برخورد دیپلماتیک از نوع «ظریف»

کدخبر: ۱۷۸۰۲۲
نخستین تماس دیپلماتیک وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی پس از حدود 20 ماه برقرار شد و دو طرف در حاشیه نشست وزرای سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر استانبول ترکیه با یکدیگر دیدار کردند.
برخورد دیپلماتیک از نوع «ظریف»

خبرگزاری‌های ایرنا و فارس، دیروز تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد ظریف و الجبیر با یکدیگر در حال دست دادن هستند. ظریف این اقدام همتای سعودی را اقدامی عادی و حرکتی در عرف دیپلماتیک دانست و به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «دلیل این کار هم احترام متقابل و هم دوستی دیرینه‌ای بود که با جبیر داشتم.»

با این همه برخی کارشناسان بر این باورند که این دیدار می‌تواند سر‌آغاز یک فصل جدید و گشایش در روابط دو طرف باشد؛ زیرا در گذشته طرف عربستان از هرگونه دیدار و تماس دیپلماتیک با مقامات تهران می‌گریخت.این اولین دیدار میان دو طرف بعد از قطع کامل روابط دیپلماتیک است. آخرین دیدار دو طرف به پاییز سال 94 در شهر وین اتریش باز می‌گردد. روابط ایران و عربستان سال‌هاست که به‌دلیل اختلاف‌نظر در بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و یمن و به ویژه حادثه شهادت شمار زیادی از حجاج ایرانی در منا به شدت تیره و تار شد. چندماه پس از این حادثه و به‌دنبال تعرض عده‌ای به سفارت عربستان در تهران که به‌دلیل اعدام شیخ نمر اتفاق افتاد، ریاض به‌طور یکجانبه روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید