محسن هاشمی: احمدی‌نژاد سال 84 گفت حاضرم به نفع هاشمی کنار بروم/به رهبری گفتم شما پدر ما باشید، ایشان با شوخی فرمودند اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی دادند

کدخبر: ۱۷۷۳۲۲
محسن هاشمی‌رفسنجانی مهمان برنامه دست‌خط شبکه‌پنجم سیما بود و گفت‌وگوی مفصل و جالبی با مجری این برنامه داشت.
محسن هاشمی: احمدی‌نژاد سال 84 گفت حاضرم به نفع هاشمی کنار بروم/به رهبری گفتم شما پدر ما باشید، ایشان با شوخی فرمودند اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی دادند
به گزارش «انتخاب»، محسن هاشمی‌رفسنجانی در برنامه دست‌خط شبکه پنجم سیما در پاسخ به این پزسش که شما نفر اول انتخابات شورای‌شهر تهران بودید؛ این اعتبار به فعالیت شما در مترو باز می‌گردد یا به اعتبار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: همه اعتبار ما از آیت‌الله هاشمی است.
 
در پیگیری کارها شبیه مادر هستم
 
او در پاسخ به این سوال که آقا محسن شبیه پدر است یا مادر، گفت: در پیگیری کارها شبیه مادر هستم. مادر در کارها بسیار جدی هستند و مجدانه پیگیرند البته خصلت‌های ابوی که صبر جزو شاخصه اصلی آن بود را هم کمی به ارث برده‌ام.
 
کسی تبریک شاخصی به ما نگفت
 
هاشمی با بیان اینکه بعد از پیروزی در انتخابات تبریک شاخصی به ما گفته نشد، گفت: خواهران و برادران همیشه در انتخابات شرکت می‌کردند اما توقع اینجا بود که ما اول بودیم و این رکورد را از دست ندهیم و البته رکورد بدی هم نبود که یک‌میلیون و 756 هزار رای داشتیم.
 
آیتم مناسبی بودم
 
عضو شورای‌شهر تهران در پاسخ به این سوال که این روزها به‌شدت درباره شهرداری زیره ذربین هستید، گفت: درباره موضوع شهرداری انتخاب آن تصمیم با اعضای شورای‌شهر است. پست‌های سطح بالا پست‌هایی نیست که شما برای آن تلاش کنید. این پست‌ها زحمت‌ زیادی می‌طلبد و باید به دلایل انتخاب بررسی شود. دلیل اینکه در 4 سال گذشته من انتخاب شدم و با رای کمی از آقای قالیباف عقب ماندم این بود که مردم ترافیک و آلودگی‌هوا را عمده‌ترین معضل شهر تهران می‌دانند. من آیتم مناسبی بودم. در حال حاضر هم ممکن است اولویت شورای‌شهر به این موضوعات نباشد.
 
هاشمی درباره عملکرد قالیباف در طول مدیریت‌شان در شهرداری تهران گفت: نکته مثبت قالیباف در عملگرایی است. او مدیری نیست که خود را در اتاق حبس کند و پای کار نیاید و این از حسن‌های قالیباف است که مدیر عمل‌گرایی بودند و البته در بعضی موارد واقع‌گرا بودند. در موضوع مترو برنامه محور بودند اما احمدی نژاد سعی داشت وضعیت مترو را بهم بریزد که شورای‌شهر به ما رای داد
 

اختلاف‌نظر بین شورای‌شهر و شورای اصلاح‌طلبان زیاد نیست

هاشمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اختلاف‌نظرها در شورای‌شهر تهران زیاد است، گفت: معمولا در مسائل سیاسی این‌گونه است، کسانی که جبهه‌ای تصمیم می‌گیرند در عمل هماهنگی‌های مناسبی نداشته باشند. طبیعی است نظرات متعددی وجود دارد. شورای اصلاحات سعی‌اش بر این است که تصمیم‌گیری را جبهه‌ای ادامه دهد. البته کار سختی است چراکه تصمیم با شورای‌شهر است و این رای‌ها رای مخفی است. البته معتقدم اختلاف‌نظر بین شورای‌شهر و شورای اصلاح‌طلبان زیاد نباشد.
 
شورای‌شهر و دولت از اختلافات ضرر می‌بیند
 
او ادامه داد: این هنر سیاسی افراد است که بتوانند جبهه‌ای عمل کنند. این موضوع می‌تواند منجر به تصمیم خارج از جبهه اصلاحات نشود و اگر این‌گونه نشود قطعا می‌‌تواند تبعات اختلافی از همین الان ایجاد شود. بالاخره تهران مرکز ایران است و اگر این اختلافات شکل بگیرد شورای‌شهر و حتی دولت ضرر می‌بیند و امیدوارم بتواینم تصمیمات با اتحاد بگیریم و مشکلات مردم را حل کنیم.
 
خانوادگی معتدل سیاسی هستیم
 
عضو پنجمین شورای‌شهر تهران در پاسخ به این سوال که شما به جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب گرایش دارید، گفت: ما خانوادگی معتدل سیاسی هستیم و سعی داریم براساس اعتبار پدر همیشه فراجناحی عمل کنیم اما از نظر جایگاهی الان به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی فعال هستم ما در این حزب سیاست اعتدالی داریم. کارگزاران در حال حاضر از جبهه اصلاحات است اما این عملکرد اصولگرایان است که آنها را به آن سمت فشار می‌دهد.
 
نفر اول انتخابات شورای شهر و روستا درباره انتخاب شهردار تهران گفت: انتخاب شهردار، بسته به نظر اعضای شورای شهر دارد و من به تنهایی در این مورد تصمیم گیرنده نیستم. اختلافاتی در شورای اصلاحات برای انتخاب شهردار وجود دارد، هرچند اختلافات طبیعی است و آن قدر زیاد نیست که بخواهیم به آن بپردازیم.
 
او درباره عملکرد شهرداری گفت: نقطه ضعف قالیباف، اولویت بندی او روی ساخت بزرگراه ها است در حالی که رفع آلودگی هوای تهران نیازمند توجه حداکثری بر حمل و نقل عمومی است. بدهی شهرداری تهران حدودا 20هزار میلیارد تومان است. فساد گسترده ای در شهرداری وجود دارد، همچون کارچاق کنی و گرفتن زیرمیزی ها که با شفا شدن امور و مکانیزه شدن فرآیندها این مشکل برطرف می شود.
 
محسن هاشمی اضافه کرد: بهترین دوره شهردای تهران از لحاظ عمل گرایی مربوط به دوران آقای کرباسچی و قالیباف بوده است.
 
محسن هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که برخی شما را محافظه کار می دانند، گفت: چون من با عقلانیت صحبت می کنم عده ای فکر می کنند، محافظه کارانه رفتار می کنم.
 
نفر اول انتخابات شورای شهر و روستا درباره فعالیتش در حوزه موشکی اظهار کرد: به خاطر تخصصی که داشتم، وارد گروه تحقیقاتی موشک ها شدم و تا سال 76 ارتباطم با صنایع موشکی قطع نشد. حاج آقا دل رحم بودند و در آن زمان که جمله ای به اشتباه در سایت منتشر شد، بسیار به ضرر ما تمام شد.
 
او با اشاره به حمله موشکی سپاه گفت: من فکر می کنم، نتایج فعالیت های خود را گرفتیم و این اولین حرکت ما بود. باید تاکید کنم، نقطه زنی با موشک بسیار سخت است. این اقدام نشان داد که ایران می تواند به راحتی به دشمن حمله کند و فقط نباید به نابودی داعش توجه کرد بلکه پیام این اقدام سپاه مهم است.
 
او درباره وضعیت فرزندان خود گفت: عماد متولد 63 و در حال خواندن دکترا است. با بچه های بحث سیاسی می کنم و تفکرات فرزندانم به ابوی نزدیک تر است. یک نوه دارم اسمش «یاسمین» است. در حد پختن املت در خانه کار می کنم اما بیشتر کاری نمی توانم انجام دهم.
 
محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری گفت:  به آقا گفتم شما پدر ما باشید ایشان با شوخی فرمودند اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی دادند. من گفتم با آنها صحبت می کنم تا حرف گوش کن شوند.
 
او درباره اختلافات سیاسی در سال 88 اضافه کرد: اختلاف جدی میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و سران نظام وجود نداشت. در سال 88 به نحوه مدیریت ایراداتی بود ولی هیچ گاه دلخوری عمیقی در میان سران مطرح نبود.
 
محسن هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که آیا موافق حضور ایشان در انتخابات بودید، گفت: من در سال 92 و هم در سال 84 با نامزدی آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری مخالف بودم.
 
او درباره دیدارش با محمود احمدی نژاد گفت: سال 84 آقای احمدی نژاد من را دعوت کردند و خواستند تا نامه ای را به ایشان برسانم. احمدی نژاد در این جلسه از علاقه خود نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی صحبت کرد و پیشنهاداتی را نیز مطرح کرد. من وقتی علاقه زیاد ایشان به آیت الله هاشمی را دیدم به شوخی گفتم، حالا که این قدر به پدرم علاقه دارید چرا به نفع ایشان انصراف نمی‌دهید؟ 
 
او در پایان اظهار کرد: وزارت علوم همیشه با دانشگاه آزاد درگیر بود حتی در زمان ریاست جمهوری پدرم و این مشکل تنها باید با درایت حل شود. هرچند من طرف دانشگاه آزاد هستم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید