آخرین تلاش امارات برای دور کردن قطر از ایران

کدخبر: ۱۷۵۲۴۳
چهارشنبه هفته گذشته وزیر خارجه امارات، عربستان، بحرین و مصر در قاهره دیدار و گفت و گو داشتند و درباره تجدیدنظر در خصوص پاسخ های قطر به درخواست آنها تبادل نظر کردند.
آخرین تلاش امارات برای دور کردن قطر از ایران

به گزارش انتخاب اماراتی گلف نیوز در ادامه اورده است: در ماه گذشته ملل برادر عرب به دنبال گرفتن ضمانت از قطر جهت تعهد به اصول ششگانه و تعهدات بین المللی و منطقه ای این کشور از قبیل شورای همکاری خلیج فارس و عادی سازی فعالیت ها و همچنین پایان دادن به حمایت هایش از گروه هایی که در صدد تضعیف جهان عرب هستند بود.

دولت کویت نیز در این میان نقش میانجی را بازی کرده است اما پاسخ های قطر به نشست قاهره نا امید کننده بود. دولت قطر از درک این واقعیت که ممکن است هیچ مسامحه ای در درخواست های امارات و عربستان و بحرین و مصر وجود نداشته باشد ناتوان است. درخواست این کشورها توقف حمایت از برخی افراد و گروه ها بوده و این درخواست جدی است. اقدامات این کشورها از جمله بستن راه های آبی و هوایی و خاکی بر روی قطر نشان دهنده جدیت موضوع است. واضح است که با توجه به پاسخ قطر به این درخواست ها این کشور درک درستی از ادامه این اقدامات تا زمانی که قطر به خطوط تهعهدات بین المللی و اختلافی اش برگردد ندارد.

این چهار کشور و حامیان آنها در جامعه بین الملل از اقدامات دیپلماتیک عادی و کانال هایی برای پایان دادن به خطاهای قطر استفاده کرده اند. وزیر خارجه امارات انور محمد قرقاش در پاسخ به قطر گفته بود: استدلال های قطر به طرز شگفت آوری ساده لوحانه است.

او همچنین گفته از پاسخ دوحه شگفت زده شده و از این که دوحه این درخواست ها را رد کرده و از اینکه چه طور به طرز نگران گننده و بی ملاحظه ای ثبات و امنیت را تضعیف کرده و منجر به ایجاد یک بحران واقعی شده است شوکه شده.

قطر باید بداند دوره تفاوت قایل شدن میان تهدیدات داخلی و خارجی گذشته. اگر قطر شک دارد باید به ادله ای که امارات عربی از خرابکاری ها در دولتش ارائه کرده، توجه کند. این کشور باید به سراسر خلیج فارس و ایران نگاه کند و بداند چطور پایشان به سرزمین های عربی باز شده است. این کشور باید اقدامات دولت آنکارا را مورد بررسی بهتری قرار بدهد.

اشتباه نکنید؛ این چهار کشور قرار است قطر را سر عقل بیاورند. اگر دوحه به اطمینان بیشتری نیا دارد پس وقت آن رسیده که اقدامات دیپلملتیک قوی تر صورت بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید