این زن دو کودکش را آدم کش تربین کرده!

کدخبر: ۱۷۵۲۷۶
میلاد نیک‌آبادی معتقد است آن قدر حجم خشونت زیاد شده که دیگر فرزندکشی شخصیت نمایشی مده‌آ، دل و جان کسی را نمی‌لرزاند و برای نشان دادن سبعیت این کاراکتر باید به راه دیگری فکر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «مده آ، فصل دوم» با بازنویسی مهدی شفیعی‌زرگر و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی تا روز جمعه 30 تیر در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.

در خلاصه داستان نمایشنامه کلاسیک «مده‌آ» نوشته اوریپید می‌خوانیم؛ زمانی که یاسون برای یافتن پشم زرین به کولخیس رفت، مده آ عاشق او شد  و در انجام شرط‌های سخت پدر و سرانجام ربودن پشم زرین یاری‌اش داد. آن‌ها همراه با برادر کوچکتر مده‌آ، سوار بر کشتی یاسون آرگو شدند و گریختند.

شاه آئیتس آن‌ها را تعقیب کرد. مده آ برای تأخیر انداختن در این تعقیب و گریز، برادر خود را کشت، بدنش را تکه‌تکه کرد و در دریا انداخت. تعقیب کنندگان مطابق قوانین تدفین در یونان باستان ناچار شدند بایستادند و تکه‌های بدن مقتول را جمع‌ کنند.

یاسون با مده آ ازدواج کرد و مده‌آ برایش دو فرزند پسر به دنیا آورد اما یاسون او را رها کرد تا با گلاوکه، دختر کرئون، شاه کورینتوس ازدواج کند. مده‌آ از شدت رشک و خشم با فرستادن جامه و تاجی زهرآلود عروس و پدرش را کشت و سپس دو پسر خود را از بین برد...

مهدی شفیعی‌زرگر اما در بازنویسی‌اش برای میلاد نیک‌آبادی، تغییراتی در داستان داده است. او کشته شدن دختران نوجوان توسط مده‌آ را مطرح می‌کند،‌ با این دلیل که می‌خواهد از گرفتار شدن‌شان به سرنوشت تلخ همه زنان و طرد شدن از سوی مردان جلوگیری کند. مده‌آ با گوشت این دختران، برای اغوای مردان خوراک می‌پزد و با خون‌شان دو کودکش را به دو ماشین آدم‌کشی تبدیل می‌کند.

میلاد نیک آبادی در مورد این که چرا با پیش فرضی منفی به سراغ مده‌آ رفته است و از گام نخست قاتل معرفی‌اش کرده، می‌گوید: «از نظر من آن چه مده‌آ انجام داد یکی از تراژیک ترین رویدادهایی است که در بین نمایشنامه‌های دوران کلاسیک می‌بینیم. تلاش ما این بود که کاری کنیم که تماشاگر امروز حجم عظیم خشونت و سبعیت عمل مده‌آ را درک کند اما در جامعه معاصر آن قدر اعمال خشونت آمیز و کشت و کشتار زیاد شده که شاید دیگر مطرح کردن این که مادری دو کودکش را به قتل رساند، نتواند دل و جان تماشاگر را بلرزاند. وقتی همگی ما بارها و بارها صحنه‌های بریده شدن سر اسیران توسط داعش را در کانال‌های تلگرامی دیده‌ایم، خشونت آن کارکرد گذشته‌اش را از دست می‌دهد.»

کارگردان «مده‌آ» ادامه می‌دهد: «امروز خوانندگان و شنوندگان اخبار، تعداد کشته‌شدگان یک حادثه برایشان مهم است و میزان حساسیت‌‌شان به اعداد بستگی دارد و زمانی که می‌شنوند 200 نفر کشته شده‌اند واکنش متفاوتی دارند نسبت به وقتی که می‌‌شنوند تعداد کشته‌ها دو نفر بوده.»

او می‌افزاید: «این دو دلیل ما را به این نتیجه رساند که فرزندکشی مده آ در جهان معاصر آن قدر که باید تراژیک نیست. مهدی شفیعی‌‌زرگر این متن را 16 بار بازنویسی کرد و آن چه روی صحنه می‌بینید نسخه هفدهم است. ما با هم به این نتیجه رسیدیم که به علت ریخته شدن قباحت فرزندکشی توسط مادر به واسطه ازدیادش، مده‌آ را به عنوان ماشین تولید کننده آدم کش‌ها در نظر بگیریم. مده‌آ در نمایش ما، به جای آن که جان فرزندانش را بگیرد، دو ماشین آدم‌کشی تولید می‌کند که جان هزاران نفر را خواهند گرفت.»  

نیک آبادی در مورد شیوه اجرای این اثر و میزانسن‌های پرتحرک آن هم توضیح می‌دهد: «آدم‌های «مده‌آ، فصل دوم» مدام میان عقل و احساس خود سرگردانند. به همین دلیل با استفاده از ریتم نوری و طراحی نورپردازی و رفت و آمد بازیگران از راهروهایی که طراحی کردیم، این تزلزل را نشان دادیم.»

او در مورد طول مدت تمرین این اثر هم که بسیار کوتاه بوده است، می‌گوید: «ما مشکلات زیادی در طول تمرین داشتیم و با بازیگرانی که روی صحنه می‌بینید تنها 16 روز، حدود دو هفته تمرین کردیم و تا پیش از این‌ها با گروه دیگری تمرین می‌کردیم و خوشحالم که بازیگران فعلی توانستند در این مدت زمان کوتاه خودشان را به اجرا برسانند.»

نیک آبادی در پایان تاکید می‌کند: «من حدود چهار سال بود که از صحنه تئاتر دور بودم و تنها مشکل حال حاضرم این است که کمی از مناسبات دنیای تبلیغات برای تئاتر دور شده‌ام.»

نمایش «مده‌آ، فصل دوم» تا روز جمعه 30 تیر هر شب ساعت 20 در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید