واکنش سخنگوی دستگاه قضا به نامه احمدی نژاد در خصوص بقایی

کدخبر: ۱۷۵۷۷۷
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود درباره بازداشت یکی از مسئولان دولت قبل و اظهارات رییس دولت دهم و جوابیه دادستانی تهران، گفت: آقای احمدی نژاد در نامه ای سرگشاده خطاب به ملت نوشت که فرازهایی از آن، خلاف واقع است.
واکنش سخنگوی دستگاه قضا به نامه احمدی نژاد در خصوص بقایی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در یکصد و چهاردهمین نشست خبری افزود: آقای احمدی نژاد در نامه ای سرگشاده خطاب به ملت نوشت که فرازهایی از آن، خلاف واقع است؛ مواردی را در این نامه مطرح کرد که حقیقتا باید به آن پرداخت و مسایل دیگری جدای از پرونده را مطرح کرده که الان جای پاسخگویی نیست.

به گزارش ایرنا، حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم یکشنبه 18 تیر ماه جاری در پی احضار به دادگاه بازداشت شده است.

محسنی اژه ای درباره اطلاعیه دادستانی تهران افزود: قوه قضاییه بر این نیست تا چیزی ضرورت پیدا نکند و دیگران به آن بپردازند، موضوعی را طرح کند و حتی به این موضوع و کم بودن اطلاع رسانی ایراد می گیرند.

محسنی اژه ای افزود: از زمان تصویب قانون آیین دادرسی کیفری اجازه نداریم مشخصات هر پرونده ای را حتی در صورت علنی بودن دادگاه طرح کنیم مگر جایی که افرادی مواردی مطرح می کنند که باید تنویر افکار عمومی انجام شود؛ در جایی از قانون، قانونگذار گفته اگر مواردی ضرورت پیدا کند با درخواست دادستان و اجازه رییس دادگاه می توان تصویر این فرد را منتشر کرد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: وی(احمدی نژاد) جرم معاونش را اجرای مصوبه دولت در پاداش ٣٠٠ میلیونی به مقامات اسبق اعلام کرد که این کاملا خلاف واقع است و چنین چیزی نیست.

محسنی اژه ای اتهامات بقایی را تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی اعلام کرد و گفت: حتی در بازجویی اولیه اتهام دیگر مطرح شد که ٢ میلیون یورو وجه نقد بدون ثبت و ضبط رسمی در اختیار این متهم قرار گرفته و قرار بود به فرد دیگری بدهد.

وی ادامه داد: برای تکمیل پرونده نیاز به احضار و دعوت از او بود که ٢٤ اسفند ٩٥ او را دعوت کردند و مامور ابلاغ گفته منزل شناسایی نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: متهم دو وکیل داشته که با إرفاق به ایشان، دو وکیل کفیل او هم شدند؛ به یکی از وکلا اعلام شده به متهم ابلاغ کنید او به دادگاه بیاید که این وکیل حاضر به امضای صورتجلسه نشده و در نامه ای اعتراض کرد که این موارد به او گفته شده است.

وی درباره محل او در زندان گفت: متهم غذا را بارها با هزینه دستگاه از بیرون تهیه می کرده و هنوز قوه قضاییه از او طلبکار است؛ مکررا با خانواده در تماس و در سوئیتی بوده که یخچال و تلویزیون داشته و از نور کافی برخوردار بوده و از برخی خانه های من و شما هم بهتر بوده است.

به گفته محسنی اژه ای، قرار بود این متهم به قسمت عمومی منتقل شود که متهم گفت که در سوئیت خیلی راحت تَر است.

این مقام قضایی با اظهار بی اطلاعی نسبت به خبر اعتصاب غذای معاون رییس دولت دهم، اضافه کرد: اطلاعی در این باره ندارم و نپرسیدم.

محسنی اژه ای درباره پرونده اخاذی در بوشهر گفت: این پرونده در شرف صدور کیفرخواست هزار صفحه ای است که کار بسیار سختی است.

** پرونده اهانت کنندگان به رییس جمهور در دادسرا در حال رسیدگی است

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده توهین کنندگان به رییس جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت: اقدام داخل خیابان بود و نیروی انتظامی می توانست همان جا اقدام کند.

وی با بیان اینکه در این راستا افرادی شناسایی و معرفی شده اند ، ادامه داد: خود دادستان هم به همین منظور پرونده تشکیل داده و این پرونده در دادسرا مطرح و درحال رسیدگی است.

**پرونده واگذاری املاک شهرداری هنوز به دادگاه نرفته

سختگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده واگذاری املاک شهرداری اظهار کرد: همانطور که دادستان تهران اعلام کرد چندین قرارداد فسخ شده است و تعدادی که احساس می شد پول دست آنان است ، برگردانده شد و 

١٨٥ نَفَر مورد تحقیقات قرار گرفته اند؛ اما هنوز کیفرخواست صادر نشده و پرونده به دادگاه نرفته است.

**رییس قبلی ناجا در دادگاه پرونده دارد

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه درباره صحت و سقم خبر بازداشت بودن رییس قبلی ناجا پرسید که این مقام قضایی این مطلب را إنکار کرد.

خبرنگار مجددا پرسید آیا او در دادگاه پرونده ای دارد یا نه، که محسنی اژه ای موضوع پرونده دار بودن مقام عالی قبلی ناجا را تایید کرد.

** تایید خبر بازداشت حسین فریدون 

خبرنگاری با بیان مطالب اشاره شده در مناظرات انتخاباتی، تخلف حسین فریدون برادر رییس جمهور و اظهارات رییس جمهور مبنی بر اینکه قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی می کند، سوالی از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که آیا خبر بازداشت این فرد صحت دارد یا نه، که محسنی اژه ای این خبر را تایید کرد.

وی افزود: این فرد در چندین نوبت تحقیق شد و از افراد مرتبط هم تحقیق شد و برخی بازداشت شدند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دیروز برای ایشان قرار تامین صادر شد ، ادامه داد: چون ایشان قرار را تامین نکرد به زندان معرفی شد و اگر وثیقه تامین شود طبیعتا آزاد می شود و رسیدگی به پرونده ادامه می یابد.

** درخواست تخفیف مجازات برای سی نفر از اعدامیان مواد مخدر 

معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: در سنوات گذشته در سال های 94 و 95 اقدامات فرهنگی در سطح قوه قضاییه و مخصوصا سازمان زندان ها در ساختار و بودجه تقویت شده و آثار خودش را هم اکنون نشان می دهد. 

محسنی اژه ای افزود: یکی از کارهای مفید و موثر در سازمان زندان ها ارتباط زندانیان با قرآن بوده است به طور مثال در آذربایجان شرقی تعداد یکهزار و 719 نفر از زندانیان در بخش های مختلف ترتیل ، قرائت و غیره فعالیت دارند و 245 نفر توانستند قرآن را از یک تا سی جزء حفظ کنند که مایه خوشحالی است. 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه استان مرکزی هم در این زمینه بسیار فعال است گفت: کسانی که محکوم به مجازات اعدام در خصوص مواد مخدر شده بودند و حکم اعدام آنها قطعی و دستور اجرا صادر شده بود و وقتی که گزارش شد برخی از این افراد در مدت محکومیت 20 جز قرآن را حفظ کرده اند و آثاری از ندامت و پشیمانی در آنها به وجود آمده است من برای 30 نفر از آنها تقاضای تخفیف مجازات کردم که با برخی موافقت شده و برخی هم در مسیر تخفیف مجازات هستند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید