فرافکنی وزارت خارجه آمریکا: ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نبوده است!

کدخبر: ۱۷۶۲۵۵
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده اما روح این توافقنامه را رعایت نکرده است. بخشی از این توافق می‌گوید ایران باید در صلح و امنیت منطقه سهیم باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، هدر ناورت، در کنفرانس مطبوعاتی در آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به راستی ایران به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است، گفت: ما در این زمینه ملاحظاتمان را به کاخ سفید انتقال داده‌ایم. ایران به برجام پایبند بود اما به روح توافقنامه پایبند نبود و این بخش مهمی از توافقنامه را شامل می‌شود؛ بخشی از این توافق می‌گوید ایران باید در صلح و امنیت منطقه سهیم باشد. معتقدم برخی از فعالیت‌های ایران این هدف را نقض می‌کند.

وی در سخنانی به دور از عرف دیپلماتیک افزود: همه می‌دانیم این کشور تهدیدی علیه آمریکا، منافع آمریکا و سبب بی‌ثباتی منطقه است. طیف وسیعی از فعالیت‌های ایران در این چارچوب قرار دارد، در نتیجه این موضوع جدای از تهدید هسته‌ای است. توسعه تسلیحات بالستیک، تقویت فعالیت‌های نظامی، همدستی با دولت سوریه، عداوت مداوم با اسرائیل، تلاش برای آسیب‌رسانی به آزادی کشتیرانی به ویژه در خلیج فارس و همچنین حملات سایبری به پایگاه‌های الکترونیکی در آمریکا نمونه‌ای از این گونه تلاش‌هاست. البته این اقدامات چندان غافلگیرکننده نیست، زیرا فهرست چنین اقدامات ایران، فهرست بلندبالایی است، دولت آمریکا از ایران می‌خواهد به روح توافقنامه احترام بگذارد.»

وی در ادامه مدعی شد: «درست است که ایران به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است اما اقداماتی انجام داد که سبب رنجش دولت آمریکا شد در نتیجه تلاش می‌کنیم فشار بر ایران را ادامه دهیم تا این کشور به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش پایان دهد.»

هدر ناورت ادامه داد: « میان سلاح هسته‌ای و انرژی هسته‌ای تفاوت وجود دارد. البته من در این زمینه تخصص ندارم اما می‌دانم این دو با هم تفاوت دارند. ایران می‌تواند خود را به انرژی هسته‌ای مجهز کند اما نمی‌تواند سلاح هسته ای داشته باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره امکان همراهی اروپا با آمریکا در فشار بر ایران گفت: «این که بر این عقیده باشیم که دوستان اروپایی ما تنها به پایبندی به توافقنامه هسته‌ای توجه دارند، آنان نیز از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران یعنی حمایت از تروریسم (مقاومت) و مشکلات دیگر این کشور نگرانند.»

خبرنگاری پرسید آیا در این زمینه تلاش‌های موازی هم وجود دارد؟ هدر ناورت پاسخ داد: «نمی خواهم زیاد در این باره صحبت کنم. در این زمینه رایزنی‌هایی با اروپایی‌ها در جریان است.»

خبرنگاری پرسید گویا رئیس‌جمهور (ترامپ) نمی‌خواست با سند جدید (تمدید پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای) موافقت کند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم پاسخ داد: «آن گونه که پرسیدید نیست. دیدارها و رایزنی‌هایی وجود داشته است و این کار مدت زمانی هم به طول انجامید، وزیر (امور خارجه)، رئیس‌جمهور و دیگران گفت‌وگوهایی داشتند. در انتها نامه‌ای را به کنگره ارسال و اعلام کردیم ایران به توافقنامه پایبند بوده است.»

خبرنگار اصرار کرد آیا تیلرسون سعی داشت رئیس‌جمهور را قانع کند؟ هدر ناورت گفت: «به نظر من میان تیلرسون و رئیس‌جمهور هماهنگی‌هایی بوده است.»

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره پایبندی ایران به برجام را بار دیگر تایید کرد. این در حالی است که پیشتر در روز ۱۲ ژوئیه گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به تیلرسون از او خواسته بودند تا پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید نکند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید