آخرین دفاع متعرضان به سفارت عربستان

کدخبر: ۱۷۵۱۵۹
نخستین و آخرین جلسه دادگاه تجدیدنظر در پرونده متعرضان به سفارت عربستان برگزار و دفاعیات نهایی آنان اخذ شد. این خبری است که حکایت از در شرف پایان بودن پرونده‌ای دارد که حدود یک سال از برگزاری جلسات دادگاه رسیدگی‌کننده به آن می‌گذرد.
آخرین دفاع متعرضان به سفارت عربستان

روزنامه اعتماد نوشت : دی‌ماه سال ٩٤ بود که سفارت عربستان در تهران شاهد صحنه‌هایی از تجمع اعتراضی به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعی عربستانی بود. تجمعی که گمان نمی‌رفت خساراتی را نه تنها برای محل سفارت بلکه در روابط ایران با تعدادی از کشورها ایجاد کند؛ با دستگیری ٤٠ نفر، وارد مسیر قضایی شد. این اتفاق آنقدر برای همه مسوولان از دولتی گرفته تا قضایی، غیرقابل پذیرش بود که بلافاصله با دستور ویژه دادستانی در دست بررسی قرار گرفت و با تشکیل پرونده، در کمتر از یک ماه کیفرخواست متهمان صادر و بخشی از آن به علت طلبه بودن متعرضان راهی دادگاه ویژه روحانیت و بخشی دیگر به دادگاه کارکنان دولت که شامل ٢٠ متهم بود، ارسال شد.

بیست و هشتم و بیست و نهم تیرماه ٩٥ یعنی ٥ ماه بعد از این اتفاق بود که شعبه ١٠٦٠ کیفری ٢ مجتمع قضایی کارکنان دولت و به ریاست قاضی فرشید دهقانی تشکیل جلسه داد و به پرونده ٢٠ تن از متهمان غیرروحانی حمله به سفارت عربستان رسیدگی کرد.

«حبس» برای «تجمع»، «تبرئه» از «تخریب»

اما، پرونده‌ای که با عناوین اتهامی «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» و «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی»، ٢٠ نفر از متعرضان را راهی شعبه ١٠٦٠ دادگاه کارکنان دولت کرد، در آبان‌ماه ٩٥ به صدور حکم انجامید. در این حکم که از سوی وکیل چند تن از متهمان اعلام شده بود، «همه» متعرضان به سفارت عربستان از اتهام مشارکت در تخریب عمدی اموال، «تبرئه» و «برخی» از آنان در اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی به «٦ ماه حبس» محکوم شدند. با اعلام پایان جلسه در دومین روز از برگزاری دادگاه، چند ماهی طول کشید تا حکم متهمان صادر شود.

حکمی که البته از سوی مقامات قضایی به دلیل قطعی نشدن آن اعلام نشده بود اما از سوی وکیل مدافع یکی از متهمان مطرح شد. شعبانی در اوایل آبان ماه همان سال با اعلام این خبر گفت: از مجموع ٢٠ متهم این پرونده، تعدادی تبرئه و تعدادی هم حبس‌شان تعلیق شد که به حکم اعتراض نکردند، ولی برخی دیگر که به حبس‌های سه و شش ماهه محکوم شده بودند و حدود ٥ نفر هستند به رای دادگاه اعتراض کرده‌اند. اما آمار دقیق‌تر از این احکام صادره از سوی یکی از متهمان پرونده مطرح شد. «ح. م» در گفت‌وگو با تسنیم، اعلام کرده بود که ٣ نفر از متهمان این پرونده را به ٦ ماه حبس تعزیری و ٧٠ ضربه شلاق، مابقی را به ٩١ روز حبس تعلیقی و ٥ نفر را نیز از اتهامات منتسب تبرئه کرده است. این پرونده در بخش دیگر یعنی در دادگاه ویژه روحانیت که به ندرت خبرهای آن رسانه‌ای می‌شود، هم به پایان رسیده بود. آن‌گونه که سخنگوی قوه قضاییه در یکی از نشست‌های خبری خود در پایان اسفندماه اعلام کرده بود حکم ٦ نفر قطعی شد و راهی زندان شدند.

تبرئه از تخریب؛ چرا و چگونه؟

تخریب که به عنوان یکی از عناوین مجرمانه در پرونده تعرض به سفارت عربستان مطرح شده بود در همان روزهای برگزاری دادگاه از سوی متهمان و هم از سوی وکلای آنان محل بحث بود. متهمان هرگونه شرکت خود در تخریب را رد می‌کردند و وکلا نیز رسیدگی به این مورد اتهامی را نیازمند ورود شاکی خصوصی یعنی مقامات کشور عربستان می‌دانستند که دادگاه هم این استدلال که اتهام تخریب نیاز به شاکی خصوصی دارد را پذیرفت و همه متهمان را از اتهام تخریب سفارت عربستان تبرئه کرد و این اتهام را منتفی دانست.

پایان تجدیدنظر و انتظار برای رای صادره

با گذشت ٤ ماه از صدور رای متعرضان به سفارت عربستان، پرونده با اعتراض متهمان به احکام صادر شده در اواسط اسفندماه پارسال راهی دادگاه تجدیدنظر شد. هرچند تاکنون و پیش از قطعی شدن آرای دادگاه، مقامات قضایی به لحاظ قانونی اجازه اعلام مقدار مجازات درنظر گرفته را نداشته و ندارند اما با اطلاعاتی که از طریق وکیل آنها اعلام شد، سه نفر از متهمان به ٦ ماه حبس و ٧٠ ضربه شلاق، ١١ نفر به ٩١ روز حبس تعلیقی و تنها ٥ نفر تبرئه شده‌اند که با این حساب، ١٤ نفر از متهمان این پرونده معترض به حکم صادره شده‌اند. البته این نکته هم قابل ذکر است که محسنی اژه‌ای در یکی از نشست‌های خبری خود از تبرئه سه نفر از متعرضان به سفارت عربستان خبر داده بود.

به هرحال، دادگاه تجدیدنظر هم‌زمانی ٤ ماهه را به خود اختصاص داد تا به اعتراضات متهمان رسیدگی کند. دیروز بعد از چند ماه بی‌خبری از پرونده سفارت عربستان، وکیل مدافع تعدادی از متعرضان از پایان یافتن رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر خبر می‌دهد. مصطفی شعبانی، وکیل مدافع تعدادی از متعرضان به سفارت عربستان گفت: آخرین دفاعیات تعدادی از متعرضان به سفارت عربستان و وکلای مدافع آنان در برابر اتهامات وارده در دادگاه تجدیدنظر امروز(دوشنبه)  اخذ شد.

مصطفی شعبانی دیروز درگفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه امروز دادگاه تجدیدنظر این متهمان در شعبه ٥٣ دادگاه تجدیدنظر تهران برگزار شد، افزود: این نخستین و آخرین جلسه دادگاه تجدیدنظر بود که دفاعیات انجام شد. وکیل تعدادی از متعرضان به سفارت عربستان اظهارکرد: ١٠ نفر از متهمان اعتراض‌کننده به رای بدوی، امروز(دوشنبه) آخرین دفاعیات خود را بیان و وکلای آنان نیز از این متهمان در برابر اتهامات وارده دفاع کردند. شعبانی با بیان غیرعلنی بودن دادگاه تجدیدنظری که در روز دوشنبه برگزار شد، گفت: با توجه به اخذ آخرین دفاعیات، باید منتظر رای دادگاه باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید