گسل‌ لرزانی که استقلال روی آن بنا شد

کدخبر: ۱۷۷۴۷۷
در حالی که با توجه به خرید های فراوان و گران قیمتی که استقلال امسال انجام داد و همه انتظار ارائه یک فوتبال برتر و مقتدر را از این تیم داشتند این تیم در کمال ناباوری در هفته اول لیگ مقابل نفت آبادان تن به شکست داد تا حواشی کنار این تیم جان بگیرد
گسل‌ لرزانی که استقلال روی آن بنا شد

افسون حضرتی- قضاوت درباره کیفیت بازی استقلال آن هم هفته اول لیگ برتر هم غیرحرفه ای است و هم سخت. اما آنچه که در شالوده تیمی استقلال مشخص است، لختی و نازیبایی بازی این تیم  است. استقلال زمانی به این سمت کشیده شد که بازی مقابل پرسپولیس را فصل قبل برد. آن هم دقیقا زمانی که یک بر صفر عقب بود و حتی خوش بین‌ترین و خوش‌فکرترین هوادار فوتبالی نیز فکر نمی کرد که استقلال می تواند به خوبی حریف دیرینه را از پیش رو بردارد.

این اتفاق را دو فصل قبل پرسپولیس هم که نایب قهرمان شد تجربه کرد. روزی که قرمزها در یک بازی رویارویی توانستند آبی ها را با چهار گل شکست دهند، همان روز قهرمانی فصل را از دست دادند. نگاهی به بازیهای هر دو تیم پس از دربی نشان می دهد که آنقدر سرمست از پیروزی مقابل حریفشان شدند که همه چیز را پایان یافته دیدند. پرسپولیس با تفاضل گل کمتر نایب قهرمان شد، اما بعد از بازی با استقلال دیگر نتوانست به خوبی مقابل حریفانش نتیجه بگیرد. مقابل نفت بازی را واگذار کرد و در باد یک قهرمانی که وزش آن را دیگر تیم ها تعیین می کردند خوابید. استقلال نیز در همین مسیر گام گذاشت. تیمی که نتایج آن برای هوادارانش دردآور بود، رقیب سنتی را شکست داد، چندین برد متوالی کسب کرد و در نهایت توانست نایب قهرمان شود. در حالی که هوادارانش در انتظار یک فاجعه برای این باشگاه بودند. اما فاجعه که مثل زلزله استقلال را لرزاند اتفاق افتاد. 6گلی که استقلال از العین خورد نشان داد که خانه آبی ها تا حدی روی گسل های از «پای بست» ویران شکل گرفته.

بازی شب گذشته استقلال مقابل نفت هم بار دیگر همان بازی با العین را یادآوری کرد. اما نفت العین نبود که با استفاده از مهره های برزیلی و خوش تکنیکش از چپ و راست دروازه آبی ها را باز کند. استقلال فصل گذشته به ندرت زیبا بازی کرد، اما حتی زورش به رقبای آسیایی نیز چربید ولی سربزنگاه دست استقلال رو شد. شکست سنگین استقلال برابر العین بخشی از جریان فوتبال است. بزرگترین باشگاه های دنیا چنین روزهای تاریکی را تجربه کرده اند، اما آبی های پایتخت راه خروج از این بن بست را به خوبی نمی‌دانند. بارها به رفت و آمدهای منصوریان کنار زمین هنگام بازی تیمش توجه کرده ام. نگرانی چهره‌اش به راحتی قابل انتقال به بازیکنان است. منصوریان در مقطعی کنار کیروش کار کرده و نیمه نگاهی روی دست او داشته.

کی‌روش جزء مربیانی است که به خوبی نمی‌تواند هیجان خود را کنترل کند، ولی استیصالی که در خطوط چهره منصوریان در هنگام بازی جا خوش می‌کنند، در چهره سرمربی تیم ملی دیده نمی شود. البته که قیاس منصوریان با کی‌روش قیاس مع الفارق است. استقلال لیگ را با باخت شروع کرد. بدون شک این نتیجه نمی تواند تاثیری در روال کاری این تیم در پروسه لیگ امسال داشته باشد. همانطور که با یک گل بهار نمی شود، با یک شکست هم هیچ تیمی قهرمانی را از دست نمی‌دهد. ولی نگرانی آنجاست که آبی ها نمی دانند یا نمی توانند یا بضاعت لازم برای برون رفت از این تونل پر پیچ و خم را ندارند. با این حال در فوتبال مدرن امروز هیچ تیمی در سایه امنیت 90 دقیقه را پشت سر نمی‌گذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید