کابینه دوازدهم / دورخیز فراکسیون‎ها برای کابینه دوازدهم

کدخبر: ۱۷۶۳۰۲
عزم روحانی برای معرفی کابینه در همان روز مراسم تحلیف جدی است و بعید است از فرصت قانونی بیشتر استفاده کند. برای همین است که افراد و گروه‎ها به ویژه در میان تقسیم بندی‎های سیاسی مجلس به تکاپو افتادند تا بتوانند سهمی از کابینه یازدهم داشته باشند.
کابینه دوازدهم / دورخیز فراکسیون‎ها برای کابینه دوازدهم

به گزارش خبرآنلاین ، نبض دولت یازدهم آخرین تپش‎هایش را طی می‎کند و حسن روحانی برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری دوازدهم باید 14 مرداد عازم ساختمان هرمی شکل بهارستان شود تا در برابر نمایندگان سوگند یاد کند و رسما سکان قوه مجریه را تا سال 1400 به دست بگیرد. هرچند تا مراسم تحلیف فرصت باقی است و البته طبق قانون، رئیس جمهور تا دو هفته بعد از تحلیف برای معرفی کابینه فرصت دارد؛ اما اگر به تجربه ریاست جمهوری یازدهم که نگاه کنیم به نظر می رسد عزم روحانی برای معرفی کابینه در همان روز مراسم تحلیف جدی است و بعید است از فرصت قانونی اش استفاده کند. 

برای همین است که گروه ها و جناح ها به ویژه در میان تقسیم بندی های سیاسی مجلس به تکاپو افتادند تا بتوانند سهمی از کابینه یازدهم داشته باشند. هر چند تلاش می شود سهم خواهی به جریان اصلاح طلب نسبت داده شود اما دیگر جریان ها نیز چندان دست روی دست نگذاشته اند و این روزها خبرهای دیدار با روحانی بیش از گذشته به گوش می رسد.

دیدار عارف و روحانی

اواخر خرداد بود که محمدرضا تابش نائب رئیس اول فراکسیون امید از تشکیل کارگروه ارزیابی و تعامل درباره کابینه دوازدهم در فراکسیون امید خبرداد. او گفت: ما خود را هم‌پیمان آقای رئیس‌جمهور در تحقق شعارها و وعده ها می دانیم. لذا موظفیم عملکرد وزرای فعلی را بررسی کنیم و آن را به اطلاع آقای رئیس‌جمهور برسانیم تا اگر قرار به ادامه فعالیت برخی از آنها است، نقاط ضعف برطرف شود.

بعد از مدتی این کارگروه در حد حرف باقی نماند و جلسات رسمی‎تری تشکیل شد. اعضای فراکسیون امید در اولین قدم و اولین تعاملات نشستی را با اسحاق جهانگیری داشتند. جلسه ای که گفته می شود بیشتر حول شاخص‎ها چرخیده و چندان باب مصادیق به آن باز نشده است.

در گیر و دار بحث های داغ چینش کابینه و گمانه زنی ها در مورد رفت و آمد وزرا، خبری مبنی بر دیدار محمدرضا عارف با حسن روحانی به گوش رسید. محمدرضا عارف یک بار سال 92 با انصراف از یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی را برای رسیدن به ساختمان پاستورحمایت کرده بود و در انتخابات اخیر نیز به عنوان رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، برای چهارسال دیگر حمایتش را از تداوم دولت تدبیر و امید تکرار کرد. از همین رو شاید چندان دور از انتظار نبود که دیدارهایی میان این دو نفر انجام شود اما خبر دیدار خصوصی این دو دایره گمانه زنی‎ها را تقویت کرد تا اینکه عارف سکوت را شکست و البته تائید کرد که این دیدار درمورد کابینه دوازدهم بوده است. آنطور که عارف گفته است، گویا بر سر مصادیق هم صحبت هایی به میان آمده است. عارف همچنین می گوید: «فراکسیون امید از عملکرد وزرا ارزیابی‎هایی دارد که ان‌شاءالله به صورت محرمانه تقدیم رییس‌جمهور خواهد شد.»

البته عارف رایزنی در خصوص کابینه را به فراکسیون های دیگر نیز توصیه می کند و می گوید «برای افزایش سطح کارایی دولت چنین اقداماتی لازم است». دیدار عارف و روحانی دوباره تکرار شد. آن هم پس از گلایه عارف که دولت حامیانش را فراموش نکند و خط و نشان حسام الدین آشنا در نهی سهم خواهی‎های جناحی. دیداری که جزئیاتش باز هم محرمانه ماند و تنها گفته شد که روحانی امیدوار است همچنان حمایت اصلاح طلبان را با خود داشته باشد. 

پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نهایتا گفت که جمع‌بندی فراکسیون امید درباره کابینه دوازدهم، میثاق فراکسیون امید و مبنای عملکرد آنها در جلسه رای گیری خواهد بود.

ماموریت ۱۵ نفره

هفته پیش سخنگوی فراکسیون ولایی(اصولگرایان) به میان خبرنگاران آمد و لیستی از جیب خود بیرون آورد که نام 15 نفر در آن به چشم می خورد. به گفته او این پانزده نفر از سوی فراکسیون ماموریت دارند تا با حسن روحانی برای کابینه دوازدهم به بحث بنشینند مسئله ای که به نظر می رسد چندان بی ارتباط با فعالیت های فراکسیون رقیب نباشد. چراکه رایزنی‎های دیگران معطوف به نتیجه باشد و سر فراکسیون اصولگرا، بی کلاه بماند. همین دلیل کافی است که این بد گمانی استارت بخورد که نشست و برخاست‎ها برای 18 وزارتخانه نه تنها برای مشخص کردن شاخص ها نیست، بلکه پای سهم خواهی‌ها هم در میان است. این موضوع وقتی پررنگ تر می شود که واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم پیام آور فراکسیون ولایی می شود و در جلسه این فرکسیون می گوید: دولت با همه فراکسیون‌ها تعامل می‌کند و تلاش دارد که همکاری خوبی با مجلس و نمایندگان داشته باشد.

این موضوع وقتی جدی تر می شود که بحث لابی دولت با ولایی‎ها به یک اظهارنظر از سوی وزیر ارتباطات خلاصه نمی شود و حاجی بابایی در این رابطه می گوید: دوستانی که درخواست ما را برای اعلام نظرمان به رئیس‌جمهور درباره کابینه دوازدهم پیگیری می‌کنند، گفتند که آقای روحانی از این درخواست استقبال کرده است.

در کمین وزارت

هر چند صحبتی از جلسات فراکسیون مستقلین و رفت آمدهای آنها برای رایزنی با دولت بر سر کابینه دوازدهم به میان نمی آید یا حداقل بحث داغی از آن سو شنیده نمی شود اما این بدان معنا نیست که حرکتی یا انتظاری هم وجود ندارد.

از صحبت های مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی این فراکسیون چنین برداشت می شود که انتظار فراکسیون مستقلین گامی بیشتر از تعیین شاخص ها و مصادیق است. آنها می خواهند تا افرادی از این فراکسیون در میان کابینه دوازدهم جای بگیرند. در این رابطه لاهوتی می گوید: آقای کاظم جلالی وزن خوبی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم دارند و شنیده‌ام که اسامی آقایان جلالی و نعمتی در لیستی که در دولت در حال تهیه شدن است برای حضور در کابینه وجود دارد. او ادامه می دهد: ما در فراکسیون مستقلین هیچ بحثی در مورد پیشنهاد افراد به دولت نداشته ایم و این نگاه دولت است که از این افراد استفاده کنند و اگر این اتفاق بیفتد ما نیز حمایت می کنیم. 

البته به گفته لاهوتی فراکسیون مستقلین جلساتی هم با معاون اجرایی دولت داشته است و گویا قرار است این جلسات ادامه داشته باشد.

درنهایت این بازار لابی‌ها و قدرت لابی‌گری‌هاست که خود را به نمایش می‌گذارد و نتیجه آن را باید در نیمه مرداد دید.

گزارش از فائزه عباسی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید