ارزیابی واشنگتن پست از اختلافها دردولت آمریکا

کدخبر: ۱۷۸۳۷۰
روزنامه «واشنگتن پست» در تازه ترین تحلیل خود از اختلاف مواضع در کاخ سفید می نویسد: به نظر می رسد که کاخ سفید ترامپ از درون در حال فروپاشی است، اختلاف بر روی اختلاف انباشته شده و دولت ترامپ را به یکی از پرچالش ترین دولت ها تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از واشنگتن پست کاخ سفید ترامپ از درون در حال فروپاشی است. همان طور که حوادث چند روز اخیر نشان داده است، در سیاست، رخدادی لحظه ای نیست بلکه یک فرایند است. ویرانی ادامه می یابد. خرابی روی خرابی شکل می گیرد.

«روث مارکوس» می نویسد: البته آغاز این انفجار با اتهام های «آنتونی اسکاراماچی» مدیر دفتر ارتباطات کاخ سفید، علیه «رینس پاریباس» رئیس دفتر ترامپ و «استفان کی. بانون» استراتژیست ارشد، شکل گرفت. اما قوی ترین و شوم ترین نشانه این انفجار و پیامدهای آن را می توان در نابودی تلاش های کنگره طی هفت ماه گذشته برای لغو، جایگزینی یا انجام هر گونه اقدام علیه بزرگترین دشمن حزب جمهوری‌خواه مشاهده کرد: قانون بهداشت و درمان اوباما.

گزارش در این زمینه تاکید می کند: شاید بپرسید که چرا شکست سنا برای لغو این لایحه نشانگر ضعف ریاست جمهوری است. در حقیقت در روزهایی که انتخاب «دونالد ترامپ» حتی هنگامی که حزب جمهوری خواه آماده می شد تا او را به عنوان نامزد خود معرفی کند، خیالی بیش به نظر نمی رسید، نمایندگان حزب، تصویر مثبتی از ریاست جمهوری ترامپ ارایه می کردند: آنها از اختلافاتی که در سیاست ها وجود داشت، عبور کرده و شکاف های سیاسی را پر کردند تا ترامپ بعنوان رئیس جمهوری بی تجربه و فرمانبردار، قوانین آنها را امضا کند.

تصور جمهوریخواهان کنگره این بود که لایحه مراقبت های بهداشت درمان لغو خواهد شد؛ اصلاحات قانون مالیات لغو خواهد شد و همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

نویسنده معتقد است: اکنون روشن شده که کارها به این منوال پیش نرفته است؛ چراکه تا حدی به دلیل پیچیدگی های ناگزیر در اصلاحات قانون مراقبت های پزشکی و اختلاف های ایدئولوژیکی موجود در حزب جمهوری خواه وجود دارد اما همچنین نشانگر حضور نوعی ابتذال در سپهر سیاست مدرن آمریکا نیز است: پیشروی با یک خط مشی قانون‌گذاری پیچیده و جاه طلبانه مستلزم برخورداری از نیروی پیشران رهبری توسط رییس جمهوری است. سربازان بدون حضور یک ژنرال، فرماندهی که هم به او احترام بگذارند و هم از وی بترسند، عملکرد کارآمدی ندارند.

گزارش می افزاید: با شکست اصلاح قانون مراقبت های پزشکی، ترامپ به مرز انفجار رسید. وی خشم خود را بر سر دادستان کلِ 'ضعیف' و 'تحت فشار و محاصره' خود خالی کرد. آیا جان اف کلی، گزینه جدید رئیس جمهور برای ریاست ستاد کاخ سفید، عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت؟

این طور به نظر نمی رسد.

به نظر می رسد که خشم نامحدود رئیس جمهوری هر روز هدف تازه ای را می یابد؛ همواره کسی وجود دارد که ترامپ او را سرزنش کند اما هرگز خود را مورد ملامت قرار نمی دهد.

هر دولت تازه ای که وارد کاخ سفید می شود، لحظات دشوار مخصوص به خود در جابجایی افراد را دارد. هر دولتی تا حدی از نفاق و اختلاف های داخلی رنج می برد. اما واشنگتن و آمریکا تاکنون چیزی شبیه وضعیت کنونی را تجربه نکرده اند. درست ترین مطلبی که اسکاراموجی در افشاگری های خود علیه دولت ترامپ به شبکه «سی.ان.ان» گفت این جمله بود:'در داخل دولت افرادی وجو دارند که فکر می کنند نجات آمریکا از این رئیس جمهور وظیفه آنهاست.'

در پایان، گزارش تاکید می کند: به نظر می رسد که ترامپ قادر نیست ریاست جمهوری خود را نجات بدهد و دلیل این مساله، عدم توانایی و اراده وی برای تغییر است. وی نمی تواند خود را کنترل کند. احتمال حل و فصل مسائل غیرممکن نیست اما تصور آن دشوار است. این شش ماهی که گذشت، پیش درآمدی است برای مشکلات و آشفتگی های بیشتر.

در این لحظه، معما، تنها این است که مصیبت ریاست جمهوری گنونی چگونه، چه زمانی و چقدر بد به پایان خواهد رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید