تحلیلگر برجسته عرب: حمله نظامی به قطر نزدیک است

کدخبر: ۱۷۷۵۰۳
در حالی که چند ساعت پیش عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم از نزدیک بودن حمله نظامی به قطر خبر داد ، به تازگی اعلام شد که قطر به صورت مشروط برای مذاکره با کشورهای تحریم کننده به سرکردگی عربستان اعلام آمادگی کرده است.
تحلیلگر برجسته عرب: حمله نظامی به قطر نزدیک است

کانال رسمی ایرنا دقایقی پیش از پذیرش مذاکره از سوی قطر با دو پیش شرط خبر داد. حفظ حاکمیت ارضی قطر و لغو تحریم ها پیش شرط دوحه برای مذاکره اعلام شده است.

در همین حالواحد مرکزی خبر نوشت: سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به مهم بودن نشست امروز و فردا در منامه از قریب الوقوع بودن مداخله نظامی علیه قطر خبر داد.

این روزنامه نگار مسلط به مسایل جهان عرب گفت: یکی از علل برکناری محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان از سمتش آن بود که وی به امیر سابق و کنونی قطر بسیار نزدیک بود و موافق حمله به یمن نیز نبود. عبد الباری عطوان در بخش تصویری روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از لندن به روز می شود گفت: در این بحث در وهله اول به بحران خلیج فارس متمرکز خواهم شد. چرا به این بحران متمرکز خواهم شد؟ چون شخصاً معتقدم این بحران در هفته های آینده بحرانی تر خواهد شد که چند علت دارد .

نخست آنکه همه میانجیگری ها و شش میانجگیری انجام گرفته از جمله میانجیگری شیح صباح الاحمد امیر کویت شکست خورده است و هیچ کدام از این میانجیگری ها به راهکاری برای حل این بحران منجر نشده است . عطوان افزود : قطر در مواضع خود سرسختانه ایستاده و بندهای سیزده گانه ( شرایط سیزده گانه کشورهای عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ) را رد کرده و معتقد است این شرایط سیزده گانه باعث نقض حاکمیت قطر است و این کشور را تحت قیمومیت قرار می دهد. کشورهای دیگری اصرار دارند که قطر بیشتر این خواسته ها را حتی پس از آنکه به شش خواسته محدود شده است اجرا کنند. این بندها به هیچ وجه مورد قبول قطر نیست و قطری ها می گویند خواهان قیمومیت و مداخله خارجی نیستیم ما کشور دارای حاکمیت هستیم.

با توجه به اینکه دیگر میانجیگری وجود ندارد و میانجیگری های سابق نیز شکست خورده است تنها یک رویکرد وجود دارد و آن شدت یافتن این بحران است. جنگ تبلیغاتی و رسانه ای ادامه دارد. چیزی که آدمی را شوکه می کند آن است که آنان به یکدیگر فحشهای ناموسی می دهند.فکر می کردیم یک حد و مرزی وجود دارد. وی افزود وزیران خارجه این چهار کشور در منامه پایتخت بحرین امروز و فردا یکشنبه تشکیل جلسه می دهند و هدفشان اتخاذ مواضع جسورانه و قوی و بسیار قاطعانه علیه کشور قطر است .

نشست اول در قاهره در ابتدای این ماه چند ساعت بیشتر طول نکشید اما این نشست دو روز طول می کشد که به معنای آن است اقدامات بسیار خطرناکی در نظر گرفته خواهد شد و شاید هم تصمیم به اقدام نظامی گرفته شود و این تصمیمی است که گرفته خواهد شد. صحبت از تشدید اقدامات اقتصادی و خارج کردن 20 میلیارد دلار از بانکهای قطر است که سپرده های عربستان و امارات است همچنین صحبت از این است که اسنادی عرضه شود که قطر را در رابطه با تروریسم متهم کند اما از نظر من شاید در این نشست درباره مداخله نظامی صحبت شود.

دو تحول اساسی پیش از این نشست صورت گرفت که تأیید می کند برنامه هایی وجود دارد. از نظر من مهم ترین و برجسته ترین تحول ، موفقیت این چهار کشور در گرفتن برگ برنده فلسطین و مشخصاً برگ برنده جنبش حماس از دست قطر است . 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید