حاشیه‌نگاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری / از غیبت چهره‌ها تا سلفی جنجالی

کدخبر: ۱۷۸۴۹۲
مراسم تحلیف حسن روحانی دیروز راس ساعت 17 مطابق با اعلام قبلی با حضور بسیاری از میهمانان خارجی و داخلی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد؛ مراسمی که در آن به دلیل کثرت میهمانان، تعداد زیادی صندلی به صندلی‌های صحن پارلمان افزوده شد تا سران کشورها، روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای مجلس، وزیران امور خارجه، فرستادگان ویژه و سفیرانی که از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت شده بودند، در جایگاه‌های مشخص خود بنشینند.
حاشیه‌نگاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری / از غیبت چهره‌ها تا سلفی جنجالی

به گزارش اقتصادنیوز، آنچه بیش از همه در این مراسم مورد توجه قرار گرفت، حضور به موقع میهمانان و آغاز به موقع مراسم بود. درهای پارلمان از ساعت 16 به روی میهمانان گشوده شد و حسن روحانی به‌عنوان اصلی‌ترین میهمان دیروز مجلسی‌ها، 3 دقیقه پیش از آغاز مراسم با همراهی علی لاریجانی رئیس مجلس و محمد نهاوندیان به جمع حاضران صحن پارلمان پیوست.

میهمانان در بدو ورود از سوی علی لاریجانی رئیس‌مجلس، اعضای هیات رئیسه مجلس و مسوولان وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفتند. در مراسم تحلیف علاوه بر وزرا، معاونان، مشاوران و استانداران دولت یازدهم و مقامات و سران کشورهای خارجی، برخی هنرمندان، و برخی از چهره‌های سیاسی همچون محمد محمدی گلپایگانی مسوول دفتر رهبری، مصطفی میرسلیم، علی اکبرناطق نوری، محسن هاشمی با همراهی مادرش عفت مرعشی همسر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه از جمله سردار عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و سردار اشتری فرمانده ناجا، سرلشکر رحیم صفوی، سردار وحید و... حضور داشتند.

اتفاق بی سابقه

مراسم تحلیف دیروز حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در حالی برگزار شد که هیچ یک از روسای جمهور سابق در این مراسم حضور نداشتند.

غیبت فرمانده سپاه

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه که به‌منظور شرکت در همایش فرماندهان بسیج استان‌ها در مشهد حضور داشت به دلیل تاخیر هواپیما به مراسم تحلیف نرسید. از دیگر غایبان دیروز محمد قالیباف شهردار تهران، مصطفی هاشمی‌طبا و ابراهیم رئیسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 بودند. همچنین حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور از جمله میهمانانی بود که در ردیف انتهایی مجلس حضور داشت. همسر حسن روحانی و 2 دخترش به‌همراه مادر سیدحسن‌خمینی از جمله میهمانان ویژه دیروز بودند. حدود ساعت 4 و 49 دقیقه حسن‌روحانی رئیس‌جمهوری وارد مجلس شد و مورد استقبال علی لاریجانی رئیس مجلس قرار گرفت.

پس از آن در ردیف جلو درکنار آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و سید حسن خمینی قرار گرفت. مراسم با سرود ملی ایران آغاز شد و پس از آن با صدای زنگ مجلس مراسم تحلیف شکل رسمی گرفت.سپس دستور جلسه روز گذشته مراسم تحلیف از سوی امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رئیسه مجلس قرائت شد.جلسه علنی دیروز مجلس، با حضور ۲۵۴ نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد.

در ادامه پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی کریم منصوری از قاریان بین‌المللی قرآن و ترجمه آیات، علی لاریجانی رئیس مجلس با نام بردن از اسامی هیات‌های شرکت‌کننده در مراسم تحلیف از حضور آنها در این مراسم قدردانی کرد. پس از سخنرانی رئیس مجلس، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی سخنرانی کرد. پس از پایان سخنرانی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس از حسن روحانی رئیس‌جمهوری خواست تا برای ادای سوگند در جایگاه قرار گیرد. رئیس جمهوری نیز طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد. در ادامه رئیس‌جمهوری به سخنرانی پرداخت.

تشویق حضار

در میانه سخنان حسن روحانی، آنجا که او درباره بدعهدی برخی کشورها درباره برجام هشدار داد که با بدعهدی ها، طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد، مورد تشویق ویژه حضار قرار گرفت.

درخواست لاریجانی از روحانی برای معرفی کابینه

پس از پایان سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس یک بار دیگر از حضور هیات‌های شرکت‌کننده در مراسم تحلیف قدردانی کرد و از رئیس‌جمهوری خواست تا در اسرع‌وقت کابینه جدید را معرفی کند تا کابینه جدید با نفس جدید کار را آغاز کند. روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش در روز مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده بود. هشت رئیس‌جمهوری، 19 رئیس مجلس، 9 معاون رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، 11 وزیر امور خارجه و 35 فرستاده ویژه کشورها، 12 معاون وزیر خارجه، 6 رئیس گروه دوستی - پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری روحانی حضور داشتند. در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، از تمبر یادبود این مراسم رونمایی شد.

سلفی مقامات خارجی با ظریف

در کنار این حواشی به گزارش «ایسنا» آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد تمایل اکثر میهمانان خارجی برای گرفتن عکس یادگاری با ظریف وزیر امورخارجه بود به‌طوری که حتی رئیس مجلس کره جنوبی با ظریف سلفی گرفت.

عراقچی در میان هنرمندان

در این مراسم همچنین چهره‌های ورزشی و هنری نیز حضور داشتند. چهره‌های آشنایی چون علی پروین، علی دایی، کریم باقری، داریوش ارجمند، حسام الدین سراج و علیرضا افتخاری. نکته جالب آنکه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه، جایگاه هنرمندان را برای نشستن در این مراسم برگزید و در کنار داریوش ارجمند نشست.

عکس یادگاری جنجالی با موگرینی

پس از پایان مراسم که با نواخته شدن زنگ پارلمان از سوی علی لاریجانی در ساعت 18:05 دقیقه اعلام شد، حسین امیرعبداللهیان مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس نخستین فردی بود که به دیدار فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رفت و با او گفت‌وگو کرد. پس از امیرعبداللهیان، به ترتیب الهام امین‌زاده، علی‌اکبر صالحی و معصومه ابتکار، به گفت‌وگو با موگرینی پرداختند. همچنین بسیاری از نمایندگان در پایان مراسم با مکرینی عکس یادگاری گرفتند علی اکبر ناطق نوری نیز در پایان مراسم در حالی که صحن مجلس را ترک می‌کرد به سمت جایگاه همسر و دختران رئیس‌جمهور رفت و با آنان به گفت‌وگوی کوتاهی پرداخت. در پایان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، میهمانان خارجی حاضر در مراسم با حسن روحانی و روسای قوا عکس یادگاری گرفتند. پس از پایان مراسم تحلیف سران سه قوه در یک نشست خبری شرکت کردند. در این نشست حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه به بیان نظراتی پرداختند.

دلیل غیبت احمدی‌نژاد

حضور نداشتن محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری سابق در مراسم تحلیف، با وجود آنکه در مراسم تنفیذ حضور داشت، سوالی برای خبرنگاران بود. مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس در این باره به «آنا» گفت که وظیفه دعوت از میهمانان در مراسم تحلیف برعهده دفتر رئیس‌جمهور است و احتمالا آقای روحانی مایل نبوده که رئیس‌جمهور سابق در این مراسم حضور داشته باشد.

عکاسی معاون وزیرخارجه

زمانی که نمایندگان درخواست عکس یادگاری با فدریکا موگرینی را داشتند، حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه از آنها عکس گرفت. این صحنه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی پیدا کرد.

غیبت رقبای روحانی

نکته قابل تامل دیگر این مراسم غیبت دو رقیب اصلی حسن روحانی در دوران انتخابات یعنی محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف بود. مصطفی هاشمی طبا نیز که در مراسم تنفیذ نیز حضور نداشت دیروز در مجلس دیده نشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید