هدف آمریکا از اعمال تحریم علیه چین چیست؟

کدخبر: ۱۷۷۹۶۹
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مطلبی به بررسی احتمال وضع تحریم‌های اقتصادی از جانب آمریکا علیه چین پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسانه‌های آمریکا به تازگی گزارش دادند واشنگتن در حال «آماده‌سازی طرحی اقتصادی برای مجازات چین» به دلیل عدم تلاش این کشور در جهت جلوگیری از دستیابی کره شمالی به تسلیحات هسته‌ای است. با این‌حال، تحلیلگران سیاسی روسی در گفتگو با اسپوتنیک، هدف اصلی آمریکا درباره این مسئله و چگونگی پاسخگویی چین به این اقدامات را توضیح دادند.

روز دوشنبه، مجله آمریکایی پولیتیکو گزارش داد مشاوران ارشد دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در حال تلاش برای آماده‌سازی چند طرح اقتصادی برای مجازات پکن است. این مجازات به بهانه عدم فعالیت کافی چین به منظور بازداشتن کره شمالی از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای اعمال می‌شود.

این مجله به نقل از چند منبع در دولت آمریکا، اشاره کرد تصمیم نهایی درباره اقدامات احتمالی آمریکا علیه چین، که شامل اعمال محدودیت در بخش تجارت می‌شود، در روزهای آتی اتخاذ خواهد شد.

دونالد ترامپ پیشتر در صفحه کاربری توییتر خود نوشته بود از چین به شدت ناامید شده است.

وی در این پیام نوشت: «از چین به شدت ناامید شده ام. سران احمق سابق ما به آن‌ها اجازه داده اند سالانه صدها میلیارد دلار از بخش تجارت کسب درآمد کنند. با این‌حال، آن‌ها (چینی‌ها) هیچ اقدامی برای (کمک به) ما در مسئله کره شمالی انجام نمی‌دهند و تنها حرف می‌زنند. ما دیگر اجازه ادامه این روند را نخواهیم داد. چین می‌تواند به راحتی این مشکل را حل کند!»

همچنین، روز دوشنبه، چین از آمریکا درخواست کرد از مرتبط کردن مسئله حل و فصل مسئله کره شمالی به تجارت دوجانبه میان واشنگتن و پکن بپرهیزد.

روابط تجاری چین و آمریکا

معاون وزیر بازرگانی چین در یک نشست خبری گفت: «ما معتقدیم فعالیت‌ای هسته‌ای در شبه جزیره کره و روابط اقتصادی چین و آمریکا دو مقوله متفاوت هستند و درست نیست هر دو آن‌ها با یکدیگر مورد بحث قرار گیرند.»

وی همچنین منافع عظیم چین و آمریکا از تجارت دوجانبه را یادآور شد.

وی خاطر نشان کرد: «چین آماده است تا برای افزایش روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با آمریکا همکاری کند.»

در این میان، تحلیلگران سیاسی روسی هدف اصلی آمریکا در آسیا را بررسی کردند و چگونگی پاسخگویی احتمالی چین به این اقدامات را شرح دادند.

الکسی مازلوف – رئیس دانشکده مطالعات شرقی در دانشگاه ملی اقتصاد روسیه – در گفتگو با اسپوتنیک اظهار داشت: «اطمینان دارم آمریکا از مدت‌ها پیش طرح مجازات اقتصادی علیه چین را بررسی کرده است. با این‌حال، همچنان مشخص نیست که آیا آمریکا قصد دارد این طرح را عملی کند یا خیر.»

وی افزود حال که دونالد ترامپ قدرت را در آمریکا به دست گرفته است، آمریکا هیچ راهبرد ثابت و حساب‌شده‌ای در برابر چین ندارد؛ زیرا این استراتژی‌ها همواره در حال تغییر بوده اند. به عنوان مثال، نخست ترامپ از چین به شدت انتقاد می‌کرد و این کشور را مسئول تمام مشکلات آمریکا می‌دانست؛ اما پس از آن، شاهد ملاقات دوستانه دونالد ترامپ با همتای چینی خود، شی جین پینگ، بودیم.

اتهامات ترامپ به چین

مازلوف گفت: «اتهامات ترامپ نسبت به چین مبنی بر اینکه این کشور برای جلوگیری از دستیابی پیونگ یانگ به سلاح اتمی به اندازه کافی فعالیت نمی‌کند، به لجاجت‌های کودکانه شبیه است.»

این تحلیلگر سیاسی در ادامه به اقداماتی که آمریکا می‌تواند برای مجازات چین انجام دهد اشاره کرد.

وی گفت: «نخست، آمریکا می‌تواند تجارت کالاهای خاصی را تحریم کند. پیش‌بینی درباره کالاهایی که احتمالا تجارت آن‌ها میان دو کشور تحریم خواهد شد، دشوار است؛ با این‌حال ممکن است 7 یا 8 کالای مختلف شامل این تحریم‌ها شوند.»

وی تصریح کرد تحریم و یا وضع تعرفه گمرکی می‌تواند برای هر کالای وارداتی از چین -- از منسوجات گرفته تا هر کالای دیگری -- وضع شود. وی همچنین اشاره کرد ممکن است آمریکا تراکنش‌های بانکی چین در خاک آمریکا را متوقف کرده و تامین مالی برای برنامه‌های اقتصادی مشترک را قطع کند.

با این‌حال، این تحلیلگر سیاسی معتقد است چین نیز می‌تواند به این اقدامات آمریکا پاسخ مناسبی دهد.

وی گفت: «ما باید توجه داشته باشیم که ساختار اقتصادی چین و آمریکا در هم پیچیده است و دست چین برای نشان دادن واکنش به آمریکا باز است. چین می‌تواند تامین کالاهای اساسی به آمریکا را قطع و یا سرمایه‌های آمریکا را از بازارهای آسیایی خارج کند.»

وی خاطر نشان کرد چین به تدریج در حال انجام تبلیغات منفی علیه آمریکا است و مشتاق است آمریکا را در برابر شرکای خود در طرح «یک کمربند و یک جاده» -- طرح موسوم به راه ابریشم جدید – شریکی غیر قابل اعتماد معرفی کند که از در مذاکره وارد نمی‌شود و تنها با تهدید راه خود را پیش می‌برد.

فئودور لوکیانوف – عضو هیات رئیسه شورای سیاست دفاعی و خارجی – اظهارات مازلوف را تایید کرد و گفت کسب‌وکارهای آمریکایی منافع بسیاری در چین دارند. این در حالی است که چین در بازار اوراق بهادار آمریکا، سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است.

وی گفت: «چین می‌تواند بخشی از این اوراق بهادار را واگذار کند تا به این ترتیب، پیامی مبنی بر این به آمریکا برساند که می‌تواند به سادگی نظام اقتصادی این کشور را مختل کند.»

با این‌حال، مازلوف در مصاحبه با اسپوتنیک توضیح داد هدف اصلی آمریکا از این مسئله چه می‌تواند باشد.

وی گفت: «من تصور می‌کنم سیاست‌مداران در واشنگتن که از رابطه میان چین و کره شمالی مطلع هستند، درک می‌کنند که انجام درخواست آن‌ها از جانب چین غیرممکن است. با این‌حال، آن‌ها از این مسئله برای اعمال فشار بر چین استفاده می‌کنند تا به این صورت نشان دهند این کشور در حل بحران‌ها موثر عمل نمی‌کند. به عبارت دیگر، آن‌ها می‌کوشند نقش چین در منطقه را کمرنگ کنند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید