شبه جزیره کره در نقطه جوش / کره شمالی حمله موشکی به گوام بررسی می کند

کدخبر: ۱۷۸۸۶۱
کره شمالی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که طرح حمله موشکی به «گوام» از قلمروهای وابسته به آمریکا در اقیانوسیه را «به دقت بررسی می کند.»
شبه جزیره کره در نقطه جوش / کره شمالی حمله موشکی به گوام بررسی می کند

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، یک سخنگوی ارتش خلق کره در بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) منتشر شد، گفت هر وقت که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور تصمیم بگیرد، این طرح حمله به اجرا در می آید.

یک سخنگوی دیگر ارتش کره شمالی در بیانیه ای گفت اگر آمریکا نشانه هایی از اقدامات تحریک آمیز نشان دهد، کره شمالی دست به عملیات پیشدستانه می زند.

شبکه سی.ان.ان هم گزارش داد در این بیانیه درباره تحرکات نظامی اخیر آمریکا هشدار داده شده و گفته شده است که این اقدامات ممکن باعث ایجاد یک «مناقشه خطرناک» شود. 

این بیانیه مشخصا به حمله احتمالی به «پایگاه اندرسون که بمب افکن های راهبردی آمریکا در آن قرار دارند» اشاره شده است. 

آمریکا روز دوشنبه دو بمب افکن B1B را بر فراز کره شمالی به پرواز در آورد. این بمب افکن ها از پایگاه هوایی اندرسون در گوام به پرواز در آمده بودند.

گوام نقش مهمی در استقرار ارتش آمریکا در اقیانوسیه دارد و هزاران نفر از نظامیان آمریکایی و خانواده هایشان در آنجا اسکان داده شده اند. 

ساعاتی پیش از تهدیدهای پیونگ یانگ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که کره شمالی «بهتر است بیشتر از این ایالات متحده را تهدید نکند» در غیر اینصورت «با آتش و خشمی مواجه می شود که دنیا هرگز نظیرش را ندیده است.»

این تهدیدهای متقابل در حالی است که طبق گزارش های نهادهای دفاعی و اطلاعاتی ژاپن و آمریکا، کره شمالی موفق شده است یک کلاهک هسته ای کوچک تولید کند که می تواند در موشک های این کشور به کار گرفته شود.

وزارت دفاع ژاپن در «گزارش سفید» خود که روز سه شنبه منتشر شد، آورده است که «احتمال می رود کره شمالی به سلاح های کوچک هسته ای دست یافته و کلاهک های هسته ای را توسعه داده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به نقل از یک گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا، این موفقیت مرحله ای مهم در تلاش های این کشور برای تبدیل شدن به یک «قدرت هسته ای تمام عیار» است.

به نوشته واشنگتن پست، این کلاهک هسته ای می تواند در موشک های بالستیک قاره پیمایی قابلیت رسیدن به آمریکا را دارد مورد استفاده قرار بگیرد.

کره شمالی اخیر دو آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما انجام داده است.

به دنبال این آزمایش ها، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا تحریم های جدیدی را علیه کره شمالی تصویب کرد که بر اثر آن صادرات مواد غذایی دریایی و معدنی کره شمالی سالانه یک میلیارد دلار کاهش پیدا می کند.

تلویزیون دولتی کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرده بود که پیونگ یانگ بابت این تحریم ها انتقامی «صد برابر» خواهد گرفت. در این بیانیه آمده است: اشتباهی بالاتر از این نیست که ایالات متحده معتقد است سرزمینش در آن سوی اقیانوس در امان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید