خوردن سیب زمینی برای این افراد ممنوع!

کدخبر: ۱۷۶۰۹۵
نتایج تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان داده است که مصرف زیاد و بیش از حد سیب زمینی توسط زنان باردار خطر ابتلا به دیابت نوع اول را در فرزندانشان افزایش می دهد.

تبیان؛ پژوهشگران موسسه بین المللی دیابت در ملبورن معتقدند که ماده سمی " بافیلومایسین" که در سیب زمینی و دیگر سبزیجات ریشه ای یافت می‌شود، می تواند درکودکانی که زمینه ابتلا به دیابت نوع اول را دارند باعث بروز این بیماری شود.

میتلایان به دیابت نوع اول با این بیماری متولد می شوند، در حالی که دیابت نوع دوم با چاقی و شیوه زندگی مرتبط است.

مبتلایان به دیابت نوع اول باید از نظر قند خون و انسولین تحت نظر قرار بگیرند. این افراد بیشتر در معرض خطر نابینایی، قطع عضو، بیماری کلیوی و قلبی قرار دارند.

محققان دریافتند موش های بارداری که مقادیر اندکی بافیلومایسین دریافت کردند، احتمال اینکه نوزادان آنها بعدها به دیابت نوع اول دچار شوند بیشتر است.

بین 5 تا 10 درصد از مردم حامل ژنی هستند که آنها را مستعد ابتلا به دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین می کند. 15 درصد از استرالیایی ها به این بیماری مبتلا هستند و معمولا در کودکان 5 تا7 سال یا در دوران بلوغ تشخیص داده می شود.

البته نتایج این مطالعه در مورد تمام زنان باردار صادق نیست.تنها کسانی که از نظر ژنتیکی در برابر این عامل محیطی آسیب پذیر هستند، به دیابت نوع اول دچار می شوند.بنابراین بیشتر مردم می توانند بدون نگرانی سیب زمینی بخورند.

13 درصد از سیب زمینی های عرضه شده در بازار استرالیا حاوی ریشه است که نشانه وجود بافیلومایسین است. این ماده سمی با پختن نابود نمی شود.

 به زنان بارداری که سابقه ابتلا به دیابت نوع اول در خانواده خود را دارند توصیه می شود سیب زمینی را کاملا پوست بکنند.

در کشورهایی که میزان مصرف سبزیجات ریشه ای بالا است میزان ابتلا به دیابت نوع اول هم بالا است.

بالاترین میزان ابتلا به دیابت در جهان، متعلق به کشور فنلاند و ایالت ساردنی در ایتالیا است. فنلاندی ها خیلی سیب زمینی می خورند و ساردنی ها هم چغندر زیاد مصرف می کنند که معمولا این دو نوع سبزی این نوع آلودگی را دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید