موج فرار از ونزوئلا آغاز شد

کدخبر: ۱۷۷۲۱۵
بیش از 500 هزار ونزوئلایی به دلیل نگرانی از برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان در روز یکشنبه و پیامدهای آن، درخواست مجوز عبور از مرز برای رفتن به کلمبیا را کرده ا‌ند.
موج فرار از ونزوئلا آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال پاییس، جامعه ونزوئلا در حالی‌ با انتخابات مجلس مؤسسان پیشنیهادی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور روبرو است که در فضای تنش آلودی غرق شده است.

این وضعیت در اوایل هفته جاری، در رخداد آشکاری که در چندین نقطه از مرز با کلمبیا تکرار شد، منعکس گردیده است. حدود 33 هزار نفر روز دوشنبه، به دلیل سردرگمی و کمبود کالاهای اساسی و مواد غذایی در ونزوئلا، از مرز گذشته و وارد کلمبیا شدند .این افزایش جریان مهاجرت، معمولا در زمانی‌ که بیشترین بحران در ونزوئلا، رخ می‌ دهد.

شلوغ ترین گذرگاه مرزی ونزوئلا، گذرگاه 'کوکوتا' مرکز ایالت 'نورته ده سانتاندر' بود که بیش از 26 هزار تن از آن عبور کردند .

به گفته مقامات کلمبیایی، هزاران تن همان روز پس از خرید مواد غذایی و کالاهای اساسی‌ به ونزوئلا بازگشتند، اما حدود دو هزار ونزوئلایی، سفر خود را به کلمبیا به اکوادور، پرو و شیلی ادامه دادند.

در حال حاضر، شمار ساکنان ونزوئلا که مجوزی با نام 'کارت تردد مرزی' درخواست کرده ا‌ند به تقریبا 560 هزار تن می‌ رسد. این مجوز به تازگی برای نظارت دولت بر مهاجرت ها صادر می‌ شود.

دولت مادورو در اوت 2015 مرز ونزوئلا با کلمبیا را بست و پس از یک سال، دوباره آن را گشود. چندین موج عظیم مردم در سال 2016 به سوی کلمبیا رفتند تا کالاهای مورد نیاز خود را از فروشگاه های این کشور خریداری کنند. به طور مثال حدود 150 هزار تن در دو روز تعطیلی‌ آخر هفته تابستان گذشته که مرز بین دو کشور به طور موقت باز شده بود، از مرز گذر کردند.

اکنون به دلیل شرایط و اوضاع سیاسی، بار دیگر سردرگمی ونزوئلا را فرا گرفته است. اعتصاب عمومی‌ 48 ساعته امروز و فردا پنجشنبه، به درخواست حزب ائتلاف مخالف دولت 'میز وحدت دموکراتیک' علیه روند تشکیل مجلس مؤسسان مادورو، برگزار می‌ شود.

انتظار می‌ رود که این اعتصاب نیز مانند اعتصاب عمومی‌ 24 ساعته هفته گذشته، این کشور را به مدت دو روز تعطیل کند.

مقامات مهاجرتی کلمبیا، دقیقا موج گذر گسترده مردمی از مرز را به این اعتصاب نسبت داده ا‌ند و سعی‌ دارند که از افزایش عبور مردم ونزوئلا از مرز زمینی، جلوگیری کنند.

گذر مرزی ونزوئلایی ها در حالی‌ صورت می‌ گیرد که روابط دو کشور، چندان مطلوب نیست. دولت ونزوئلا، در هفته جاری چندین بار آشکارا، دولت «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهوری کلمبیا را به توطئه برای سرنگونی مادورو با همدستی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و مکزیک متهم کرده است.

اما وزارت امور خارجه کلمبیا، قاطعانه وجود طرح دخالت یا تصمیم به مداخله آتی در ونزوئلا را رد کرده است.

کاراکاس از درخواست های صریح سانتوس برای لغو انتخابات مجلس مؤسسان و هم صدایی آن با مخالفان دولت و جناح های چاویستی منتقد دولت ونزوئلا، آزرده شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید