همه چیز درباره سرطان کبد

کدخبر: ۱۷۷۴۱۳
یک متخصص خون و آنکولوژی درباره سرطان کبد توضیحاتی را ارایه داد.

دکتر مهیار منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرطان کبد به رشد سرطانی سلول‌های کبد اطلاق می‌شود که به صورت یک توده در قسمت فوقانی راست شکم و با علائم عمومی مانند زردی و ضعف خود را نشان می‌دهد، افزود: این سرطان در مردان شایع‌تر بوده و البته بسیاری از اوقات سرطان سایر نقاط بدن نیز به کبد متاستاز می‌دهند.

وی تصریح کرد: سرطان اولیه کبد، در سلول‌های کبد آغاز و به انواع مختلف و بر اساس نوع سلول سرطانی، تقسیم می‌شوند که منشاء این نوع سرطان می‌تواند سلول‌های مختلفی از بافت این عضو مهم بدن باشد.

این متخصص خون و آنکولوژی اضافه کرد: کارسینوم هپاتوسلولار رایج‌ترین شکل سرطان کبد اولیه است که در سلول‌های کبدی آغاز می‌شود.

وی یادآورشد: علل مختلفی مانند هپاتیت C، هپاتیت مزمن، سیروز، سم قارچی آفلاتوکسین، چاقی، بیماری ذخیره‌ای آهن، مصرف بیش از حد الکل و تریزومی ۱۸ می‌توانند زمینه بروز  سرطان کبد را فراهم سازند.

وی با بیان اینکه  علائم کارسینوم هپاتوسلولار توده شکمی، درد شکم و پشت، تهوع، کم خونی، زردی، خارش، کاهش وزن و تب است و علائم کلانژیوکارسینومای مجاری صفراوی، تعریق، زردی، درد شکمی، کاهش وزن و بزرگی کبد است، گفت: درمان این دو بستگی به نوع، مرحله و درجه بدخیمی دارد ولی ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

منصوری با تاکید براینکه جراحی گزینه درمانی افرادی است که سرطان کبدشان در مرحله اولیه است، عنوان کرد: معمولا جراح، کل کبد یا بخشی از آن را که به سرطان مبتلا شده است خارج می‌کند. چنانچه این عضو خارج شود در این‌صورت کبد بیمار با بافت سالم یک اهداکننده جایگزین می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید