در این خصوص نداشته است و اگر تلاشی هم وجود دارد از سوی مجلس است و فراکسیون‌ها خودشان به‌دنبال این هستند تا کابینه آینده چگونه تشکیل خواهد شد والا دولت نه درخواست نه مذاکره و نه پیشنهادی داده است.

روز گذشته نیز نطق میان دستور محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مردم فسا در مجلس به بیان انتظارات مجلس از وزرای پیشنهادی دولت اختصاص داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، او از رئیس‌جمهوری درخواست کرد با توجه به شرایط ویژه کشور کابینه کاری متشکل از افرادی با انگیزه، پرانرژی، شجاع، خلاق و متخصص با هر وزارتخانه تشکیل دهد.

اتمام کار کارگروه‌ها برای معرفی وزرا

در همین حال گمانه‌زنی‌ها در مورد وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس ادامه دارد. در همین راستا «ایلنا» روز گذشته از اتمام کار کارگروه‌های مشخص شده دولت برای معرفی وزرای پیشنهادی خبرداد. براساس این گزارش سه کارگروه با ریاست محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری و محمود واعظی کار بررسی گزینه‌های کابینه دوازدهم را برعهده داشته‌اند.

آن‌طور که «ایلنا» گزارش داده با نظر رئیس‌جمهوری محمدجواد ظریف برای وزارت امورخارجه، بیژن نامدار زنگنه برای وزارت نفت، قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت و درمان و محمدباقر نوبخت برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواهند ماند و معرفی مجدد آنها در پست‌های قبلی‌شان تقریبا قطعی شده است.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز روز گذشته در گفت‌‍وگو با عصر ایران به‌نوعی خبر عدم تغییر دو وزیر خارجه و نفت را تایید کرد و گفت: احتمال تغییر در وزارتخانه‌های نفت و خارجه وجود ندارد. او همچنین با تاکید بر اینکه دولت خانه‌تکانی جدی خواهد داشت گفت: این خانه‌تکانی شامل وزارت اقتصاد و صنعت و معدن می‌شود. ازسوی دیگر تعدادی از نمایندگان پزشک مجلس نیز شنبه شب در جلسه‌ای مشترک با وزیر بهداشت خواستار حضور مجدد او در کابینه دولت دوازدهم شدند.

به گزارش «ایسنا» ابوالفضل سروش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در همین رابطه در کانال تلگرامی‌اش با اشاره به این جلسه گفت: وزیر بهداشت و درمان علاقه‌ای به ماندن ندارد. قبلا نیز در اواسط همین دولت گفته بود در کابینه بعد نخواهد ماند، اما نمایندگان پزشک مجلس در این جلسه از او خواستند که کارش را ادامه دهد که وزیر بهداشت توضیح داد رئیس‌جمهوری برای سومین بار از او خواسته در کابینه بعدی باشد که او نیز درنهایت گفته بعد از تعیین تیم سیاسی و اقتصادی کابینه درصورتی‌که آنها در حد انتظارات و خواست و مطالبه مردم باشند، می‌ماند.

این گمانه‌ها در حالی از سوی خبرگزاری‌ها و برخی از چهره‌های سیاسی منتشر می‌شود که پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در آخرین توییت خود تشکیل کمیته برای معرفی وزرا را رد و تاکید کرده که فهرست سازان در هفته‌های آتی شوکه می‌شوند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز شنبه در همایش روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد اعلام کرد که «روحانی در حال مشورت با ارکان نظام درباره کابینه دوازدهم است.»

ضرورت تغییر در بخش سیاسی کابینه

از سوی دیگر چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز این روزها در حال ارائه پیشنهادهای خود به دولت برای معرفی وزرا هستند. عبدالله ناصری، عضو شورای عالی مشورتی اصلاح‌طلبان معتقد است دگرگونی‌های کابینه باید کیفی باشد و بر چگالی آن بیفزاید.

او در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: روحانی حتما باید تغییراتی را متناسب با گفتمان رای‌دهندگان به خود، یکپارچگی کابینه و کارآمدسازی آن انجام دهد. او در این گفت‌وگو با بیان اینکه نقطه ثقل کابینه دوازدهم بخش سیاسی آن است، گفت: یکی از مشکلات کابینه یازدهم ناهمگونی آن بود. با احتساب استانداران، فرمانداران و مدیران میانی دولت حدود 60 تا 70 درصد قوه مجریه دست طیفی بود که قرابتی با گفتمان رای‌دهندگان به روحانی نداشتند. ممکن است افرادی از نظر شخصی دارای قابلیت‌های خوبی باشند، اما وقتی هماهنگ با دیگر اعضای کابینه عمل نکنند یکپارچگی لازم برای اجرای برنامه‌های دولت از بین می‌رود. محمد جواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: وزرایی انتخاب شوند که هزینه‌ حمایت از دولت را داده باشند.

در سوی دیگر این جریان اصولگرایان قرار دارند که بر مطالبات اقتصادی مردم از کابینه دوازدهم پافشاری می‌کنند. همچنان که محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی معتقد است «دولت اگر بخواهد به مطالبات معیشتی مردم به‌ویژه بیکاری و اشتغال پاسخ مثبت دهد باید از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی پرهیز کند و فقط دنبال کار باشد.» البته در خواست اصولگرایان به تغییرات اقتصادی در کابینه خلاصه نمی‌شود.

برخی اصولگرایان همچون محمدرضا میرتاج‌الدینی معتقدند حسن روحانی باید رای 16 میلیونی نامزد انتخاباتی آنها را در چیدن کابینه لحاظ کند. ناصر ایمانی تحلیلگر اصولگرا نیزمعتقد است روحانی نباید در کابینه خود از منتقدان و مخالفان استفاده کند. صادق زیباکلام نیز در دیدگاهی در تضاد با ایمانی بر این نظر است که حسن روحانی باید در کابینه خود از اصولگرایانی که توانایی مدیریتی و اجرایی دارند استفاده کند. به هر ترتیب با ارائه لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس مشخص خواهد شد که تا چه حد وزرای موردنظر او به خواسته سیاسیون و نمایندگان مجلس نزدیک هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید