ابعاد تازه «روس گیت» / مامور «کا گ ب» در برج ترامپ

کدخبر: ۱۷۵۶۴۲
در نشست انتخاباتی پسر ترامپ با یک وکیل روسی در ژوئیه 2016 یک مامور سابق کاگ‌ب نیز حضور داشته است. این مامور رینات اخمنتشین بوده که حالا به لابی‌گر روسیه و آمریکا شهرت دارد و اصالتا آمریکایی - روسی است و با دعوت راب گلداستون، ناشر آمریکایی در این جلسه حضور پیدا کرده است. او در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تایید کرد که در این دیدار حضور داشته است و گفت گرچه زمانی در یکی از دسته‌های نظامی زیرمجموعه سازمان ضدجاسوسی شوروی سابق خدمت کرده، اما هرگز آموزش جاسوسی ندیده است.
ابعاد تازه «روس گیت» / مامور «کا گ ب» در برج ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز ، ژوئیه 2016 بود که یک جلسه مهم در برج ترامپ جریان داشت. در این جلسه دست‌کم 8 نفر حضور داشتند. جلسه‌ای که با حضور ترامپ جونیور، فرزند ارشد ترامپ، جرد کوشنر داماد ترامپ، پل مانافورت، مشاور سابق ترامپ در کمپین انتخاباتی برگزار شد.

البته در این جلسه میهمانانی هم حضور داشتند که مهم‌ترین آنها فردی به نام رینات اخمنتشین بوده که پیش‌تر مامور امنیتی روسیه بوده که حالا به لابیگر روسیه و آمریکا تبدیل شده بود. او که اصالتا آمریکایی-روسی است با دعوت راب گلدستون، ناشر آمریکایی در این جسله حضور پیدا کرده است. در واقع راب گلدستون، خود مسوول برگزاری این جلسه بوده است. دراین جلسه البته دو نفر دیگر هم حضور داشتند؛ یک مترجم و نماینده یک خانواده روس که از گلدستون خواسته بودند تا این جلسه را ترتیب دهد.

رینات اخمنتشین، روز جمعه ۱۴ ژوئیه، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تایید کرد که در این دیدار حضور داشته و گفت که گرچه زمانی در یکی از دسته‌های نظامی زیر مجموعه سازمان ضدجاسوسی شوروی سابق خدمت کرده اما هرگز آموزش جاسوسی ندیده است. شبکه خبری ان‌بی‌سی روز ۱۳ ژوئیه گزارش داد که این لابیگر که نام او در گزارش ذکر نشده، همراه وکیل روسی به نام ناتالیا وسلنیتسکایا به ملاقات دونالد ترامپ جونیور، جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ و پل مانافورت مدیر وقت کارزار انتخاباتی او رفته بود. در گزارش این شبکه خبری، این فرد به‌عنوان لابیگر آمریکایی روس‌تبار توصیف شده بود که در ارتش شوروی خدمت کرده و پس از مهاجرت به آمریکا اکنون دوتابعیتی است.

رینات اخمنتشین یکی از همکاران شناخته‌شده ناتالیا وسلنیتسکایا در فعالیت لابیگری و روابط‌عمومی علیه قانون مگنیتسکی در اواسط سال ۲۰۱۶ بود، قانونی که مربوط به تحریم ناقضان حقوق‌بشر بود. روزنامه فایننشال‌تایمز پیش از این روز ۱۰ ژوئیه گزارش داد که ناتالیا وسلنیتسکایا در این دوره رینات اخمنتشین را استخدام کرده بود. یک نماینده ناتالیا وسلنیتسکایا در روسیه گفته است که او «مشغول‌تر از آن است که در حال‌حاضر بتواند در مورد رینات اخمنتشین اظهارنظر کند.

رینات اخمنتشین قبلا گفته بود که در اداره ضداطلاعات اتحاد شوروی خدمت کرده ولی او سال گذشته در گفت‌وگویی با رادیو اروپای‌آزاد این موضوع را تکذیب کرد. در ماه آوریل کمیته امور قضایی مجلس سنای آمریکا با ارسال گزارشی به وزارت امنیت داخلی آمریکا خواستار دریافت اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های رینات اخمنتشین شد.

این درخواست بخشی از تحقیقات مجلس سنا در مورد احتمال لابیگری غیرقانونی او بود و در آن گفته شده است که به آقای اخمنتشین «در مورد فعالیت‌های سیاسی خرابکارانه از طریق نشر اطلاعات کذب و پروپاگاندا سوءظن دارد.» شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داد که آلن فوترفاس، وکیل دونالد ترامپ جونیور، گفته است که موکل او با رینات اخمنتشین دیدار کرده است.

آلن فوترفاس گفت خود او نیز با این فرد صحبت کرده و او همکاری با حکومت روسیه را تکذیب کرده است. آلن فوترفاس گفت: «من در مورد آنچه که در آن ملاقات گفته شده هیچ نگرانی ندارم.» نمایندگان جرد کوشنر و پل مانافورت در گزارش شبکه ان‌بی‌سی حاضر نشدند اظهارنظر کنند. ناتالیا وسلنیتسکایا پیش‌تر در گفت‌وگویی با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته بود در ملاقات با پسر دونالد ترامپ حداقل یک‌نفر دیگر او را همراهی کرده، ولی حاضر نشده بود نام این فرد را افشا کند.

این در حالی است که در اوایل سال‌جاری سناتور چارلز گراسلی در نامه‌ای به جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا خواستار روشن شدن فعالیت‌های فردی به نام اخمنتشین شده است که ظاهر به آمریکا مهاجرت کرده اما برای یک شرکت روسی ثبت‌نشده فعالیت می‌کند. پیش از این چندین سناتور جمهوری‌خواه نیز خواستار روشن شدن وضعیت اخمنتشین بوده‌اند.

۱۱ ژوئیه دونالد ترامپ جونیور ایمیلی را منتشر کرد که نشان می‌دهد پس از آنکه به او گفته بود ناتالیا وسلنیتسکایا در مورد هیلاری کلینتون اطلاعات زیانباری دارد که ظاهرا توسط حکومت روسیه در اختیار او قرار داده شده، پسر دونالد ترامپ قبول می‌کند با این وکیل روس ملاقات کند. دونالد ترامپ و پسرش گفته‌اند که این ملاقات هیچ ایراد قانونی نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید