داعش؛ آدرس‌های غلط آمریکایی‌ها و نقش‌هایی که ناکام ماند

کدخبر: ۱۷۵۱۹۹
جنگ موصل تمام شد و داعش به پایان راه رسید اما اکنون زمانه نگاه به عقب است که در این سه سال چه گذشت و در این میان پرونده های قطور و آدرس های غلطی که آمریکایی ها در این جنگ ازخود بجا گذاشتند و نقش هایی که ریختند و ناکام ماند، گویا از نظر افکار عمومی عراق دور نمانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی، کارشناسان و صاحب نظران و حتی عامه مردم عراق بازخوانی آنچه برعراق در این سه سال گذشت را آغاز کرده اند و طبیعتا سیاست های آمریکا بیشترین موضوعی بوده که مورد بازخوانی قرار گرفته است.

برخی صاحب نظران در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراقی مسئله آدرس های غلط و اطلاعات انحرافی که آمریکایی ها در طول سه سال جنگ با داعش – به عمد یا سهو- کوشیدند در جنگ با این گروه تروریستی بدهند، تا جنگ را از مسیر خود منحرف کنند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئله خاص عراقی ها نیست بلکه از کشورهای دیگر ازجمله یکی از کاربران کویتی، سه اظهار نظر از وزارت دفاع آمریکا، رییس ستاد ارتش آمریکا و اعضای کنگره آمریکا در سه سال گذشته، باز نشر کرده که در آن، آمریکایی ها طول عمر جنگ با تروریسم را در جریان ظهور داعش درعراق (2014)بین حداقل 10 سال و حداکثر 30 سال عنوان کرده بودند.

اکنون این دیدگاه مطرح است که جنگی که آمریکایی ها امیدوار بودند بین 10 تا 30 سال درعراق و خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم ادامه یابد، طی سه سال خاتمه یافت و اعتقاد عمومی در عراق بر این است اگر دخالت های آمریکایی ها نبود، زمان حتی کمتر از این مقدار می شد.

آمریکایی ها در ابتدای جنگ موصل در 17 اکتبر 2016 آمار و ارقامی رعب آور از تعداد جنگجویان داعش در موصل و حجم آوارگان موصلی منتشر کردند که اکنون مشخص شده است نه تنها این آمارها تطبیق با واقعیت نداشته بلکه همه آنها، تلاشی برای تاخیر در این جنگ سرنوشت ساز بوده است.

جنگ با تروریسم در خاورمیانه به طور ویژه طی این مدت سه سال با پرونده های لوله های انتقال گاز در منطقه گره خورد که برخی بر آن عنوان 'جنگ لوله های گاز' یا 'جنگ انرژی' نام نهادند.

دکتر 'احمد شریفی' استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد دیروز یکشنبه به یکی از شبکه های تلویزیون محلی عراق گفت که دستاورد پیروزی بزرگ بر داعش در موصل، طرح های مشکوک انتقال انرژی را که برخی دولت های منطقه و خارجی درصدد اجرای آن تحت پوشش مبارزه با تروریسم بودند، در منطقه ناکام گذاشت.

مهمترین این طرح ها که به خاطر آنها خون ها ریخته شد، طرح لوله گاز قطر از طریق اراضی عراق و سوریه به ترکیه و از آنجا به اروپا بود که عملا با بحرانی که در حوزه خلیج فارس بین سعودی ها و قطری ها رخ داده، این طرح به در بسته خورد.

طرح راهبردی لوله گاز 'ناباکو' مورد حمایت آمریکا که می خواست طرح های لوله های گاز روسیه و ایران به ترکیه و اروپا را ناکام بگذارد نیز به واسطه تحولاتی که در جنگ با تروریسم درمحور بازدارندگی و مقاومت اتفاق افتاد، فعلا بلاتکلیف مانده است.

قاچاق گسترده نفت از میادین نفت سوریه و عراق توسط داعش که از طریق اراضی ترکیه انجام می شد و رژیم صهیونیستی یکی از خریداران مهم آن بود نیز کاملا متوقف شده و درعراق تمامی میادین نفتی اکنون زیر سلطه دولت مرکزی عراق درآمده است.

طرح های تجزیه عراق که یورش داعش در ژوئن 2014 زمینه را برای آن مهیا کرد و حتی امثال 'ریموند اودیرنو' رییس ستاد ارتش آمریکا در بحبوبه اشغال شش استان عراق توسط داعش، آن را طرحی نجات بخش برای عراق خواند، اکنون به فراموشی سپرده شده است.

آمریکا طی این مدت با کمک همپیمانانش در منطقه بسیار تلاش کرد تا عمر جنگ با داعش را به درازا بکشاند و از هیچ اقدامی در این راه فروگذار نکرد، از کمک های تسلیحاتی گرفته تا مواد غذایی و دارویی که در میادین جنگ بطور مستمر برای داعش پرتاب می کرد.

آخرین مورد این اتفاق چند روز قبل در حومه 'الحویجه' در جنوب غربی کرکوک رخ داد که این بار نیروهای پیشمرگ کرد آن را تصویر برداری کردند و نشان دادند که چگونه شش بالگرد امریکایی در منطقه فرود آمدند و بعدها گفته شد که تعدادی از سرکرده های داعش را از منطقه به اماکن نامعلومی انتقال داده اند.

بسیاری از عراقی ها نیز همچنان معتقدند، مسئله یورش داعش به شهرهای عراق بهانه ای شد برای امثال طیف بارزانی تا از آن، برای طرح مشکوک استقلال کردستان عراق بهره ببرند.

مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق در یک اظهار نظر معروف گفت که وضعیت عراق بعد از داعش با قبل از داعش متفاوت است و کردها نمی توانند دیگر در این کشور به عنوان بخشی از آن باقی بمانند.

او حتی 25 سپتامبر آینده را برای اعلام همه پرسی تعیین کرده است، اما روح وحدت و انسجامی که در این ایام پیروزی بر داعش در عراق شکل گرفته، باعث شده است که حتی احزاب کرد نیز از طرح همه پرسی صرف نظر کنند و مسعود بارزانی و حزب اش در این طرح مشکوک تنها بمانند.

حتی ترکیه رجب طیب اردوغان در این ایام اعلام پیروزی بر داعش در عراق مانند ترکیه رجب طیب اردوغان ایام یورش داعش به عراق نیست و چند روز قبل به صراحت بارزانی را در قبال انجام همه پرسی تهدید کرد.

به رغم همه توطئه هایی که آمریکایی ها و همپیمانانش از پس یورش داعش به عراق در منطقه طراحی کرده بودند، اکنون در آستانه اعلام پیروزی بزرگ بر داعش درعراق در معرض شکست قرار گرفته است.

اکنون، عراقی که می خواستند از طریق داعش، تضعیف و تجزیه شود، قویتر از گذشته به صحنه بازگشته و مظاهر وحدت و انسجام ملی به شدت بین تمامی اقوام و طوایف آن مشهود است.

عراق قبل از یورش داعش، از یک نیروی مسلح ضعیف و مضطرب بهره می برد و یکی از دلایل موفقیت طراحان داعش در 2014 همین امر بود، اما حالا این کشور علاوه بر قدرت و توانمندی که نیروهای مسلح عراق به دست آورده اند، صاحب 'الحشد الشعبی' نیز شده است که به اعتقاد کارشناسان برجسته نظامی منطقه و جهان، امروزه یکی از قویترین نیروهای مبارزه با تروریسم درمنطقه به شمار می رود.

با پیروزی های اخیر عراقی ها و بازگرداندن موصل به آغوش عراق، محور مقاومت و بازدارندگی در منطقه منسجم تر و قویتر از هر زمان دیگری به نظر می رسد و عراقی ها خود معتقدند که دسیسه های توطئه گران نه تنها سودی برای آنها نداشته است، بلکه اکنون درحال بازخورد به خود آنهاست و ضعف و سستی و تجزیه، اردوگاه آمریکایی ها و همپیمانانش را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید